אטרקציות ואתרים בטורינו | המדריך השלם

חלקם הגדול של אתרי התיירות של טורינו נמצאים במרכזה העתיק של העיר, לאורך הנתיב של ויה רומא via Roma התוססת. מקבץ האתרים הנדיר בחלקו הצפוני של הרחוב המרכזי, בקרבת הקתדרלה והארמון המלכותי, מכסה פחות או יותר את רובם של אתרי החובה בעיר. את רובם של אתרי החובה ניתן לכסות בטיול רגלי, כולל הפסקות הכרחיות לשופינג באינספור הפסאז’ים ורחובות הקניות לאורך ויה רומא, בעיקר בכיכר סן קרלו.

טורינו
טורינו – מימין חולש על העיר המולֶה אָנְטונֶליאָנָה

שימו לב!!! למדריך השלם לטיול בטורינו (מה לאכול? איפה לישון? איך להגיע? והכל על הכדורגל בעיר), הקליקו כאן… 

למציאת מקום לינה בטורינו המהודרת, הקליקו כאן…

לרכישת הטורינו סיטי קארד, הקליקו כאן…

 

מפה של אתרים ואטרקציות בטורינו

 

מרכז טורינו

קתדרלת סן ג’ובאני בּטיסְטָה Cattedrale di San Giovanni Battista והתכריך של טורינו Sindone di Torino

טורינו היא העיר המודרנית של איטליה והפיתוח העירוני שבה עוקב במאות שנים אחרי כל עיר איטלקית טיפוסית. ברובן המוחלט של ערי איטליה, הדוּאומו וגלעין העיר העתיק הוא ימי-ביניימי. מסביב לגלעין ישנם רחובות מפוארים מתקופת הרנסנס. בטורינו, הדוּאומו היא רנסנסית והמעטפת שמסביב היא בּארוקית. מה שהופך את טורינו לעיר ששונה כל-כך באופייה מערי איטליה האחרות. עוד אחד מיתרונותיה של העיר הוא שמרבית האטרקציות בטורינו ואתרי החובה בטורינו נמצאים בסנטרו ובסמוך אחד לשני.

התכריך של טורינו
התכריך של טורינו

הקתדרלה היפה על שמו של יוחנן המטביל נבנתה בסוף המאה ה-15. הדוּאומו מתחברת לארמון המלכותי של שושלת סָבויָה – הפָּלָצו ריאָלֶה. האוצר של הקתדרלה הוא התכריך המסתורי המכונה התכריך של טורינו. פיסת בד זאת היא האטרקציה התיירותית המזוהה ביותר עם העיר, מלבד קבוצת הכדורגל של יוּבֶנְטוּס. נאמר שהתכריך הוא צלם מקורי של ישו, התכריך בו נקבר לאחר שהורד מהצלב.

לחילופין יש שמאמינים שהתכריך הוא פיסת הבד בה ניגבה וֶרוניקה הקדושה את דמו וזיעתו במהלך הליכתו בויה דלרוזה. ורוניקה (בלטינית – וֶרָה – אמת, ניקָה – צלם), לאחר שניגבה את ראשו ראתה לפתע כי דמותו נחקקה על הבד.

אם התכריך הוא אכן צלם מקורי של ישו (הוא לא, בבדיקה התגלה כי הוא מהמאה ה-12), הרי מדובר באחד מהרֶליק (צלם קדוש) החשובים ששרדו בעולם. כתוצאה הקתדרלה הפכה להיות אתר לעלייה לרגל של צליינים ואתר חובה בטורינו עבורם. כיום התכריך עצמו שמור היטב בקפּלה שנקראת על שמו בתוך הקתדרלה, ומה שמוצג הוא העתק של התכריך המקורי.

כתובת: Piazza San Giovanni

 

הארמון המלכותי Pallazo Reale

ארמון בּארוקי מפואר שהיה בליבה של חצר משפחת האצולה סָבויָה. מארמון זה שלטה המשפחה על שטחיה הנרחבים בצפונה של איטליה ודרומה של צרפת. מראה הארמון מבחוץ מעט מטעה. כשתיכנסו פנימה תהיו עדים לפאר של אוספי משפחת האצולה, המוצגים בעשרים ושש הדירות המלכותיות, ה-Reali Appartmanti. בדירות מוצגים אוספי המשפחה, כולל ציורי קיר בּארוקיים מטורפים.

בארמון תמצאו גם את ה-Armeria Reale, הנשקייה המלכותית של הסָבויָה. בנשקייה מוצגים מאות כלי נשק עתיקים ושריוני אבירים שנאספו החל מהמאה ה-15. זהו חלק בארמון המתאים מאוד למטיילים בטורינו עם ילדים להם הכניסה גם בחינם.

לסיור מודרך בארמון המלכותי, הקליקו כאן…

כתובת: 1 Piazzetta Reale

 לאתר מוזיאוני הארמון, הקליקו כאן…

 

בּזיליקת סן לורֶנְצו San Lorenzo

יצירת המופת של גְוָארינו גְוָאריני Guarini המהולל, היא אחת היצירות הארכיטקטוניות הבּארוקיות המרשימות ביותר באיטליה. חלקה החיצוני של הכנסייה הוא צנוע, אבל החלל הפנימי שלה הוא יצירה בּארוקית סופר אינטנסיבית.

תיכנסו לכנסייה המלכותית של בית סָבויָה ותיהנו ממשחקי הצבעים והאורות. משחקי צבע שנובעים משמונה חלונות מוסלקים הנמצאים מתחת לכיפה המקסימה. גְוָאריני הוא מי שהגה את שיטת התאורה המרהיבה הזו שאופיינית כל-כך לארכיטקטורה הבּארוקית. השיטה אומצה על-ידי בן דורו הדגול ג’יאן לורנצו בֶרְניני Bernini בחללי כנסיות אותם תכנן ברומא ובותיקן.

 

גלריית סָבָּאוּדָה Galleria Sabauda

הכיפה של סן לורנצו
הכיפה של סן לורנצו

בחלקה הצפוני של הקתדרלה, משקיפה על הגנים המפוארים של הארמון המלכותי ממזרח וממערב על הפארק הארכיאולוגי הסמוך לפּורְטָה פָּלָטינָה, ממוקם אחד המוזיאונים הטובים בצפון מערב איטליה.

בניגוד לשאר חלקי איטליה שופעי האמנות, כגון ונציה ומחוז וֶנֶטו, רומא וכמובן הבירה הבלתי מעורערת של הרנסנס – פירנצה בטוסקנה, המחוזות התעשייתיים בצפון פחות נהנו מהפיצוץ האמנותי האיטלקי של הרנסנס והבּארוק. כתוצאה, המוזיאונים החשובים בטורינו ומילאנו מתאפיינים בשאריות של אמנים איטלקיים ידועים. בעיקר מהתקופה המנייֶריסְטית והבּארוק. כמו גם אוסף מלכותי מרשים של אמנות בּארוקית צפונית, בעיקר פְלֶמית.

טורינו ומילאנו לא היו עוגן של אמנות איטלקית (מלבד פעילותו של ליאונרדו דה וינצ’י במילאנו). עושרן האמנותי נובע בעיקר מהצורך של בתי המלוכה והאצילים לנפנף באמנות גבוהה וזהו בסיס האוספים. האוסף כולל את מיטב היצירות שנרכשו על ידי המלכים לבית סָבויָה.

הגלרייה סָבָּאוּדָה דומה באופייה לפּינָקוטֶקָה בְּרֶרָה Pinacoteca Brera המילאנזית. בליל של יצירות איטלקיות פוסט-רנסנסיות, בעיקר מתקופת הבּארוק, כמו גם אוסף פְלֶמי מרשים שכולל יצירות של אנטוני ואן דייק, רוחֶר ואן דר וויְדֶן הנהדר והגדול מכולם רֶמְבְּרָנְט.

כתובת: 1 Piazzetta Reale

 לאתר מוזיאוני הארמון, הקליקו כאן…

פורטה
פּורְטָה פָּלָטינָה

פּורְטָה פָּלָטינָה Porta Palatina

שער הכניסה הצפוני של העיר הרומית קָסְטְרָה טָאוְרינְיום, הוא כיום אחד משערי העיר הרומים השמורים והמרשימים ביותר שנותרו באיטליה. השער האימתני והמרשים כולל שלוש קומות גלריה המחברות בין שני צריחים ענקיים. המבנה של השער דומה למה שנותר מהשער המזרחי של העיר שהוטמע בפָּלָצו מָאדָאמָה ומעטר את חלקו המזרחי של הארמון. מתחת לשער נמתחת הדרך הרומית העתיקה Decimus Maximus, מה שהיה הרחוב הראשי של העיר בתקופה הרומית. האבנים שנותרו בדרך הן האבנים המקוריות של הדרך הרומית.

במאונך לשער ממזרח מתפרס האתר הארכיאולוגי הקטן Parco Archeologico Torri Palatine, שם ניצב בעבר האמפיתיאטרון של העיר הרומית. כיום הפארק הוא גן קטן ונחמד המהווה נקודת תצפית על השער המרשים. ישנם ממש מעט שרידים של התיאטרון, שניתן כמובן לטייל בהם.

כתובת: via Porta Palatina

פלצו מאדאמה
פָּלָצו מאדאמה

פָּלָצו מָאדָאמָה Palazzo Madama

המרכז המלכותי של טורינו כולל שתי כיכרות רחבות מחוברות, הפּיאָצֶטָה ריאָלֶה והפּיאצָה קָסְטֶלו, כיכר המצודה. סביב הכיכרות רובם של מוקדי העניין של העיר ופסדות בּארוקיות מפוארות. כיכר המצודה נקראת על שמה של המצודה לשעבר שהיום היא ארמון המָאדָאמָה.

ארמון המָאדָאמָה ניצב בליבה של הפּיאצָה קָסְטֶלו שמקיפה אותה מכל עבריה. בבסיס הארמון היתה מצודה מהמאה ה-13, שהיא עצמה בנויה על שרידי שער מפואר מהתקופה הרומאית. את שרידי המצודה ניתן לראות מצידו המזרחי של הארמון. כולל שני הצריחים הרומים המבוצרים שהפכו לסימן ההיכר המוביל של טורינו.

פלצו קרמיניאנו
פָּלָצו קָרינָאנו

הכניסה לארמון היא מחלקו המערבי, בו פסדה בּארוקית מפוארת. בתוך הארמון ממוקם המוזיאון לאמנות עתיקה, Museo Civico d’Arte Antica. בו אוסף מרשים של ממצאים עתיקים כמו גם של יצירות אמנות, כלים שימושיים ועבודות יד החל מהתקופה הרומית ועד הבּארוק. כל מה שמוצג במוזיאון יוצר ונמצא בטורינו והסביבה.

כתובת: Piazza Castello

לאתר המוזיאון, הקליקו כאן…

 

פָּלָצו קָרינָאנו Palazzo Carignano ומוזיאון הריזורְג’ימֶנְטו Museo Nazionale del Risorgimento Italiano

במרחק הליכה של בלוק אחד דרומה (אנחנו באיטליה או בניו-יורק???) מפּיאצָה קָסְטֶלו ותגיעו לפּיאצָה קָרינָאנו המקסימה. הפּיאצָה נקראת על שמו של פָּלָצו קָרינָאנו שחולש בגאון על חלקה המזרחי. הארמון הוא פאר היצירה של הארכיטקט הבּארוקי הנהדר גְוָארינו גְוָאריני Guarini, יליד מודֶנָה. מי שתכנן גם את הקפּלה של התכריך הקדוש בקתדרלה ואת בּזיליקת סן לורֶנְצו המופלאה בעיר.

הארמון שימש כמקום הפרלמנט האיטלקי לזמן קצר במהלך המאה ה-19. בו הוכרזה הקמת ממלכת איטליה בשנת 1861. כיום הארמון, בהתאם לחשיבותו ההיסטורית, הוא הבית למוזיאון הריזורְג’ימֶנְטו (התנועה לאיחוד איטליה). המוזיאון סוקר את התהליכים שהובילו לאיחודה של איטליה והקמת הרפובליקה המודרנית תחת שלטון פרלמנטרי ושלטון מונרכי מוגבל של המלך ויטורְיו עימָנוּאֶלֶה השני.

למי שמתעניין בהיסטוריה המודרנית של איטליה, המוזיאון הנהדר הוא מקום בילוי מהנה. אמנם מדובר במוזיאון ענקי, עם לא פחות משלושים חדרי תצוגה, אך המוזיאון עצמו מודרני מאוד. כולל מיצגים אינטראקטיביים מרתקים ומעניין מאוד גם למי שאינו חובב היסטוריה.

לסיור מודרך במוזיאון המצרי, הקליקו כאן…

כתובת: via Accademia delle Scienze 5

לאתר המוזיאון, הקליקו כאן…

המוזיאון המצרי
המוזיאון המצרי

המוזיאון המצרי Museo Egizio

בחלקה הדרומי של פּיאצָה קָרינָאנו ישנו אחד מהמוזיאונים החשובים באירופה לממצאים ארכיאולוגיים ממצריים העתיקה. המוזיאון כולל את האוסף השני בגודלו של עתיקות מצריות, שני רק למוזיאון המצרי בקהיר. הוא ממוקם בארמון האקדמיה של המדעים והוא ככל הנראה האתר הידוע והפופולרי ביותר בטורינו (כמובן שאחרי מגרשה הביתי של קבוצת הפאר יוּבֶנְטוּס).

המוזיאון הוא האטרקציה המרכזית בטורינו לחובבי היסטוריה כללית ולאו דווקא איטלקית. האתר גם מתאים מאוד למי שעורך טיול עם ילדים בטורינו שכן עתיקות מצרים חביבות על ילדים במיוחד (מי אמר מומיות?).

כיכר סן קרלו במרכז טורינו
כיכר סן קרלו במרכז טורינו

מקור האוסף הארכיאולוגי המרשים הוא עניינו של המלך קָרְלו פֶּליצֶה, מבית סָבויָה, בחפירות שהחלו להתבצע בצדדיו המערביים של נהר הנילוס במצריים, באתרים הידועים כ’ערי המתים’. המלך רכש אלפי ממצאים חשובים והעבירם לטורינו.

ממצאים חשובים נוספים הגיעו למוזיאון בשנות השישים של המאה ה-20. זאת כאות הוקרה ממשלת מצרים עבור עזרת ממשלת איטליה בהעברת העתיקות של אבו סימבֶּל, כחלק מפרויקט בניית סכר אסואן. ממצאים אלו הם הבסיס למוזיאון הנהדר הכולל פסלי ענק, תכשיטים וכמובן מומיות ביניהן של רעמסֶס השני.

כתובת: via Accademia delle Scienze 6

לאתר המוזיאון, הקליקו כאן…

 

פּיאצָה סן קָרְלו Piazza San Carlo

הגראונד זירו של הקניות באימפריה התעשייתית של טורינו. במרחק הליכה קצר דרומה מהמוזיאון המצרי נמצאת הכיכר הבּארוקית הענקית של סן קָרְלו. הכיכר נמצאת על נתיב השופינג הראשי של טורינו הויה רומא הסופר אלגנטית, הרחוב שמחבר את הכיכר עם הפּיאצָה קָסְטֶלו. אבל הכיכר היא הרבה יותר ממקום לשופינג, היא הלב הפועם של טורינו. בניגוד ללב המלכותי של סביבת הקתדרלה והארמון המלכותי.

פסז' בסן קרלו
פּסאז’ בסן קָרְלו

הכיכר מכונה בחיבה הסלון של טורינו. היא מוקפת בכנסיות בּארוקיות מקסימות כמו גם בהמון פונקציות של שופינג. הידועה והחשובה בהן היא גלריה סן פֶדֶריקו המהודרת, פּסאז’ קניות סופר פופולרי. חווית קניות אירופאית במיטבה.

צמד הכנסיות הבּארוקיות הסנטה כּריסטינה והסנטה קָרְלו חותמות את חלקה הדרומי הצר. בלב הכיכר נמצא הפסל המפורסם של הדוכס עימנואלה פיליבֶּרְטו, פרי ידיו של הפסל קָרְלו מרוקֶטי, מאמצע המאה ה-19. הפסל הניאו קלסיציסטי הפך להיות אחד מסמליה של טורינו, מככב בתמונות המזוהות עם העיר שברקע שתי הכנסיות המקסימות.

 

לה קונְסולְטה La Consolata

הכנסייה העתיקה שנבנתה לכבודה של מריה אם ישו, תחת ידיו של גְוָאריני הפכה לחגיגה בּארוקית מטורפת. הכנסייה ממוקמת במרחק הליכה קצר מערבה מהארמון המלכותי והקתדרלה. במקור הכנסייה נבנתה במאה החמישית אך מהמקור דבר לא שרד. החלק העתיק ביותר בכנסייה כיום הוא מגדל הפעמון, הקמְפָּנילֶה, שנבנה במאה ה-11.

מולה
גורד השחקים הסוריאליסטי מולֶה אָנְטונֶליאָנָה

גְוָאריני לקח את הכנסייה כפרויקט בשנת 1678, הוא קישט את החלל הפנימי של הבּזיליקה בהמון שיש צבעוני מה שיצר חלל פנימי דינמי בצורה בלתי רגילה.

כתובת: Piazza della Consolata

 

מולֶה אָנְטונֶליאָנָה Mole Antonelliana  – המוזיאון הלאומי לקולונוע

מעט ממזרח לארמון המלכותי ולריכוז הבלתי אפשרי של מוקדי העניין במרכזה של טורינו, נמצא גורד השחקים הסוריאליסטי מולֶה אָנְטונֶליאָנָה. המבנה המיוחד תוכנן על ידי הארכיטקט אלסנדורו אנְטונֶלי באמצע המאה ה-19. ראשית תוכנן להיות בית-כנסת. לאחר שהתוכנית שונתה, על בסיס מה שהיה אמור להיות בית-הכנסת, נבנתה מעין כיפה ענקית שממנה יוצא מגדל גבוה שמגיע ל-168 מטרים.

במקום בית-הכנסת פועל כיום במקום המוזיאון הלאומי לקולנוע. במוזיאון תצוגות אינטראקטיביות המביאות את סיפור הקולנוע המקומי כמו גם מיצגים הקשורים לעולם הקולנוע הבינלאומי.

המבנה המוזר הזה חולש על קו הרקיע של טורינו, מזכיר מעין עיוות של הקתדרלה של פירנצה, רק שהכיפה המונומנטאלית נמתחת לגובה. המראה של גורד השקים המוזר לרקע הרי האלפּים הוא אולי סימן ההיכר המפורסם ביותר של טורינו.

בראש המגדל ישנה מרפסת תצפית נהדרת המציעה נוף פנורמי משגע של כל העיר וכמובן של ההרים האימתניים המקיפים אותה מצפון וממזרח. העליה לראש המגדל היא דרך מעלית שקופה מגניבה להפליא.

לרכישת כרטיס און-ליין למולֶה אָנְטונֶליאָנָה, הקליקו כאן…

כתובת: via Montebello 20

לאתר מוזיאון הקולנוע, הקליקו כאן…

טורינו לצל האלפים
טורינו לצל האלפים

 

מחוץ למרכז טורינו

פארק וָלֶנְטינו Parco del Valentino והכפר הימי-ביניימי Borgo Medioevale

לגדות נהר הפּו הרחב נמצא אחד הפארקים היפים בטורינו, פארק וָלֶנְטינו. הפארק הוקם על הגנים הנרחבים שמסביב לקָסְטֶלו דל וָלֶנְטינו המרשימה, אחד מארמונות המגורים של משפחת סָבויָה וכיום הבית לפקולטה לאדריכלות של האוניברסיטה הפוליטכנית של טורינו. הגנים הם בריחה נעימה מהמולת הקניות של טורינו. מציעים ספסלים בצל, המון ירוק בעיניים וכמובן את נוף הנהר המקסים. הפארק מאוד מתאים למטיילים עם ילדים בטורינו להפוגה קצרה באמצע היום.

בחלקו הדרומי של הפארק נמצא הכפר הימי-ביניימי המשוחזר. הכפר נבנה לכבוד יריד שנערך בטורינו בשנת 1884 והוא שחזור מדויק של הווי החיים הימי-בייניימי בצפונה של איטליה, בעיר החדשה יחסית. הכפר המשוחזר בהחלט מקסים, כולל את כל החוויה הדיסניוורלדית, עם חנויות ומסעדות ואווירה פנטסטית ופנטזיונרית.

ארמון ולנטינו
ארמון וָלֶנְטינו

מוזיאון המכוניות הבינלאומי Museo Nazionale dell’Automobile

אין עיר שמזוהה יותר עם תעשיית הרכב האיטלקית העממית יותר מטורינו. טורינו היא אחת משלוש הערים המרכזיות של תעשיית הרכב האיטלקית. יחדיו עם מודֶנָה ועמק מכוניות היוקרה, המרחב שמדרום לעיר בה מרוכזים כל מטות החברות הסופר יוקרתיות, בראשן פרארי; המרכז השלישי היא מילאנו, בית למותג אלפא-רומאו. טורינו היא בית למטה ולמפעל המכוניות של חברת הענק פיאט (שהיא גם הבעלים של מותג היוקרה פרארי) ושל המותג הפחות ידוע, לֶנְצְ’יָה. שתי חברות אלו הן יצרניות הרכב הגדולות של איטליה.

המוזיאון המפואר ממקום דרומית לפארק וָלֶנְטינו, לגדותיו של נהר הפּו. המוזיאון סוקר את התפתחות תעשיית הרכב האיטלקית מהפן העיצובי, שכמובן במרכז נמצאים הדגמים האנדמיים של פיאט. מוצגים דגמים נדירים, עתיקים וסופר חדשניים והמקום הוא תאווה לכל חובבי המכוניות באשר הם. במקום דגמים איטלקיים כמו גם דגמים משאר היבשת, כולל מותגים יוקרתיים של מרסדס בנץ, יגואר ועוד.

כתובת: 40 Corso Unita d`Italia

פיאט
פיאט – התעשייה העיקרית של טורינו

לאתר המוזיאון, הקליקו כאן… 

 

המוזיאון לאמנות מודרנית

מדרום למה שניתן להגדיר כעיר העתיקה (נגיד שבּארוקי זה עתיק) – הסֶנְטְרו, נמצאת השדרה הראשית של טורינו המודרנית, קורסו עימנואלה השני רחבת הידיים. בסמוך ממקום אחד המוזיאונים המודרניים הטובים באיטליה. איטליה ידועה כמובן בזכות אמנות הרנסנס והבּארוק ופחות בגין היצירות המודרניות שבה (אז המרכז האמנותי נדד לפאריס) אבל לכל חובב אמנות בהחלט מומלץ להגיע למוזיאון הנהדר.

לחובבי האמנות המודרנית – סיור מודרך בעקבות פנינות האר-נובו של העיר…

האוסף של המוזיאון כולל אמנים מודרניים איטלקיים כגון אמדֶאו מודֶלְיָאני וג’ורג’ו די קיריקו הסוריאליסט. כמו גם קשת רחבה של יצירות מודרניות של אמנים צרפתיים כפּייר אוגוסט רֶנוּאר האימפּרסיוניסט, מרק שאגאל ומוריס אוטרילו, ציירי אסכולת פאריס (חבורה של פליטים יהודים שהתרכזו ברובע מונמרטר בפאריס, ביניהם כמובן אמדיאו מודֶלְיָאני היהודי איטלקי). המוזיאון עצמו ידידותי להפליא למבקר עם חללי תצוגה נעימים מאוד.

כתובת: via Magenta 31

לאתר המוזיאון, הקליקו כאן…

סופרגה
בּזיליקה די סוּפֶּרְגָה

בּזיליקה די סוּפֶּרְגָה Basilica di Superga

הבּזיליקה המרהיבה ממוקמת מזרחית לטורינו על גבעה בגדה הדרומית של נהר הפּו. הבּזיליקה היפה מציעה נוף פנורמי מרהיב של טורינו על רקע הרי האלפּים מן המערב.

ניתן להגיע אל הבּזיליקה בקו חשמלית מספר 15 שעובר בפּיאצָה ויטורְיו וֶנֶטו ומגיע עד תחנת סאסי סוּפֶּרְגָה. שם יש להחליף לפוניקולאר (רכבת הרים) המגניב שמטפס גבוה על הגבעה עד הבּזיליקה. חוויה מעולה למטייל בטורינו.

הבְּזיליקה הבּארוקית נבנתה בתחילת המאה ה-18. חזית הכנסייה צהובה לבנה ויש בה שורת עמודים המזכירים מקדש יווני עתיק. גבוה מעל הכנסייה מתנשאת הכיפה המרהיבה שמגיעה לגובה של 65 מטרים. הבּזיליקה היא בית למוזוליאום המלכותי של שושלת סָבויָה ובה קבורים בני המשפחה.

הבּזיליקה היא המקום בו בשנת 1949 נהרגו בהתרסקות מטוס שחקני קבוצת הכדורגל של טורינו. אסון טראגי זה קטע את הצלחתה של הקבוצה השנייה בחשיבותה בעיר. האסון התרחש כאשר הקבוצה הייתה בשיאה, זכתה בארבע אליפויות רצופות. המטוס החזיר את שחקני הקבוצה ממשחק בפורטוגל והתרסק בחלקה המזרחי של הבּזיליקה. מאחורי הבּזיליקה לוח זיכרון המנציח את השחקנים שנהרגו.

סטופינגי
מעון הציד הגדול של סְטוּפּינִיגִ’י

מעון הציד הגדול של סְטוּפּינִיגִ’י Palazzina di Caccia di Stupinigi

אחד מהארמונות הגדולים והמרשימים של בית משפחת סבויָה. הארמון נבנה בתחילת המאה ה-18 בתכנונו של גדול אדריכלי הרוקוקו באיטליה פיליפּו יוּבָרָה Juvarra. מעון הציד הענקי חולש על שטח בלתי נתפס של יותר מ-16 דונם, הכוללים גנים מפוארים, יערות ושדות בו נערכו מסעות הציד של בני האצולה. המבנה המונומנטלי הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק”ו וכל הגנים ושטחי הטבע הסובבים אותו הוכרזו כשמורת טבע.

הארמון ממוקם כעשרה קילומטרים דרומית ממרכז טורינו. ניתן להגיע אליו בקווי אוטובוס מספר 242 ו-282 שיוצאים מתחנת התחתית וינְזָליו Vinzaglio מעט מערבית מתחנת הפּורטָה נוּאָבָה על קורְסו עימנואלה השני. לחילופין אפשר לתפוס את קו 260 היוצא מפארק וָלֶנְטינו. עלות הנסיעה סביב 2 יורו, משך הנסיעה עד חצי שעה. אפשר גם לתפוס את קו חשמלית מספר 4 דרומה, עד כיכר קאיו מריו, שם לעלות על אחד מהמוני הקווים הנוסעים אל הארמון.

הארמון מפואר בצורה בלתי רגילה בחלקו החיצוני כמו בחלקו הפנימי. עדות לעוצמתה הפוליטית והכלכלית של שושלת בית סבויה. יש בו לא פחות מ-137 חדרים ו-17 אולמות גדולים. מעבר לסיור בחלקים הפתוחים בארמון, מומלץ מאוד גם לצאת לטיול בגנים המפוארים הצמודים לו כמו גם ביערות הציד שמסביב שמלאים בחיות בר קטנות. מתאים מאוד למי שנמצא יומיים בטורינו לפחות או למי שנמצא בטיול עם רכב בצפון איטליה ועובר בסביבה.

מידע רלוונטי נוסף שאולי יעניין אותך:

כתיבת תגובה