16 יצירות המופת שחייבים לראות בפירנצה וטוסקנה

בפירנצה וטוסקנה הריכוז הכי אינטנסיבי בעולם של יצירות מופת. בבירת טוסקנה כמה מהמוזיאונים החשובים בעולם בראשם גלריית אופיצי, מוזיאון הברג'לו וגלריית האקדמיה, בהם כמה מיצירות המופת הכי חשובות בהיסטוריה האנושית. אבל בכל רחבי העיר ובכל טוסקנה עוד המוני יצירות מופת מפוזרות בכנסיות, מנזרים, וילות ועוד.

פסל דויד של מיכאלאנג'לו בגלריית האקדמיה בפירנצה
פסל דויד של מיכאלאנג'לו בגלריית האקדמיה בפירנצה

על מנת להקל עליכם את החיפוש הבלתי אפשרי אחר יצירות במוזיאונים, כנסיות או אתרים ברחבי טוסקנה, ריכזנו עבורכם את כל יצירות המופת שבפירנצה וטוסקנה שהן בגדר חובה לביקור עבור חובבי אמנות או כל אחד שמעריך את העוצמה של התרבות האיטלקית.

 

מהן יצירות המופת שחייבים לראות בפירנצה וטוסקנה

  1. פסל דוד של מיכאלאנג'לו בפירנצה (המקור בגלרית האקדמיה העתק בכניסה לפלצו וקיו)
  2. לידת ונוס של סנדרו בוטיצ'לי בגלרית אופיצי בפירנצה
  3. הפולפיט של קתדרלת סיינה של ניקולה פיזאנו
  4. פסל דוד של דונטלו במוזיאון הברג'לו בפירנצה
  5. אגדת הצלב האמיתי של פיירו דלה פרנצסקה בבזילקת סן פרנציסקו בארצו
  6. שער גן העדן של לורנצו גיברטי בבטיסטרו די סן ג'ובאני בדואומו של פירנצה
  7. אלגוריית הממשל הטוב והממשל הרע של אמברוג'יו לורנצי בפלצו פבליקו בסיינה
  8. קאפלת בְּרָאנְקָצ'י – סדרת ציורים של מז'אצ'ו ומאזולינו בכנסיית סנטה מריה דל כרמינה בפירנצה
  9. חטיפת הסבינות של ג'יאמבולוניה בפירנצה (המקור בגליירת האקדמיה העתק בלוג'ה די לאנצ'י)
  10. הבשורה של ליאנורדו די וינצ'י בגלרית האופיצי בפירנצה
  11. ציור התחייה של פיירו דלה פרנצסקה במוזיאו ציוויקו בסנספולקרו
  12. הקדושים ג'ורג' ומרקוס של דונטלו באורסנמיקלה בפירנצה
  13. הבשורה של פרה אנג'ליקו במנזר סן מרקו בפירנצה
  14. הקולוסוס של ג'יאמבולונה בוילה מדיצ'י דה פרטולינו (וילה דמידוף)
  15. מדליוני הטרה-קוטה של אנדריאה דל-רובְּיה באוספידלה דלי אינוצ'נטי בפירנצה
  16. מדונה דל קרדלינו של רפאל בגלריית האופיצי בפירנצה
הדואומו של פירנצה
הדואומו של פירנצה

 

הרנסנס בפירנצה וטוסקנה

בפירנצה, ערש הרנסנס, ריכוז כמעט בלתי אנושי של יצירות מופת, רובן הגדול מתקופת הרנסנס. הרנסנס שהתפרץ בעיר בסוף המאה ה-15 והגיע לשיא בשנת 1520 (ההיי רנסנס), השאיר חותם מטורף גם בעיר עצמה וגם בכל טוסקנה.

מתבליטי שער גן העדן של גיברטי בבית הטבילה בפירנצה
מתבליטי שער גן העדן של גיברטי בבית הטבילה בפירנצה

עוד לפני הרנסנס, טוסקנה הייתה המקום בו פעלו גדולי אמני הטרום רנסנס בראשם ג'יוטו די בונדונה, ניקולה פיזאנו ואמברוג'ו לורנצטי.

אמני הרנסנס המוקדם פעלו בפירנצה במהלך המאה ה-15 והביאו להתפוצצות האמנותית. בהשפעת הארכיטקט פיליפו ברונלסקי, מתכנן כיפת הדואומו המטורפת וליאון בטיסטה אלברטי מי שכתב את הספר המכונן “על הציור” (Della Pittura) אמני ענק כגון הפסל דונטלו, הצייר המלאכי מכולם פרה אנג'ליקו, סנדרו בוטיצ'לי המעודן ואנדריאה דל ורוקיו מורו של לאונרדו הביאו את הבשורה של ההומניזם והפרץ האינטלקטואלי אל עולם האמנות.

הדור של ההיי-רנסנס הביא את התנועה לשחקים וקיבעו את מעמדה הכמעט מיתי של פירנצה כבירת האמנות של העולם. ענקים כגון לאונרדו די וינצ'י, מיכאלאנג'לו ורפאל, פעלו בפירנצה ובטוסקנה אך חלק נכבד מיצירות המופת שלהם נמצאות בחלקים אחרים של איטליה (רומא, מילאנו ועוד) או בכלל במוזיאונים מחוץ לארץ המגף. אמני ההיי-רנסנס הפיצו את התנועה לכל רחבי אירופה.

הקולוסוס של ג'אנבולוניה בווילה דמידוף
הקולוסוס של ג'יאמבולוניה בווילה דמידוף

 

16 יצירות המופת שחייבים לראות בטוסקנה ופירנצה

1. פסל דוד של מיכאלאנג'לו

הסמל הבלתי מעורער של פירנצה ואחד הפסלים האייקונים בהיסטוריה של האמנות. פסל דוד הוא יצירת המופת החשובה ביותר של האמן הטוסקני הרב תחומי, שחלק נכבד מיצירותיו החשובות נמצאות כיום ברומא (בריאת האדם בקפלה הסיסטינית, פסל משה בבזליקת סן פייטרו אין וינקולי ועוד). הפסל המקורי מוצג בגלריית האקדמיה ברובע סן מרקו. שני העתקים מוצגים במרחב העירוני הציבורי גם בכניסה לפלצו וקיו וגם בכיכר מיכאלאנג'לו שבגדה הדרומית של נהר הארנו.

 

2. לידת ונוס של סנדרו בוטיצ'לי בגלרית אופיצי בפירנצה

הולדת ונוס בוטיצ'לי באופיצי
התקהלות מול “ונוס” של סנדרו בוטיצ'לי

בעוד פסל דוד הוא סמלה מפוסל השיש של פירנצה, הציור שהכי מסמל את הרנסנס בעיר שוכן במוזיאון האופיצי. האופיצי הוא מבין המוזיאונים החשובים באיטליה ובאירופה כולה והחשוב מבין מוזיאוני הרנסנס. באוסף המוזיאון שפע עצום של יצירות פאר של גדולי האמנים הטוסקנים שבהתאם הם גם גדולי אמני הרנסנס האיטלקי הפלורנטיני. לידו ונוס של סנדרו בוטיצ'לי הוא אולי האייקוני מכל היצירות של המוזיאון. הציור שמתאר באלגנטיות מרהיבה את ונוס הערומה שעומדת על צדף צוטטה באינספור מדיומים שונים.

 

3. הפולפיט של קתדרלת סיינה של ניקולה פיזאנו

התקדרלה של סיינה היא אחת המפורסמות באיטליה. פסדת הכניסה של הדואומו היא יצירת מופת רנסנסית מוקדמת שמהווה רק כיסוי להמוני יצירות מופת בתוף תחומי הכנסייה עצמה. סדרת הציורים של פינטוריקיו בספריית פיקולומיני היא רק דוגמה לעושר העצום שבתוך הכנסייה. הפופיט המיוחד של ניקולה פיזאנו הוא בעל חשיבות עצומה לפיסול הרנסנסי. הוא עשוי כולו משיש קאררה, השיש האהוב על מיכאלאנג'לו, רק כמעט שלוש מאות שנה לפני המאסטר הגדול (שגם לו יצירות בקתדרלה). בפולפיט המשושה מפוסלות בתחתיתו חיות ריאליסטיות להפליא ובאפריזים העליוניים סצנות מהפסיון של ישו.

 

4. פסל דוד של דונטלו במוזיאון הברג'לו בפירנצה

הפולפיט של פיזאנו בקתדרלת סיינה
הפולפיט של פיזאנו בקתדרלת סיינה

בעוד פסל דוד של מיכאלאנג'לו הוא אולי סימלה של העיר פירנצה, פסל דוד של דונטלו הוא יצירת מופת מרהיבה משל עצמה. הפסל של דונטלו הקדים את פסלו של מיכאלאנג'לו ב-60 שנה והיה אחד משיאי הפיסול של הרנסנס המוקדם. הפסל של דונטלו נחשב לאחד מפורצי הדרך של הפיסול הרנסנסי המוקדם, גם בשל העירום המלא והבוטא של המלך העברי אך בעיקר בשל הטכניקה. הפסל הוא יציקת ברונזה אחידה שדונטלו השכיל למצוא לה שיווי משקל כך שיכולה היא לעמוד בכוחות עצמה ואינה זקוקה לתומכות. ראשו של גולית שבין רגליו של דוד נושאות את רוב משקל הפסל ולכן הוא יכול לעמוד בכוחות עצמו. הפסל שוכן במוזיאון הברג'לו בפירנצה ונחשב לאחד מגולות הכותרת של המוזיאון המופלא.

 

5. אגדת הצלב האמיתי של פיירו דלה פרנצסקה בבזילקת סן פרנציסקו בארצו

בזיליקת סן פרנציסקו בארצו היא אחד מיעדי התיירות האטרקטיביים בעיר הטוסקנית המרכזית. ארצו היא העיר החשובה ביותר במרחב הטוסקני הכפרי המזרחי, אבל זוהרה מהומהם לעומת שכנתה סיינה שנחשבת למרכז של המרחב הכפרי הפופולארי. בעיר כמה אתרים מעניינים מאוד בראשם הבזיליקה של הפרנציסקנים. פיירו דלה פרנצסקה צייר על כלולי הבזיליקה סידרה שלמה של פרסקאות. סדרת הפרסקאות עוקבת אחרי אגדת הצלב ומתחילה בסיפור אדם וחווה – מסצנת מותו של אדם. על פי המסורת הצלב בו נצלב ישו היה עשוי מקרשי עץ פרי הדעת. במהלך הסדרה מלווה דלה-פְרָנְצֶ'סְקָה את הצלב במגוון רחב של סצנות מרהיבו ששיאן הפרסקאות הוא הציור המונומנטלי של צליבתו של ישו שממוקם במרכז הסדרה.

 

6. שער גן העדן של לורנצו גיברטי בבטיסטרו די סן ג'ובאני בדואומו של פירנצה

מתבליטי שער גן העדן של גיברטי בבית הטבילה בפירנצה
מתבליטי שער גן העדן של גיברטי בבית הטבילה בפירנצה

הדואומו של פירנצה היא יצירת מופת משל עצמה. הכיפה המונומנטאלית של פיליפו ברונלסקי בראש קתדרלת סנטה מריה דל פיורה הייתה בראש הרשימה אילו היינו מביאים גם יצירות ארכיטקטוניות. בדאומו עצמה ומבנים הנלווים אליה כגון מגדל הקמפינלה של ג'יוטו והבטיסטרו סן ג'יובאני, שורה בלתי נגמרת של יצירות מופת. שער גן העדן של לורנצו גיברטי היא אולי המפורסמת מבין יצירות כיכר הדואומו. השער המזרחי של מבנה הטבילה משובץ בתבליטים מוזהבים בהם מתוארות כעשר סצנות מהברית הישנה. גיברטי פיסל את התבליטים בשנת 1452, הרבה לפני תקופת ההיי-רנסנס ותבליטים אלו נחשבים ככל הנראה לאיכותיים ביותר במדיום אמנות זה.

 

7. אלגוריית הממשל הטוב והממשל הרע של אמברוג'יו לורנצטי בפלצו פבליקו בסיינה

לצל הטורה דל מאנג'ה, הבנין העתיק השני הכי גבוה באיטליה, שוכן ארמון העם. בארמון העם שוכן המוזיאון האזרחי, המוזיאו ציוויקו, בו אחד האוספים הכי חשובים באיטליה של אמנות שלהי ימי-הביניים וניצני הרנסנס המוקדם. שיא האוסף הוא סדרת הפרסקאות המופתית “אלגוריית הממשל הטוב והממשל הרע”. יצירתו של האמן הימי-ביניימי החשוב אמבּרוגְ'יו לורֶנְצֶטִי (Lorenzetti).

לורֶנְצֶטִי הוא החשוב בציירי אסכולת סְיינָה, בן זמנו של גְ'יוטו די-בּונְדונֶה ומחשובי מבשרי הרנסנס. יצירת המופת מתארת את המצב הפוליטי בסְיינָה בזמנו של האמן על רקע נוף הגבעות הנשקף מהעיר. חשיבותו הרבה של הציור היא באלמנטים מוקדמים של הרנסנס שהחלו לחלחל לתוך היצירה, למרות הסגנון הביזנטי המושטח. ציור הנוף מכיל הצללות, וציור בתיה של סְיינָה כולל אלמנטים היוצרים חלל ועומק.

ברנקאצי
מזאצ'ו בקפלת בראנקצ'י

8. קאפלת בְּרָאנְקָצ'י סדרת ציורים של מז'אצ'ו ומאזולינו בכנסיית סנטה מריה דל כרמינה בפירנצה

בסמוך לכנסיית סנטו ספיריטו ברובע אולטארנו שוכנת הכנסייה הצנועה למראה של המנזר הכרמליתי בפירנצה. בתוך הכנסייה קאפלה פשוט מעלפת בה אחד ממחזורי ציורים החשובים ביותר של הרנסנס המוקדם. את סדרת הפרסקאות החל הצייר מאזולינו והמשיך אותה תלמידו המוכשר מאזאצ'ו. הטאץ' האחרון בסדרה הוא של פיליפּינו ליפּי שסיים את העבודה.

ג'אנבולוניה - חטיפת הסבינות
ג'אנבולוניה – חטיפת הסבינות בלוג'ה די לאנצ'י

סדרת הפרסקאות, בעיקר אלו שצוירו בידיו של מזאצ'ו, נחשבות לבין החשובות מהתקופה. הן השפיעו בצורה ניכרת על המשך התפתחות הרנסנס עד לשיאו בפירנצה בהיי-רנסנס. מאזאצ'ו יישם בציוריו מגוון של אלמנטים ציוריים כגון שימוש בפרספקטיבה, נפח בתיאור הדמויות ויצירה של סצנה סדורה. בקפלה כמה סצנות אייקוניות מוכרות כגון גירוש אדם וחווה מגן עדן של מאזאצ'ו מימין. ממול “פיתוי חווה” של מאזולינו, אחד התיאורים הכי מפורסמים של הסיפור התנ”כי.

 

9. חטיפת הסבינות של ג'יאמבולוניה בפירנצה

הפסל הפתלתל של ג'יאמבולוניה הוא אחד הפסלים הכי מפורסמים בהיסטוריה האנושית. הפסל המנייריסטי שמכונה ג'ובאני מבולוניה הוא אחד מגדולי הפסלים שפעלו באיטליה. הוא נקרא כך משום שבבכרותו פעל בבולוניה שם עיצב את מזרקת נפטון המפורסמת, אולם מוצאו בכלל פלמי והוא עבר לבולוניה בגיל 20. כעבור כמה שנים השתקע בפירנצה עד לערוב חייו.

חטיפת הסבינות היה הפסל הכי מפורסם בלוג'ה די לאנצ'י הסמוכה לפלצו וקיו בפיאצה סניורה שבפירנצה. הוא מתאר את אחד מהסיפורים המכוניים של התרבות הרומאית בה חטפו הרומאים תחת רומולוס מלכם את נשותיהם של הסבינים. כיום בלוג'ה ניצב העתק והפסל המקורי (כמו פסל דוד השכן שממול בכיכר) שוכן בבטחה בגלריית האקדמיה בסן מרקו. בסמוך פסל מפורסם נוסף של ג'יאמבולוניה, פסל המתאר את הרקולס הורג את נסוס, הקנטאור שאנס את אשתו השניה דיאנירה והכשילה בסופו של דבר להרוג את הרקולס בעצמו.

הבשורה מאת ליאונרדו
“הבשורה” של לאונרדו דה וינצ'י בגלריית האופיצי

10. הבשורה של ליאנורדו די וינצ'י בגלרית האופיצי בפירנצה

הבשורה הוא אחד הציורים המוקדמים הכי ידועים של האמן הטוסקני המיתולוגי. אין הרבה ציורי שמן של לאונרדו דה וינצ'י וכל אחד מהם נחשב ליצירת מופת. ציור הבשורה הוא אחד מהגדולים שבהם, צוייר כאשר לאונרדו עוד למד בסטודיו של מורהו אנדריאה דל ורוקיו. הציור מתאפיין בפרופורציות לא רגילות, אורכו מעל שני מטר וגובהו פחות ממטר. עיקר הפרסום של הציור נובע מאופן תיאור פני הדמויות – מריה אם ישו והמלאך גבריאל, שמתוארות בצורה כל-כך עדינה כמקדים לאופן שלמות הביצוע שבציורים המאוחרים יותר של לאונרדו.

 

11. ציור התחייה של פיירו דלה פרנצסקה במוזיאו ציוויקו בסנספולקרו

העיירה הקטנה סנספולקרו שוכנת בחלק הנידח של מזרח טוסקנה, סמוך לצפון אומבריה ומערב מחוז מרקה השכן. בעיירה נולד פיירו דלה פרנצסקה, אחד מיצרני יצירות המופת הכי אינטנסיביים של טוסקנה. ברחבי טוסקנה שפע פשוט עצום של יצירות מפורסמות פרי ידו, אבל ציור התחייה בעיירת הולדתו היא ללא ספק אחת האייקוניות מיצירותיו ומציורי הרנסנס בכלל. ציור התחייה מתאר את ישו שב לחיים ואוחז את דגל צלב ג'ורג' הקדוש מעל ארבע חיילים רומאים ישנים. הציור מוצג במוזיאון העירוני הקטן של העיירה, יחדיו עם עוד יצירת מופת מפורסמת של האמן ציור הפוליפטיך של המיסריקורדיה Misericordia.

הקדושים מתיו וסטפן של לורנצו גיברטי באורסמיקלה בפירנצה
הקדושים מתיו וסטפן של לורנצו גיברטי באורסמיקלה בפירנצה

12. הקדושים ג'ורג' ומרקוס של דונטלו באורסנמיקלה בפירנצה

האורסנמיקלה, גנו של מיכאל, הייתה בעברה הכנסייה של שוק התבואה שפעל בסמוך. מהכנסייה לשעבר נשאר אחד הבניינים המטריפים ביותר בחלל העירוני של מרכז פירנצה. שני הפסלים המיתיים של דונטלו, פסלו של הקדוש ג'ורג' ופסלו של הקדוש מרקוס, הם שיאם של 14 הפסלים ששוכנים בגומחות סביב הבניין. פסלו של ג'ורג' כיום עבר לשיומר במוזיאון הברג'לו וניצב במקומו העתק.

ברג'לו
הכניסה למוזיאון הברג'לו בפירנצה

כלל הספלים בבניין הם חוויה מטריפה של רנסנס ומנייריזם. בין הפסלים של הפסלים הנוספים גם ג'יאמבולוניה המנייריסט שפיסל הקדוש פיטר, לורנצו גיברטי שפיסל את הקדושים מתיו, סטפן ויוחנן המטביל ואנדריאה דל ורוקיו, מורהו של לאונרדו שפיסל את ישו מברך את הקדוש תומאס.

 

13. הבשורה של פרה אנג'ליקו במנזר סן מרקו בפירנצה

ציור הבשורה של האח המלאכי, פרה אנג'ליקו באיטלקית, הוא אחד משיאי הרנסנס המוקדם. פרה אנג'ליקו היה נזיר דומיניקיני שחי במנזר סן מרקו בצפון פירנצה. את צמור הבשורה צייר בהיותו במנזר ועד היום הוא מוצג בו יחדיו עם ציורי מופת נוספים של הצייר וציירים רנסנס מוקדם נוספים.

הציור המרהיב והאלגנטי הקדים בהרבה את זמנו בעיקר בשל העדינות המטורפת בה צייר פרה אנג'ליקו את כר הדשא שמשמאל לדמויות. הציור הריאליסטי והירידה העמוקה לפרטים בישרה את ההתבוננות באובייקט בה דגלו אמני הרנסנס. גם המבנה הארכיטקטוני בו נמצאות הדמויות של מריה אם ישו והמלאך גבריאל שמבשר לה שהיא נושאת את בנו של האל, מעיד עמוקות על יכולותיו של הצייר הוירטואוז, שהקדישם את ההיי-רנסנס בכמעט 80 שנה.

 

14. הקולוסוס של ג'יאמבולונה בוילה מדיצ'י דה פרטולינו (וילה דמידוף)

כרבע שעה נסיעה במעלה הגבעות מפִייֶזולָה שמצפון לפירנצה, סמוך לכפר פרטולינו, נמצאת אחת מהווילות של בני המדיצ'י, שליטי פירנצה בעת הרנסנס. בגני הוילה שוכן אחד הפסלים היותר מרשימים שנקשרים בתרבות הגנים האיטלקיים המעוצבים. פסל “הקולוסוס של האפנינים”, פרי ידיו של ג'יאמבולוניה, יושב מעל מערה בקצה אגם מלאכותי קטן. גובהו של הפסל הוא לא פחות מ-14 מטרים והוא משתלב בצורה מפליאה ביותר עם המראה המחוספס של הגרוטו עליה הוא יושב.  בגנים שבילי הליכה בינות עצים, אגמים מלאכותיים ושפע של פסלים. מלבד פסל הקולוסוס, אל תחמיצו גם את מזרקת מוניונה המרגשת של האמן.

 

15. מדליוני הטרה-קוטה של אנדריאה דלה-רובְּיה באוספידלה דלי אינוצ'נטי בפירנצה

בית האירוח של היתומים הוא אחד האתרים המיוחדים ביותר ברובע סן מרקו שמצפון לדאומו של פירנצה. לא רחוק ממנזר סן מרקו וגלריית האקדמיה, שוכן עוד אתר חובה לחובבי האמנות. הבניין עצמו עוצב בידי פיליפו ברונלסקי, גדול הארכיטקטים של תקופת הרנסנס, בהשראה קלאסית בולטת. חזית הבניין מורכבת מפורטיקו  הכוללת תשעה עמודים וחצאי קשתות המחברות ביניהם. בכל קשת ניצב רוטונדו (עיגול) בו תבליט תינוק מטרקוטה שמצופה בצבע כחול מזוגג. את הרוטונדי פיסל אנדריאה דלה-רוביה, אחד מגודלי אמני הזיגוג החשובים בעיר.

דלה רוביה בכניסה לבית היתומים בפירנצה
דלה רוביה באוספידלה דלי אינוצ'נטי בפירנצה

16. מדונה דל קרדלינו של רפאל בגלריית האופיצי בפירנצה

המדונה קרדלינו היא אחת היצירות המופרסמות ביותר של רפאל. רפאל היה אחד האמנים הפוריים ביותר של ההיי-רנסנס, הוא פעל בשיא התקופה בפירנצה אבל יצירות המופת שלו מפוזרות בכל רחבי איטליה. הצייר הענק מאורבינו שבמרקה, התגורר בפירנצה כארבע שנים בלבד, אבל אלו היו שנים משעותיות ביותר בחייו של האמן שמת בגיל צעיר. ציור המדונה של הזהב הוא אחד מהחשובים באוסף גלריית האופיצי, ידוע בשל האיזון המושלם בין המדונה, ודמויות ישו ויוחנן המטביל כפעוטות.

כתיבת תגובה