רומא – טְרָסְטֶוורֶה ודרום העיר

הרובע הקסום שבעברו השני של נהר הטיבר, הוא רומא האחרת במיטבה. טְרָסְטֶוורֶה Trastevere הוא רומא הרגועה והאותנטית. ברובע תמצאו מסעדות, בתי-קפה וגלידריות נהדרות האהודות על תושבי העיר. פעם הרובע היה מקום הבריחה של הרומאים מרובעי מרכז העיר הומי התיירים, אולם התיירים מזמן גילו את טְרָסְטֶוורֶה לטוב ולרע. אך למרות ההצפה של התיירים מהגדה המזרחית של הטיבר, הרובע עודנו שומר על קסמו המיוחד.

רפאל פרנזינה 2
האלים האולימפיים של רפאל בוילה פָארְנֶזינָה

שימו לב!!! מדריך זה עוסק באתרים ברובע טְרָסְטֶוורֶה ודרומה של רומא

למדריך השלם לביקור ברומא – איך להגיע, מה לאכול ולאן ללכת, הקליקו כאן…

לפירוט על כל האתרים והאטרקציות שבגבעת הקפּיטול…

לכל מה שיש לראות ולעשות במרכזה הססגוני של רומא – אזור פּיאצָה נָאבונָה…

לכל מה שיש לראות ולעשות בליבה המסחרי של רומא – ויה דל קורסו פּיאצָה די סְפָּנְיָה…

למדריך השלם לביקור בוותיקן, בירת העולם הקתולי…

למדריך השלם לאתרים שמחוץ למרכזה העתיק של רומא…

ל-5 מלונות טובים ברובע היהודי ובטרסטוורה, הקליקו כאן…

 

מפה של טרסטוורה ודרום רומא

 

טרסטוורה

וילה פָארְנֶזינָה Villa Farnesina

וילה כפרית מקסימה המשקיפה על נהר הטיבר באמצע הדרך שבין השכונה לוותיקן. ווילה רנסנסית פרטית זו נבנתה בתחילת המאה ה-16 עבור בנקאי עשיר מסְייֶנָה ששמו אוגוסטינו קיג’י (על שמו ארמון ראש הממשלה). קיג’י התגורר בגדה שממול אך החזיק את הווילה הפרטית לשם מקום אירוח. הוילה הייתה ידועה כמקום למסיבות עבור כל אצילי רומא והכמרים רמי הדרג של הוותיקן.

רפאל גליתיאה
ניצחונה של גליתיאה מאת רפאל בוילה פָארְנֶזינָה

כיום ניתן לבקר ולהתרשם מחיי הפאר הארציים של רומא הרנסנסית. כולל מגוון רחב של פרטי אמנות ופרסקאות של מיטב אמני הרנסנס.

הציורים הידועים ביותר בווילה הם ציוריו המפורסמים של רפָאֶל “קופידון ופסיכה” ו”נצחונה של גליתיאה”. ציורים אלו כמו ציורים מרהיבים נוספים של רפָאֶל כגון “שלוש הגרציות”, מצוירים על הקיר שמחבר בין העמודים לקשת הצולבת ולמעשה ממלאים את חלל הווילה.

כתובת: Via della Lungara 230

 

פָּלָצו קורְזיני Palazzo Corsini

ארמון רנסנסי נוסף שנבנה מאחורי הווילה פָארְנֶזינָה. גם ארמון זה אירח את כל אצולת רומא – אמנים, דיפלומטים ובעלי תפקידים בוותיקן. מסוף המאה ה-19 הפך הארמון לחלל תצוגה לאומי. בו מוצג חלק מהאוסף המרשים של משפחת קורזיני.

באוסף ציורים של אמני בָּארוק צפוני כגון פּטר פּאול רובּנס ואמני רנסנס צפוני מוקדם כגן יאן ואן אייק הענק. הידועה והחשובה מבין היצירות בארמון היא יצירת המופת של קָרָווגְ’יו “יוחנן המטביל”. גרסה נוספת לציור הארוטי של הקדוש האהוב על הצייר, מעט פחות מוכרת מזאת שבמוזיאוני הקפיטול.

כתובת: Via della Lungara 10

שעות פתיחה: חמישי עד ראשון, 10:00 – 18:00

 

הגן הבוטני

בגבו של הפָּלָצו קורְזיני נמצאת אחת מהריאות הירוקות המועטות שקיימות ברומא ואחת הסימפטיות שבהן. הגן הבוטני הקטן של רומא הוא מקום בילוי נעים החוסה בצילם של עצים ירוקי עד. האווירה בגן מרעננת ונעימה ולא מעט עצים ופרחים נדירים נאספו וקוטלגו בו.

 

סנטה מריה אין טְרָסְטֶוורֶה

סנטה מריה בטרנסטברה
החלל הפנימי של סנטה מריה אין טְרָסְטֶוורֶה

הכנסייה הוותיקה ביותר ברומא. בנייתה החלה במאה השלישית לספירה עוד לפני התנצרותו של הקיסר קונסטנטינוס ובעת רדיפת הנוצרים ברומא. הקסם של הכנסייה נעוץ באווירה העתיקה שלה. כולל מקבץ נאה מאוד של פסיפסים משלהי ימי-הביניים. בטיול ברחובותיה המגניבים של טְרָסְטֶוורֶה בהחלט מומלץ לקפוץ לביקור קצרצר בתוך הכנסייה היפה הזאת.

כתובת: Piazza di Santa Maria in Trastevere

 

הטֶמְפְייטו Tempietto

המבנה הידוע ביותר ברובע המגניב הוא מקדש הטֶמְפְייטו העגול והמקסים. ‘מקדשון’ קטן זה משלב בצורה כמעט מיניאטורית את כל ערכי הארכיטקטורה של הרנסנס. המקדש הקטן צמוד לכנסיית סן פְּייטְרו אין מונְטוריו San Pietro in Montorio, בלב ליבו של רובע טְרָסְטֶוורֶה ובהחלט מהווה שיא קסום לביקור ברובע המתפתח.

כתובת: Piazza San Pietro in Montorio

הכיכר המרכזית של טרנסטוורה
פיאצה סנטה מריה אין טְרָסְטֶוורֶה

 

דרום רומא

מרחצאות קאראקאלה Terme di Caracalla

אחד האתרים הארכיאולוגיים היותר מרשימים של רומא. בית-המרחץ הרומי העתיק הזה שממוקם בפאתי גבעת אבֶנטינו, נבנה בתחילת המאה השלישית לספירה על ידי הקיסר קאראקאלה ופעל במשך מאות שנים. בית המרחץ יכול היה להכיל יותר מ-1500 איש בכל זמן נתון. במקום עדויות ארכאולוגיות על מסורת הרחצה הקדומה של רומא העתיקה שכללה מגוון רחב של פינוקים עשירים במים.

מלבד המרחצאות, באתר התפתחו חיי הציבור של רומא. בצמוד לבית-המרחץ נבנו גם בתי ציבור כגון גימנסיון (חדר כושר ארכאי), ספריות וגלריות של אמנות בהן מכרו האמנים המקומיים את מרכולתם.

כתובת:  Viale delle Terme di Caracalla 52

מרחצאות קרקלה
מרחצאות קרקלה

פורום בּואָריום Foro Boario

מקבץ קטנטן של מקדשים עתיקים ומקסימים שכנראה נבנו לפני הספירה. ממוקמים בסמוך לכביש סואן, לא רחוק מהאי שבנהר הטיבר בצדו השני של רובע טְרָסְטֶוורֶה. מקבץ מקדשים זה הוא מעין יהלום לא מלוטש היות וכמעט לא משווקים את המקום והוא דליל במבקרים.

המקדשים העתיקים האלו (עתיקים אפילו במונחים של רומא העתיקה) הם מבין המקדשים ששיני הזמן כמעט ולא נגעו בהם. ניתן ללמוד מהם המון על תקופת הרפובליקה הרומית ועל הדת הרומית בכללה. שני המקדשים שנשתמרו בצורה הטובה ביותר הם מקדשו של הרקולס, מקדש עגול וקטן המוקף ב-20 עמודים. כמו גם מקדשו של האל פּורְטוּנוס (אל הנמלים/העושר הרומי) שחזיתו היא העתק מדויק של מקדש יווני.

כתובת: Via della Greca

מקדש הרקולס
מקדש הרקולס בפורום בּואָריום

בּזיליקה סן קְלֶמֶנְטֶה Basilica di San Clemente al Laterano

בּזיליקה סן קְלֶמֶנְטֶה היא כנסייה עתיקה ויפה שעיקר העניין שבה היא החפירות הארכיאולוגיות המאולתרות שנערכו בה באמצע המאה ה-19. חפירות שחשפו בבסיסה כנסייה עתיקה מהמאה הרביעית לספירה. משהמשיכו מעט לחפור גם תחתיה, גילו כי הכנסייה נבנתה על שרידים של מבנים רומאים עתיקים. הכנסייה עצמה פחות מעניינת אולם בהחלט מעניין להיכנס אל תוך החפירות עצמן. שם לראות את המבנים העתיקים שכיום נמצאים מתחת לאדמה.

כתובת: Via Labicana 95

 

פירמידת קְאְיוס קֶסְטְיו Piramide di Caio Cestio

פירמידה קסטיוס
פירמידת קְאְיוס קֶסְטְיו

פירמידה מרשימה בגובה 36 מטרים, ששרדה את תלאות הזמן עוד מהמאה הראשונה לפני הספירה. פירמידה זו היא עדות לאופנה שפשטה בימיה הראשונים של הרפובליקה הרומית שאימצה לחיקה את התרבות המצרית העתיקה. עדות לכך הם גם ריבוי האוֹבֶּלִיסְקים ברחבי העיר.

פירמידה זו היא קברו של קְאְיוס קֶסְטְיו, שופט שאיש לא היה זוכר אילולא הפירמידה הזו. פירמידה שבדרך נס שרדה כל השנים את הבזיזות הנוראיות שעברו על רומא. כמו גם את תנופות הבנייה שהובילו לפירוק בניינים עתיקים על מנת לבנות מהאבנים המסותתות שלהם בניינים חדשים.

כתובת: Via Raffaele Persichetti

 

בּזיליקת סן ג’ובאני אין לאטֶראנו Arcibasilica Papale di San Giovanni in Laterano

סן ג’ובאני אין לאטֶראנו, שימשה כקתדרלה הקדומה של רומא והיוותה את ליבו של הממסד הנוצרי הדתי. זאת החל מהמאה הרביעית, עת נבנתה בידי הקיסר קונסטנטינוס ועד מעבר האפיפיור לאביניון שבדרום צרפת בתחילת המאה ה-14 (לאחר מכן שב כמובן לסן פְּייטְרו שבקרית הוותיקן שנבנתה במאה ה-16). בּזיליקה זו עדיין נחשבת בתור הקתדרלה של רומא כאשר הבישוף של העיר הוא האפיפיור.

בבּזיליקה מוצגות המדרגות הקדושות, הסְקָאלֶה סָנְטֶה – מדרגות שמקובל לחשוב שעליהן טיפס ישו בעת שעמד למשפט אל מול נציב יהודה – פּונְטוס פּילָטוס. אל תחמיצו את האמבּולָטוריום המקסים שבצד הכנסייה, מבין בתי-המרחץ העתיקים באיטליה (יחדיו עם בתי-המרחץ הבּיזנטיים של רבֶנָה) בו פסיפסים מרשימים מהמאה החמישית לספירה.

כתובת: Piazza di S. Giovanni in Laterano 4

 

היררכיית כנסיות ברומא לעומת ההיררכיה של הכנסיות בשאר ערי איטליה

סן גיובאני
פסל מריה בכניסה לבּזיליקת סן ג’ובאני אין לאטֶראנו

בכל עיר באיטליה יש את הדוּאוֹמוֹ – הקתדרלה הראשית של העיר. לרוב הדוּאוֹמוֹ היא השיא של הפאר הארכיטקטוני בעיר, בתוכה מוצגות יצירות המופת החשובות ביותר והכיפה שלה היא המרשימה מכולן. בסמוך אל הדוּאוֹמוֹ ניצב בגאון מגדל השעון – הקָמְפִּינָלֵה ולרוב גם בית המרחץ – האמבּולטוריום המעוגל.

הכיכר הסמוכה לדוּאוֹמוֹ היא הכיכר המרכזית של העיר כסמל לשלטון השמיימי (הבּישוף כנציג האפּיפיור). סמוך אליה כיכר השוק שבחלק נכבד מערי איטליה נקראת כיכר הסניורה (האדונים), שבה יושבת מועצת העיר, הסמל של השלטון הארצי. לא כך ברומא… בעיר כמובן אין בּישוף או ארכיבּישוף אלא ראש הבּישופים שמתגורר במדינה עצמאית משלו בגדה המערבית של הטיבר – הוותיקן.

במובן מסוים ניתן להתייחס אל סן פְּייטְרו כמעין דוּאוֹמוֹ של רומא (המעמד שלה כמובן רם הרבה יותר). אך הכיכר המרשימה של סן פְּייטְרו אינה חלק מובהק ממרכז העיר רומא, הרחובות המרכזיים של העיר אינם מובילים אליה. הכיכר משמשת כפונקציה פומבית של מדינת הוותיקן (השטח הפומבי היחידי של המדינה הננסית שנגיש לציבור).

בערי איטליה הגדולות, כגון ונציה או פירנצה, בנוסף לדוּאוֹמוֹ ישנן עוד כמה כנסיות ענק מפוארות. לרוב הן שייכות לזרמים השונים בתוך הדת הקתולית. בדרך כלל יש כנסיית בית לפרנציסקנים, כנסייה מתחרה לדומיניקנים ועוד כמה כנסיות בית של זרמים רבים ושונים. לכל כנסייה שכזו יש את אוסף האמנות הרנסנסי שלה, את הפסדה המרשימה שלה ואת הכיכר הקטנה והשוקקת שצמודה אליה. לא כך ברומא.

הכנסיות של רומא פחות מרשימות מאלו של ונציה או פירנצה וגם פחות מרשימות אפילו מאלו של ערים קטנות כגון סֶייֶנָה או פָּדובָה למשל. הסיבה לכך היא שהמרכז הדתי של רומא היה תחום בוותיקן והיה יחסית מופרד מהעיר עצמה. בעיר יש המון כנסיות, אולם לרוב הן קטנות. הן אינן בעלות פסדה מרשימה או כיפה מונומנטאלית שיכולה להתחרות בכיפה של סן פְּייטְרו.

מידע רלוונטי נוסף שאולי יעניין אותך:

כתיבת תגובה