טיולי כוכב מרומא – אתרים נבחרים בלָאצְיו

רומא היא בירתו של מחוז לאציו הכפרי והמקסים. ברחבי המחוז המון ערים, עיירות ואתרים נהדרים לטיול יום מרומא. טיבולי היא כנראה יעד טיול היום מספר 1 מרומא. זוהי עיירת הנופש והמרחצאות ההיסטורית של עשירי רומא עוד מימי קדם. העיירה שידועה בגין הגן הבלתי נתפס ביופיו של וילה ד’אֶסְטֶה Vila d`Este. גן שהפך לשם גנרי לגנים מעוצבים ולפארקים עירוניים.

הכניסה לוילה דל אסטה טיבולי
הכניסה לוילה ד’אֶסְטֶה טיבולי
  • מלבד ביקור החובה בטיבולי, כולל בוילה אדריאנה עוצרת הנשימה, מחוז לאציו כולל עוד כמה עיירות, כפרים ואתרי טבע שבהחלט שווים ביקור
  • אפשר להגיע לאתרי מחוז לאציו בטיול יום מרומא ואפשר לתכנן מסלול טיול פרטני באתרי המחוז

 

כמה ימים צריך לטיול במחוז לאציו?

מלבד רומא הבירה שביקור מלא בה הוא לפחות חמישה ימים, לאתרי מחוז לאציו מומלץ להקדיש עוד יומיים-שלושה, תלוי במסלול שתבחרו. טיבולי היא טיול של יום שלם

 

מה חייבים לראות ולעשות בלאציו?

  • רומא (אין שום צורך להוסיף מילה)
  • וילה ד’אֶסְטֶה ווילה אדריאנה בטיבולי
  • סלפי עם המפלצות של היער הקדוש בבּומָארְצו
  • מקדש סן בנדטו בסוּבּיָאקו
  • טיול בנקרופוליס האטרוצקי של צֶ’רְבֶטֶרי וטָרְקְווינְיָה
  • המנזר במונטה-קסינו
  • בטן-גב רגוע בסְפֶרְלונְגה או טֶראצ’ינָה

למדריך השלם לטיול ברומא – אתרים, אטרקציות, שופינג, מתי לבוא ומה לאכול…

לכל המידע על טיול בטיבולי וגני ד’אסטה…

 

מהי לאציו?

  • מחוז לאציו ברובו מתאפיין לפי בירתו רומא
  • רומא בירת המחוז, היא גם בירתה של איטליה כולה, העיר הגדולה באיטליה, המרכז השלטוני וכמובן המרכז ההיסטורי של התרבות הרומאית העתיקה
  • מלבד רומא, כל המרחב של המחוז מלא באתרים אטרוצקיים חשובים שעל חורבותיהם נבנו ערים רומאיות מרכזיות
  • העולם הלטיני כפי שאנו מכירים וממנה צמחה רומא, נבע מהעיר לאטיניה של היום כארבעים קילומטרים דרומה מרומא הבירה
  • מחוז לאציו הוא ערש התרבות “האיטלקית” העתיקה (כשם שמחוז טוסקנה הוא ערש התרבות האיטלקית המודרנית החל מהרנסנס)
  • במחוז לאציו המרכז הדתי והרוחני של העולם הקתולי, לא רק ברומא אלא גם בהמוני האתרים הקשורים לקדוש בנדיקטוס דוגמת מונטה קסינו וסוּבּיָאקו
  • במחוז כולו מתגוררים כשישה מיליון תושבים, רובם המוחלט (ארבעה מיליון) במטרופולין הבירה רומא
  • המחוז נמצא במרכזה של איטליה, בדיוק במעבר בין דרום איטליה (קמפּניה), מזרח איטליה (מחוז אבּרוצו ההררי), וחבלי אומבּריה וטוסקנה הקסומים
  • רומא הבירה היא המרכז התחברותי החשוב ביותר באיטליה, בה גם שדה התעופה המרכזי על שמו של לאונרדו

לגישה למחוז לאציו ראה: תחבורה ברומא – המדריך השלם לטיסות, רכבות, מטרו וחשמליות…

 

מפה של ערים ואתרים במחוז לאציו

 

תכנון מסלול טיול בלאציו

  • הטיול במחוז לאציו מתאפיין ברובו בטיול כוכב מהבירה רומא
  • רומא כמובן היא העיר המתויירת ביותר במחוז ורוב מי שמגיע אליה נשאר בה במשך כל הטיול
  • טיול הכוכב הנפוץ ביותר מרומא הוא לעיר טיבולי המוכרת בשל הגנים עוצרי הנשימה שבה
  • הטיול במרחב הכפרי של מחוז לאציו הוא מה שאנו מכנים כאיטליה למתקדמים
  • המרחב (להוציא את טיבולי) לרוב אינו מתוייר ומי שכבר יוצא מרומא ייסע לטיול במחוזות טוסקנה או קמפניה הסמוכים ולא לעיירות השדה של מחוז לאציו

אם אתם מתכננים טיול במרחב הכפרי, ישנם שני מסלולים עיקריים של טיול במחוז:

  1. טיול באתרי וערי צפון המחוז בקרבת העיר ויטֶרְבּו
  2. טיול בערי כתף ההר והמישור הפונטיני ממזרח ומדרום לבירה רומא

שני מסלולים אלו ניתן לשלבם בצורה נהדרת עם מסלולי טיול במחוזות השכנים, את האתרים בצפון ניתן לשלב בטיול רכב עם אתרי מחוז אומבּריה ואפילו טוסקנה ואת האתרים מדרום לרומא ניתן לשלב בטיול לכיוון נאפּולי ואמלפי.

לתכנון טיול מקצועי בכל האתרים המופלאים סביב רומא במחוז לאציו, הקליקו כאן…

צ'יוויטָה די בָּנורֶגְ'יו והגשר המוביל לכפר
צ’יוויטָה די בָּנורֶגְ’יו בצפון מחוז לאציו והגשר המוביל לכפר

 

אתרים ומוקדי עניין בלאציו

רומא

הבירה התרבותית והרוחנית של: הרפּובּליקה הרומית, האימפּריה הרומית, העולם הקתולי ואיטליה של ימינו

העיר רומא מבחינה היסטורית היא הלב של מה שאנו מכנים כעולם המערבי. העיר שכל הדרכים מובילות אליה, הייתה הבירה הבלתי מעורערת של המערב במשך אלפי שנים. כיום הבירה האיטלקית היא אימפריה של תיירות בה אין ספור אתרים היסטוריים, אטרקציות, מוזיאונים ומוסדות קולינריים נדירים (כיאה לבירת האוכל האיטלקי).

העיר רומא מבחינה היסטורית היא הלב של מה שאנו מכנים כעולם המערבי. העיר שכל הדרכים מובילות אליה, הייתה הבירה הבלתי מעורערת של המערב במשך אלפי שנים. החל מהרפובליקה הרומית, הקיסרים הרומים, המעבר מקאדר האלים הפָּגאני לנצרות והתבוססות מוסד האפּיפיורות. מוסד ששלט בעולם המערבי ללא עוררין עד התסיסה של הזרמים הפרוטסטנטים במאה ה-16. כמובן שעם השנים דעכה עוצמתה של האימפריה הרומית.

למדריך השלם לטיול ברומא – אתרים, אטרקציות, שופינג, מתי לבוא ומה לאכול…

הקולוסאום והפורום ברומא
הקולוסאום והפורום ברומא

קסטלי רומאני – הארמונות הרומיים

הארמונות הרומיים הם סדרה של ארמונות המפוזרים בכפרים והעיירות של הגבעות האלבּניות, על גדת שני האגמים הקטנים – לאגו אלבָּנו Lago Albano ולאגו נֶמי Nemi. המרחב הכפרי המקסים נמצא במרחק נסיעה של עשרים דקות עד חצי שעה דרומה מרומא והוא פתרון מעולה עבור מי שרוצה קצת להתרענן מנופי העיר התוססת.

בדומה לטיבולי, הגבעות האלבּניות היו מקום בו בנו עשירי רומא את בתי הכפר שלהם. עוד מעת רומא העתיקה היו במרחב שפע של ווילות ענקיות. עיקר ההתפתחות של האזור הייתה במאה ה-16. אז הפך המקום לאופנתי עבור אצילי רומא שבנו וילות כפריות שלפי צו האופנה של ימיהם, כללו גם גנים איטלקיים עשירים. במרחב של הגבעות ושני האגמים לא מעט כפרים ששווה לקפוץ אליהם (מומלץ כמובן ברכב לשם הניידות).

הכפר נמי
הכפר נֶמי על הגבעות האלבּניות מדרום לרומא

פְרָסְקָאטי Frascati – העיירה פְרָסְקָאטי היא כיום פרבר מנומנם של רומא. שווה להגיע לעיירה (אפשר ברכבת) רק על מנת להציץ אל עבר וילה אָלְדובְּרָאנְדיני Villa Aldobrandini בפאתיה הדרומיים של העיירה. ניתן לצפות על גני הווילה מכיכר סן פּייטרו במרכזה של פְרָסְקָאטי. הווילה נמצאת עודנה בבעלות משפחת האצולה אָלְדובְּרָאנְדיני שמתגוררת בה. הגנים והווילה נבנו במאה ה-17.

קסטל גָנְדולְפו Castel Gandolfo – בנסיעה של כרבע שעה דרומה מפְרָסְקָאטי תגיעו לקסטל גָנְדולְפו. בכפר הקטן על גדת אדם אלבּנו נמצא מעון הקיץ של האפיפיור. בעת שהות האפיפיור במעונו נערכות המיסות של יום ראשון תחת דרשותיו ממרפסת הפונה לפּיאצָה דלה ליבּרטה ההומה, הכיכר סביבה כל הכפר בנוי.

נֶמי Nemi – על הגבעות מעל אגם נֶמי יושב הכפר המקסים נֶמי. מהכפר נוף מרהיב של האגם מלמטה. בכפר ארמון עתיק ומצודה.

 

טיבולי

העיירה היא אתר הביקור הכמעט בלעדי של מי שיוצא מרומא בבוקר ושב אליה אחר הצהריים. זאת רק על מנת להתאוורר מעט מהאווירה האורבּאנית העמוסה של רומא. טיבולי היא עיירה מקסימה, למעשה עיר קטנה עם 60 אלף תושבים. עיירה שמלאה באתרי חן מקסימים ונופים הרריים. טיבולי היא מקום מושלם לחוויה של איטליה הכפרית וזאת מבלי להתרחק יותר מדי מרומא.

טיבולי היא עיר היסטורית שהייתה אהודה על עשירי רומא העתיקה כמקום לחופשה כפרית מחוץ לעיר התוססת. העיר העתיקה נבנתה על נתיב נהר האָנְיין Aniene בקרבת נביעות געשיות שנבנו בהם בתי מרחץ. ברחבי טיבולי המודרנית ישנם עדיין אתרים ארכיאולוגים שנותרו מהתקופה הרומית דוגמת האמפיטיאטרו די בְּלֶסו Amfiteatro di Bleso שהריסותיו משתלבות בצורה נאה עם הרוקָה פּיָה Rocca Pia, מצודה מרשימה מהמאה ה-15. כמובן שהאתר העיקרי בעיר היא וילה ד’אֶסְטֶה וגניה המופלאים, שמושכים כמות מטורפת של תיירים במשך כל יום ביומו.

לכרטיסי כניסה לווילה המופלאה…

גישה לטיבולי מרומא: הדרך הזולה והיעילה ביותר להגיע בתחבורה ציבורית לטיבולי היא באמצעות אוטובוסים ציבוריים של חברת Cortal. אוטובוסים שיוצאים מהתחנה המרכזית הסמוכה לתחנת התחתית Ponte Mammolo (קו B הכחול) במזרחה של העיר. זמן נסיעה של בין שלושת רבעי השעה לשעה, תלוי במצב התנועה. אוטובוס יוצא כל רבע שעה בערך. ישנה גם רכבת שיוצאת מזרחה מתחנת טיבּורְטינָה בקצה המזרחי של רומא. זמן נסיעה של מעט יותר משעה.

הדרך הכי מומלצת והכי יעילה (גם לא כל כך יקרה) להגיע לטיבולי היא באמצעות אוטובוס של חברות המציעות טיול יומי מאורגן לעיירה. חברות אלו לרוב אוספות את התיירים ממרכז העיר. מה שמייתר את המסע אל הפרברים המזרחיים של רומא.

לטיול יום היוצא מרומא לטיבולי, הקליקו כאן…

בריכת ה-Canopo בווילה אדריאנה
בריכת ה-Canopo בווילה אדריאנה בטיבולי

וילה ד’אֶסְטֶה Vila d`Este

פנינת החן של טיבולי היא וילה ד’אֶסְטֶה המקסימה. וילה שנבנתה במאה ה-16 בסגנון רנסנסי וידועה בעיקר בזכות הגן המרהיב שלה. גן מפורסם זה, שמו יצא אל מרחוק והיווה השראה אדירה לכל תרבות הגנים העירוניים בעולם (על שמו קרוי הפארק העירוני המפורסם של קופֶּנְהאגן בירת דנמרק). הגן בנוי על טראסות שזרמי מים קטנים זורמים ביניהן. המים זורמים מהמוני מזרקות מפוסלות המוצבות בין הסלעים.

האווירה בגן היא קסומה, הסלעים מכוסי הטחב הירוק משרים אווירה מושלמת. עדות למהות הבנייה של הגנים האיטלקיים, בהם פלגים, גְרוטי (מערות) ומזרקות. תפיסת האילוף של האלמנטים הטבעיים הזכים תחת שליטתו של האדם. המקטעים הידועים ביותר בגן הם דרך מאה המזרקות הבומבסטית. כמו גם מזרקת העוגב שמנגנת מוזיקה באמצעות שימוש לחצי התנועה של פלגי המים.

לכל המידע על טיול בטיבולי וגני ד’אסטה…

טיבולי
גני טיבולי

 

מדרום לרומא

פָּלֶסְטְרינָה Palestrina

כחצי שעה דרומית מטיבולי, או 45 דקות נסיעה מרומא, נמצאת העיירה פָּלֶסְטְרינָה שבעיקר מוכרת בשל המקדש הרומי הענקי שבליבה. המקדש נבנה עבור האלה פורטוּנָה פּרימיגֶ’ניָה Fortuna Primigenia, אלת השפע והפריון הרומית. המקדש הענקי נבנה במאה השנייה לפני-הספירה והושפע רבות מארכיטקטורה הלניסטית.

מהמקדש עצמו לא נותר הרבה מלבד תוואי הקרקע ושורות של עמודים. בסמוך למקדש, בפּלצו בֶּרְבֶּריני, נבנה המוזיאון הארכיאולוגי של פָּלֶסְטְרינָה. במוזיאון אוסף נדיר של אוצרות ארכיאולוגיים בראשם פסיפס עתיק המתאר את נהר הנילוס מציף את גדותיו.

מקדש סן בנדטו בסוביאקו
מקדש סן בנדטו בסוּבּיָאקו

סוּבּיָאקו Subiaco

כארבעים דקות נסיעה מזרחית מטיבולי נמצא הכפר סוּבּיָאקו. הכפר ידוע כמקום גלותו מרצון של הקדוש בּנדיקטוס. הקדוש עזב את רומא במאה השישית והקים שורה של מנזרים בסביבת הכפר. בביקור בכפר מומלץ לטפס לרוקָה אָבָּזיאָלֶה Rocca Abbaziale, שחולשת על ראש הכפר. המצודה העתיקה נבנתה במאה ה-11 (הושלמה רק במאה ה-18) וממנה נשקף נוף פשוט מהמם של הסביבה הכפרית ההררית.

מהמנזרים העתיקים שייסד בנדיקטוס הקדוש שרד עד ימינו רק מנזר סנטה סְקולָאסְטיקָה Monastero di Santa Scolastica שהקודש לאחותו. המנזר ממוקם במרחק נסיעה של חמש דקות נסיעה מזרחית ממרכז הכפר. בנסיעה של חמש דקת נוספות מזרחה תגיעו למנזר הסן בֶּנֶדֶטו San Benedetto שהוקדש לקדוש במאה ה-12. המנזר יושב על ערוץ נחל תלול ומורכב משתי כנסיות שבנויות אחת על השנייה. בכנסיות אוסף מרשים מאוד של ציורים פרה-רנסנסיים, בעיקר של אמנים מסיינה. היא נבנתה סביב המערה בה חי הקדוש חיי פרישות.

 

אָנָאני Anagni

בנסיעה הררית מקסימה של חמישים דקות מסוּבּיָאקו, תגיעו לעיר ההררית הקטנה אָנָאני. מקום הישוב באָנָאני הוקם במקור על-ידי שבט הארניקים. היישוב הקדום הוחרב בידי הרומאים במאה הרביעית לפני הספירה. לפי המיתולוגיה הרומית, העיר הוקמה על-ידי סאטורן. אל הזמן הוא אביו של יופּיטר מלך האלים. הוא הקים את אָנָאני יחדיו עם ישובים סמוכים כאָלָאטְרי וארפינו.

סאטורן מייצג כמובן את התרבות הקודמת לתרבות הרומאית. לא נותר הרבה מהגלעין הפרה רומאי של העיר, כיום בעיקר נותר מבנה העיר הימי-ביניימי שנמתח לאורך רחוב אחד ארוך, סטראדה ויטוריו עימנואלה. מרכז העיר קטנה היא פּיאצָה קאבור, ממנה נשקף נוף מרהיב של הסביבה ההררית. הדוּאומו הרומנסקית של העיר בנויה על גבעה ממזרח לגלעין העתיק, בעלת חשיבות רבה היות והעיר ידועה כמקום הולדתם של לא פחות מארבעה אפיפיורים.

המישור וההרים מדרום לרומא
נוף המישור הפונטיני בקרבת מונטה קסינו

אָלָאטְרי Alatri

כחצי שעה נסיעה מזרחה מאָנָאני נמצאת העיר הקטנה אָלָאטְרי, עוד אחת מהערים הפרה רומאיות שהוקמה לפי האמונה על ידי האל סאטורן. גם באָלָאטְרי הקתדרלה יושבת על הגבעה עליה עמד האקרופוליס העתיק. בהחלט מומלץ לבקר בקתדרלה סן פּאולו האלגנטית, בה אוסף מרהיב של ציורים פרה-רנסנסיים. גלעין העיר העתיק מוקף בחומה עתיקה, שלפי האמונה הקומה על-ידי הקיקלופים. החומה הכפולה, גובהה שלושה מטרים ואורכה יותר משני קילומטרים. חלקה הגדול של החומה עומד על ימינו.

 

אָרְפּינו Arpino

כארבעים דקות נסיעה מזרחה מאָלָאטְרי, נמצאת עוד עיר בשרשרת הערים שהקים סאטורן. גם באָרְפּינו הקטנה ישנם מקטעים של חומה קיקלופית עתיקה. ליבה של אָרְפּינו היא פּיאצָה מוניציפיאו. העיירה בנויה בצפיפות מסביב לכיכר. אָרְפּינו מוכרת בעיקר בשל שני הענקים הרומיים שנולדו בה, קיקרו, המדינאי והסופר הענק ומרקוס ויספאניוס אגריפּה, הגנרל של הקיסר אוגוסטוס וידידו הטוב והאוהד של המלך הורדוס.

מונטה קסינו
המבצר / מנזר במונטה קסינו

סֶרְמונֶטָה Sermoneta

העיירה סֶרְמונֶטָה היא עיירונת הררית בת רבבת תושבים היושבת צפופה על פסגת הר. מעל העיירה עומדת קסטלו קָאֶטָאני Castello Caetani, אחת המצודות המרשימות והאפלוליות ביותר באיטליה. העיירה יושבת על מצוק הררי מעל המישור הפונטיני. המישור שנשלט על-ידי העיר לאטינה הגדולה, בירתה של הלאטינים. מהמישור העיירה והטירה נראים כמעין אשליה סוריאליסטית. אשליה ששווה לסטות מהדרך אם נוסעים מרומא דרומה לכיוון קמפּניה. אם כבר טיפסת אל העיירה אל תחמיצו ביקור בדוּאומו היפה של העיירה. בקתדרלה ציור מרשים של בּנצו גוצולי, אחד מגדולי הציירים הפרה-רנסנסיים.

 

גני נינְפָה Ninfa

מונטה קסינו
פנים המנזר במונטה קסינו

גני נינְפָה ממוקמים ממש בקצה המישור הפונטיני עם תחילת ההתרוממות האפּנינית. הגן המקסים בנוי על חורבות כפר ימי-ביניימי נטוש. מראה הגן המודרני משלב את הריסות הכפר יחדיו עם אלמנטים של גן איטלקי משובח במיוחד. אל תחמיצו את הריסות כנסיית הסנטה מריה מאג’ורֶה בסמוך לאגם הגדול של הגנים. מהכנסייה יוצאים שבילים לתוך יער משובץ הריסות בתים מתפוררים שלצידם תעלות השקיה קטנות ונחלים טבעיים.

 

מונטֶה קָסינו Monte Cassino

המנזר הראשי של המסדר הבֶּנֶדיקְטני. נוסד במאה השישית לספירה על ידי הקדוש הנוצרי בֶּנֶדיקְטוס. ראשית היה זה מקום מקלט עבורו לאחר שמאס במה שראה כשחיתות של הממסד הדתי ברומא. מנזר זה בעיקר ידוע בגין המצור הארוך שהטילו עליו בעלות הברית שפלשו לאיטליה מדרום. מה שהוביל להתבצרות של החיילים הגרמנים בו במהלך שנת 1944. המנזר, שבגין התנאים הטופוגרפיים ומיקומו האסטרטגי, על הדרך המובילה ממחוז קָמְפָּנְיָה מדרום אל רומא, הפך למבצר נאצי אימתני. נכבש לבסוף על-ידי חיילי צבא אָנְדְרֶס הפולנים. צבא שרבים בו היו יהודים שגויסו במחנות העבודה הסובייטיים בקזחסטן.

כיום חלק מן המנזר עודנו הרוס בגין ההפגזות של בעלות הברית. אולם נותרו על תילם מספר מבנים. מלבד הבּזיליקה היפה ישנו גם מוזיאון קטן המספר את ההיסטוריה של האתר החשוב מבחינה דתית. במוזיאון מציגים מיצירות האמנות ששרדו את ההפגזות. חומות המבצר נשמרו בשלמותן, הן מציעות נוף הררי מרהיב.

גישה למונטה קזינו: הגישה בתחבורה ציבורית למונטה קסינו היא ממש לא יעילה. כוללת טרטור ארוך בין אוטובוסים ורכבות (כולל העלייה למנזר מהעיירה קסינו) ויכולה לארוך סביב 3 או 4 שעות. לא מומלץ להגיע למונטה קסינו בטיול יום מרומא אלא רק בדרך מרומא דרומה, עדיף כמובן ברכב (לכל הטיפים והמידע על השכרת רכב באיטליה, הקליקו כאן…). זמן הנסיעה בין רומא למונטה קסינו הוא סביב השעה וחצי. אין שום בעיה למצוא חניה בעיירה.

לטיול יום נוח מרומא למונטה קסינו, הקליקו כאן…

חוף ספרלונגה
חוף סְפֶרְלונְגה

טֶראצ’ינָה Terracina

אם בא לכם קצת להתרענן בים או קצת נופש בטן גב לא רחוק מרומא, טֶראצ’ינָה וה’עיירונת’ הסמוכה סְפֶרְלונְגה היא בדיוק מה שתצרכו. טֶראצ’ינָה היא עיר שממוקמת במפרצון עם קו חוף דרומי (לכיוון השמש) והיא פופולארית מאוד על תושבי רומא שיוצאים לנופש קצר. בעיר מתגוררים בערך 45 אלף תושבים, היא יושבת על הנתיב ההיסטוריה של הויה אפְּיה ענתיקה ויש בה לא מעט אתרי עתיקות.  הדואמו של העיר יושבת על מקדש רומאי עתיק ובתוכה ישנן חפירות שחשפו פסיפסים רומאיים עתיקים.

העיר גם נמצאת לרגליו של מקדש יופּיטֶר האימתני שמעט ממה ששרד ממנו עוד נמצא על הגבעות שמעליה. בהחלט מומלץ לבקר בו גם על מנת לראות את הפלא העתיק ההרוס הזה וגם בשביל מבט פנורמי מרהיב על קו החוף.

כמובן שכדאי להגיע לטֶראצ’ינָה בשביל חוף הים האדיר שלה. בסמוך לחוף ישנו מקבץ מרשים של מסעדות ובתי מלון מצידה השני של הטיילת המקסימה הסלולה בסמוך לחוף.

 

סְפֶרְלונְגה Sperlonga

צריח המבצר בגאטה
צריח המבצר בגָאֶטָה

העיירה הקטנה סְפֶרְלונְגה היא פנינה תיירותית המהווה למעשה מעין טעימה לכל הטוב שנמצא דרומית אליה על קו החוף, קרי ערי החוף של קָמְפָּנְיָה, בראשן אָמָלְפי. מרכז העיר סְפֶרְלונְגה הוא מעין מבוך סמטאות מקסימות ועתיקות הממוקמות על צוק קטן לחוף הים התיכון. מצפונה לו קו חוף חולי ואדיר שכל הקיץ מפוצץ בתיירים מאיטליה ומאירופה כולה.

על קו החוף מדרום למרכז העיירה כמו על קו החוף מצפונה, ישנם חופים חוליים נדירים על הים בצבע הטורקיז. החופים מלאים בכל מה שהנופשים או הרוחצים צריכים. ישנן מסעדות על החוף, בתי-קפה ואווירה נעימה וקיצית שממש שווה לחוות אותה.

מומלץ מאוד להגיע לשתי ערי הנופש גם מחוץ לעונת הרחצה, בעיקר בדרככם דרומה לקָמְפָנְיָה. גם מבלי לרחוץ בים, הערים האלו מקסימות בכל מזג אוויר. אמנם הטיילות לאורך החוף פחות עמוסות וחלק מהעסקים בהן סגורים, אך האווירה החורפית עושה להן טוב באופן כללי.

 

גָאֶטָה Gaeta

בדומה לשכנתה סְפֶרְלונְגה, גם גָאֶטָה היא הכנה מוקדמת לאופי הנדיר של קו החוף האמלפיטאני. גָאֶטָה ממוקמת במרחק נסיעה של עשרים דקות דרומה מסְפֶרְלונְגה. יושבת על לשון יבשה החודרת לים הטיראני. בלב הלשון מונטה אורלנדו, פסגה יחסית גבוהה. מתחת הפסגה נמתח הגלעין העתיק לאורך קו החוף של הלשון.

על כתף הר אורלנדו, מעל העיר הקטנטנה ניצבים איתנים שני מבצרים מחוברים. המבצר Castello Angioino ממערב שיסודותיו נבנו במאה השישית ושימש את בני העיר בעדיפת הפלישה הלומברדית במה שידוע כמלחמת הגותים. צמוד לו ממזרח ההרחבה הימי-ביינמית של המבצר האימתני ה-Castello Aragonese. מתחם המבצרים שימש את שליטי העיר המתחלפים והרחבתו מזרחה היא פרי שיפוצם של שליטי העיר לבית משפחת אראגון הספרדית. מרכזה הקטן של העיר, בקרבת הדוּאומו מלא בחנויות ומסעדות. מעל העיר חולש מגדל הפעמונים המסוגנן של הדוּאומו.

חלקה החדש של גָאֶטָה מתחלק לעיירת הנופש של חוף סֶרָפּו Serapo מעבר להר אורלנדו, בקו החוף הדרומי של הלשון. כל קו החוף של סֶרָפּו הוא אתר נופש פעיל ומתפתח שאהוד מאוד על הנופשים הרומאים. תמצאו שם חופים מרהיבים שאליהם צמודים בתי הארחה נהדרים. קו החוף של הלשון הוא חלקה החדש של גָאֶטָה, גם הוא שוקק ומלא במלונות, בתי הארחה, מסעדות וטיילות לאורך החוף. מהחוף נשקף הנוף המרהיב של מפרץ גָאֶטָה ועיירת הנופש פורְמיָה Formia.

Montefiascone
קתדרלת סנטה מרגריטה במונְטֶפיאָסְקונֶה

 

מצפון לרומא

צ’יוויטָה די בָּנורֶגְ’יו Civita di Bagnoregio

בנסיעה כפרית של חצי שעה דרומה מאורְבְייֶטו היפה שבמחוז אומבּריה תגיעו לאחד הכפרים היפים ביותר בכל איטליה. הכפר הימי-בייניימי התפתח בצידה של טירה עתיקה. הוא בנוי כולו על פסגת הר והוא נגיש רק באמצעות גשר להולכי רגל המטפס עד הפסגה. גשר סיינט מריה דל קָסֶרו אורכו קצת יותר משלוש מאת מטרים. טיפוס בו הוא זה הוא אחד המראות הסוריאליסטים ביותר בכל מרכזה של איטליה. הגישה אל הכפר היא מהעיירה בָּנורֶגְ’יו הסמוכה ממערב. תמשיכו בנסיעה עד שמסתיים הכביש, שם ישנו חניון גדול לרווחת המבקרים ושם מתחיל הטיפוס על הגשר.

משסיימתם לטפס עד הפסגה, תגיעו אל אחד הכפרים הציוריים ביותר בכל איטליה. צ’יוויטָה די בָּנורֶגְ’יו מוצף תדיר בהמוני חובבי צילום המנסים לתפוס כל פיסה מהבתים העתיקים, הצמחייה המקסימה ובעצם כל דבר שזז בכפר. שיטוט בכפר העתיק זאת באמת חוויה מרנינה להפליא. הכפר שוכן על קו הגבול בין לאציו לאומבריה. אמנם מוניציפאלית הוא בלאציו אבל מעשית הוא חלק מהכפרים העתיקים המרהיבים של אומבריה השכנה.

לטיול יום לצ’יווטה די בּנורג’יו ואורבייטו (יוצא מרומא), הקליקו כאן…

ציויטה די בונרג'יו
צ’יוויטָה די בָּנורֶגְ’יו והגשר המוביל לכפר

לאגו די בּולְסֶנָה Lago di Bolsena

אגם בּולְסֶנָה הוא האגם החמישי בגודלו באיטליה (שני מדרום לנהר הפּו). בניגוד לשאר אגמי איטליה הגדולים שהם אימפריה של תיירות (אגם גארדה, אגם קומו ואפילו אגם טְרָאסימֶנו באומבּריה השכנה), אופיו של אגם בּולְסֶנָה הוא כפרי מאוד. סביב האגם מעט מקומות ישוב, העיירות בּולְסֶנָה בגדה הצפונית, מרטה Marta וקאפּודימונְטֶה Capodimonte בגדה הדרומית, הם מקומות היישוב העיקריים סביב האגם.

בעיירות אלו גם מרינה קטנה שמאפשרת שייט באגם וגישה למנזרים והכנסיות שבאיזולה בּיסֶנְטינָה Isola Bisentina האפלולי. סביב האגם יש בתי נופש אך אין חופי רחצה. המרחב שבגדות האגם כולל שפע של שדות חקלאיים והמוני עצי זית עתיקים.

האתר הפוטוגני ביותר מסביב לאגם היא המצודה של בּולְסֶנָה – או הרוקה מונָלְדֶצִ’י דֶלָה צֶ’רְבָארָה Rocca Monaldeschi della Cervara. המצודה יושבת מעל חלקו העתיק של הכפר ונשקף ממנה נוף מרהיב של האגם.

מצודת בּולְסֶנָה
המצודה של בּולְסֶנָה

מונְטֶפיאָסְקונֶה Montefiascone

בטיפוס על הגבעות שמעל אגם בּולְסֶנָה תגיעו לאחת העיירות היותר יפות במרחב של הגעשי של צפון לאציו ודרום מחוז אומבּריה. במונְטֶפיאָסְקונֶה מתגוררים כשנים עשר אלף תושבים בלבד במרחק נסיעה של עשרים דקות מויטֶרְבּו העיר הראשית של המרחב.

האתר המרכזי בעיירה היא הקתדרלה המהממת של סנטה מרגריטה והכיפה המטריפה בגודלה שלה. הכיפה של הקתדרלה נבנתה במאה ה-17 והיא מבין הגדולות בכל איטליה. הקתדרלה נמצאת בראש הגבעה, ניתן לראות אותה משפת האגם. בסמוך לקתדרלה נמצאת מצודת פָּאפּי Rocca dei Papi שממנה נשקף נוף מרהיב של האגם.

 

בּומָארְצו Bomarzo והיער הקדוש (Sacra Bosco) או פארק המפלצות Parco dei Mostri

כחצי שעה נסיעה מזרחה ממונְטֶפיאָסְקונֶה ועשרים דקות מויטֶרְבּו נמצאת העיירה הקטנה בּומָארְצו, שבעיקר ידוע בשל היער הקדוש ה-Sacra Bosco. היער הקדוש הוא אחד הגנים המיוחדים באיטליה, מתבסס על העקרונות הפרועים והמוגזמים של המנייריזם, הסגנון העוקב לרנסנס. הגן המיוחד נבנה על-ידי הדוכס של אורזיני שבנה אנדרטה לאשתי במהלך המאה ה-16. היער מלא בפסלים מפלצתיים, בניינים מוזרים ועוד. הטיול הוא במסלול בתוך היער והאתר מאוד פופולארי על תיירים. אל תחמיצו את פסל הפיל הענקי נושא על גבו צריח מבצר ואת פסל הקוף המכונף שבסמוך.

בומרצו
פסל הקוף המכונף המנייריסטי בפארק המפלצות בבּומָארְצו

 

ויטֶרְבּו Viterbo

ויטֶרְבּו היא בירת הנפה והעיר הגדולה במרחב דליל האוכלוסין של צפון לאציו. בעיר מתגוררים כשישים אלף איש חלקם הגדול ברובע סן פּלֶגרינו, מרכז העיר העתיקה. תחנת הרכבת של ויטֶרְבּו – ויטֶרְבּו פּורטה רומאנה, ממוקמת ממזרח למרכז העיר העתיקה, 5 דקות הליכה מויה קארדינל לה פונטיין via Cardinal La-Fontaine, רחוב הקניות המרכזי של העיר.

רחוב זה חוצה את מרכז העיר הקטן לכיוון ארמון האפיפיור של ויטֶרְבּו Palazzo dei Papi di Viterbo. מתחם הארמון העתיק היה מושב האפיפיורות למשך עשרים וארבע שנים במהלך המאה ה-13, כאשר האפיפיור קלמנט הרביעי ברח מרומא כחלק ממלחמתו עם אצילי בית הוהֶנְשְטָאופֶן, קיסרי האימפריה הרומית הקדושה. כיום ארמון האפיפיור כולל את הדוּאומו (הקתדרלה) הנאה של העיר שמוכרת בשל מגדל הקמפּינלֶה הצבוע פסים שחור ולבן שסמוך לה. הקתדרלה חולשת על פּיאצָה סן לורנצו והיא חלק ממתחם ארמון האפיפיורות.

מתחת לארמון נמתח מרכז העיר העתיקה הימי-ביניימי, הכולל רחובות צרים, בתים מקסימים ופּיאצות קטנטנות ביניהם. רובו של הרובע העתיק שוחזר אחרי שבמלחמת העולם השנייה בעלות הברית כמעט החריבו את העיר עם נסיגת הכוחות הגרמנים מרומא.

 

קָאפְּרָארולָה Caprarola

מדרום לויטֶרְבּו, מרחק נסיעה של כמעט חצי שעה, נמצא אגם ויקו Vico הקטן והמסתורי. האגם הוא קלדרה עתיקה (לוע של הר געש) וכבויה שלפי האגדה נוצר מרקיעת הנבוט האימתנית של הרקולס עת חזר דרך איטליה ממשימתו להביא את עדר הבקר של גריאון. בטיפוס על גבעות צ’ימיני Cimini המיוערות ממזרח לאגם נמצא הכפר קָאפְּרָארולָה שמוכר בעיקר בשל הפּלצו פָרְנֶזֶה Palazzo Farnese המהמם.

הארמון המחומש נבנה בסוף המאה ה-16 על יסודות של מבצר שנבנה זמן מה לפני. לארמון חצר פנימית עגולה צרה שממנה מטפסות מדרגות לוליאניות. כיום הארמון פתוח למסקרים וכלל תצוגות של ציורים ופסלים שהיו חלק מהאוסף של משפחת האצולה פָרְנֶזֶה.

טוסקאניה
טוסְקָאנְיָה – החומה והגלעין הימי-ביניימי

טוסְקָאנְיָה Tuscania

בנסיעה של 25 דקות מערבה מויטֶרְבּו תגיעו לעיירה מוקפת החומה טוסְקָאנְיָה. המרכז העתיק של טוסְקָאנְיָה עומד על גבעה מוקפת חומה ומגדליה הרבים של העיירה נראים למרחוק. הכניסה למרכז העתיק היא מפּיאצלה טריאסטה הרחבה או מפּיאצָה רומא מעט צפונה שם החומה נחתכת. ישנה שפע של חניה בשתי הכיכרות. המרכז העתיק מלא ברחובות יחסית רחבים (לבנייה ימי-ביניימית), כנסיות קטנות ומקסימות והמון מגדלים עתיקים. המגדלים חולשים גם כמובן על מקטעים מהחומה שעוד נותרה.

ממרכז העיר העתיקה ניתן לטפס על גבעת קולה סן פּייטרו Colle San Pietro בה אתר ארכיאולוגי וחפירות החושפות את שרידי העיר האטרוצקית החשובה טוסקאנה. על הגבעה נמצאת גם כנסיית סן פּייטרו העתיקה, כנסייה מתקופת השליטה של הלומבּרדים במהלך ימי-הביניים. לכנסייה שנבנתה בסגנון הרומנסקי-לומבּרדי חזית מרהיבה הכוללת חלון רוזטה ענקי שבולט בצבעו הלבן. משני צידי הכנסייה שני מגדלים ימי-ביניימים עתיקים. בירידה מהגבעה נמצאת כנסייה רומנסקית-לומברדית נוספת, הסנטה מריה מאג’ורֶה. גם לכנסייה זו חזית מרשימה ביותר הכוללת חלון רוזטה ענקי ומשחקי צבע בולטים בחזית.

 

טָרְקְווינְיָה Tarquinia

הנקרופוליס האטרוצקי בצ'רבטרי
הנקרופוליס האטרוצקי בצֶ’רְבֶטֶרי

בנסיעה של 40 דקות מערבה מויטֶרְבּו ועשרים דקות דרומה מטוסְקָאנְיָה, תגיעו לטָרְקְווינְיָה העתיקה. טָרְקְווינְיָה היא אולי המקום החשוב באיטליה על מנת ללמוד על התרבות האטרוצקית יחדיו עם צֶ’רְבֶטֶרי השכנה.

האטרוצקים היו העם הקדום ששלט על איטליה לפני השתלטותם של הלטינים ויצירת האימפריה של רומא העתיקה. טָרְקְווינְיָה ידועה בעיקר בשל הנקרופוליס (עיר המתים) האטרוצקי שבפאתיה הדרום-מזרחיים. על הגבעה ישים אלפי קברים אטרוצקיים שנחפרו במסלע הטוף ושרבים מהם קושטו בציורי קיר. ניתן להיכנס לתוך 15 מערות קבורה שפתוחות לקהל.

בחלקה העתיק של העיירה, בפּיאצָה קאבור, נמצא המוזיאון הארכיאולוגי של טָרְקְווינְיָה, בו אוספים אטרוצקים נדירים שנמצאו בנקרופוליס ובאתרים נוספים בקרבת העיירה. במוזיאון אחד האוספים העשירים ביותר של ממצאים אטרוצקיים, כולל ציורים שנשתמרו מהמאה החמישית לפני הספירה.

 

צֶ’רְבֶטֶרי Cerveteri

בדומה לטָרְקְווינְיָה גם צֶ’רְבֶטֶרי ידועה בעיקר בשל האתר הארכיאולוגי הנדיר שבקרבתה, הנקרופוליס של צֶ’רְבֶטֶרי. העיירה ממוקמת לא רחוק מחופי הים הטיראני כארבעים דקות נסיעה דרומה מטָרְקְווינְיָה וכמעט שעה נסיעה צפונה מרומא הבירה. הנקרופוליס המרהיב של העיירה ממוקם מצפון למרכז העתיק. הנקרופוליס של צֶ’רְבֶטֶרי, בניגוד לזה של טרקווינה ממוקם בתוך יער והוא הרבה יותר אינטסיבי.

בנקרופוליס קברים עגולים ענקיים הנקראים טומולי, ביניהם קבר התבליטים Tomba dei Rilievi, בו תבליטים של מפלצות מיתולוגיות, קבר המגינים והכיסאות Tomba degli Scudi e delle Sedie וקבר הבירות Tomba dei Capitelli. אתר הנקרופוליס הכיל המוני ממצאים שרובם הועברו למוזיאונים ברומא (וילה ג’וליה ומוזיאוני הוותיקן). רק חלק מהתבליטים, ציורי הקיר וכמובן הקברים נתורו באתר עצמו.

הריסות מונטרנו
הריסות מונְטֶרָאנו

חורבות מונְטֶרָאנו Monterano

כעשרים דקות נסיעה מבְּרָאקיאָנו לא רחוק מהגדה המערבית של אגם, נמצא אחד מאתרי הרפאים המורבידיים ביותר באיטליה. ההריסות של הכפר מונְטֶרָאנו, מה שמכונה כיום כענתיקה מונְטֶרָאנו, כוללים את מה שהיה הכפר שנשרף על יושביו בידי הצבא הרפובליקאי הצרפתי בשלהי המאה ה-18.

מה שנותר מהכפר, כולל האקוודוקט המרשים והריסותיה של הכנסייה שהוקדשה לקדוש רוש (סן רוקו) הם כיום אתר מזמין לתיירים חובבי היסטוריה פלוס מה שמכונה תיירות אפלה. ההריסות של בתי הכפר מבצבצים מתוך היער ונאכלים על-ידי הטבע והפכו לפארק פופולארי על מי שבא לנפוש באגם הסמוך.

אנגווילרה
בתי הטיילת של אנגווילרה על גדת אגם בְּרָאקיאָנו

אגם בְּרָאקיאָנו Lago di Bracciano

אגם בְּרָאקיאָנו הוא האגם השביעי בגודלו באיטליה והשלישי בגודלו מדרום לעמק הפּו. האגם הוא הדרומי משלושת אגמי הקלדרה של אומבּריה (טְרָאסימֶנו) ולאציו (בּולְסֶנָה ובְּרָאקיאָנו). בניגוד לאופיו החקלאי והכפרי של שכנו מצפון אגם בּולְסֶנָה, אגם בְּרָאקיאָנו הוא יותר מיושב והרבה יותר מתוייר. העיירה הגדולה בקרבת האגם היא בְּרָאקיאָנו, שנבנתה על גבעה מעל האגם. העיירה ממוקמת ממערב לאגם והאתר המרכזי שלה היא מצודת קסטֶלו אורְזיני אודֶסְקָאלְצ’י Castello Orsini-Odescalchi. מהטירה שבנויה בצורת עלה עם שישה צריחים נוף מרהיב של האגם.

מומלץ לבקר גם בעיירה טְרֶווינָאנו רומאנו Trevignano Romano בגדה הצפונית של האגם. לעיירה טיילת מקסימה על גדת האגם ומעליה, על גבעה מיוערת עומדים הריסותיה של הרוקָה דֶלי אורְזיני Rocca degli Orsini ממנה נוף מטריף של האגם. בגדה הדרומית, על לשון יבשה קטנה נמצאת העיירה הימי-ביניימית אָנְגְווילָארָה Anguillara שכיום היא עיירת קייט פופולארית. רובם של הנופשים בעיר באים בסופי השבוע מהמטרופולין של רומא הסמוך.

בראצ'יאנו
קסטֶלו אורְזיני אודֶסְקָאלְצ’י חולשת על בְּרָאקיאָנו

מידע רלוונטי נוסף שאולי יעניין אותך: