16 אתרים ומוזיאונים של שיא הרנסנס בפירנצה
אין בהיסטוריה של האנושות זיהוי כל-כך מוחלט של עיר (די קטנה) עם תנועה אמנותית ששינתה את העולם מקצה לקצה. הרנסנס שניטע, נבט ופרח בפירנצה של המאה ה-16, לא שינה רק את עולם האמנות אלא הצעיד את האנושות קדימה גם בתחומי המדע (גלילאו גליליי), הספרות (דנטה אלגיירי), המוזיקה (המצאת הפסנתר בעיר) והארכיטקטורה. הלידה מחדש של העולם הקלאסי, היא הבסיס לנאורות ולעולם המודרני של ימינו.
בפירנצה פעלו גדולי אמני הרנסנס – מיכאלאנג'לו, לאונרדו דה וינצ'י, רפאל, פרה אנג'ליקו, פיירו דלה פרנצסקה, דונטלו ועוד. אמנים דגולים שמרכז העיר הקטנה פשוט מפוצצת בפרי ידיהם ומחשבותיהם. רחובות ואתרי פירנצה עמוסים בצורה קיצונית בפנינים הכי יקרות ערך של הרנסנס. סידרנו עבורכם רשימה של אתרי החובה בהם ניתן לראות ולחוות את שיאי הרנסנס.
1. קתדרלת סנטה מריה דל פְיורֶה והכיפה של בְּרוּנִֶלֶסְקי
הדוּאוֹמוֹ של פירנצה היא אחת הקתדרלות הגדולות בעולם בממדיה ואחת היפות שבהן. בראש הקתדרלה מונחת הכיפה שתיכנן פיליפּו בְּרוּנִֶלֶסְקי, שנחשבת לאחת משיאי הארכיטקטורה של הרנסנס. הכיפה המונומנטאלית שקוטרה 43 מטרים וגובהה מעל 100 מטרים, נבנתה במהלך שנות ה-20 של המאה ה-15, בתקופת שיא הרנסנס. הכיפה תוכננה ונבנתה בהשראת הכיפה של הפָּנתאון ברומא. בצידה הפנימי של הכיפה סדרת הציורים המפורסמת המתארת את יום הדין האחרון מידיו המופלאות של גו'רג'יו וזָארי (Giorgio Vasari).
לקניית כרטיסים און ליין לכניסה לקתדרלה, הקליקו כאן…
2. גלריית האוּפיצי (Galleria degli Uffizi)
גלריית האוּפיצי הוא החשוב מבין המוזיאונים מבחינת אוסף יצירות תקופת הרנסנס. המוזיאון בגלריה מציג את הציורים באוסף האמנות הנכבד של משפחת דה-מֶדיצ'י (פסלי האוסף מוצגים במוזיאון בָּארְגֶ'לו והחפצים המעוצבים במוזיאון הארכיאולוגי).
האיקונה הידועה ביותר בגלריה היא “הולדת ונוס” של האמן הדגול בן העיר, סנדרו בּוטיצֶ'לי Botticelli. ציור זה, בו מתוארת האלה ונוס עומדת על צדף ומכסה בידיה על מבושיה, הוא אחד מהאיקונות האמנותיות הידועות ביותר בתרבות הפופולארית. יצירת מופת חשובה נוספת של בּוטיצֶ'לי היא “פרימוורה” – האביב. גם בציור זה מתוארות דמויות קלאסיות כגון שלוש הגְרצְיות, פְלורָה – אלת הפריחה ועוד.
לסיור עומק מומלץ באוסף הבלתי נתפס של הגלרייה…
באוסף הגלריה עוד כמה ציורים בעלי חשיבות עילאית בהיסטוריה של האמנות. אל תחמיצו את יצירת המופת של טיציאנו וֶצֶ'לְיו (Tiziano Vecellio), הידוע כטיציאָן – ציור “וֶנוס מאורְבִּינו”. על בסיס הקומפוזיציה של ונוס מאורְבִּינו, צייר אדואר מאנה את יצירתו “אולימפיה” כשלוש מאות שנה לאחר מכן. ציורי מופת נוספים באוסף הגלריה הם “בָּכְּחוס” של הצייר הבּארוקי הענק קרָווָגְ'יו (Caravaggio), “הדוכס והדוכסית מאורְבִּינו” של פיירו דֶלָה פְרָנְצֶסְקָה (Piero della Francesca), “המשפחה הקדושה” של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו, “המדונה של החוחית” של רפָאֶל והטבלתו של ישו, ציור משולב של ליאונרדו די וינצי עם מורהו אנדריאה דל וֶרוקְיו. כמו גם עוד יצירות של גדולי האומנים האיטלקים החל מימי-הביניים ועד הבּארוק. במוזיאון גם אוסף מרשים מיצוירותיהם של ציירי בּארוק צפוניים חשובים כגון פּטר פּאול רוּבְֶּנס, רמברנדט, ועוד.
לקניית כרטיסים און ליין לגלריית אופיצי, הקליקו כאן…
3. מגדל הקמְפָּנילֶה די גְ'יוטו (Campanile di Giotto)
מגדל הקמְפָּנילֶה של הדואומו הוא אחד ממגדלי הפעמונים המרשימים באיטליה. המגדל תוכנן על ידי גדול מבשרי הרנסנס, גְ'יוטו די בּונְדונֶה (Giotto di Bondone) והושלם באמצע המאה ה-14, צורתו ריבוע שאורך כל אחת מצלעותיו הוא 14 וחצי מטרים, וגובהו 85 מטרים!
המגדל משופע עד לעייפה ביצירות אמנות שערכן האמנותי לא יסולא בפז. ממבט מהרחוב ניתן להבחין כי כל המגדל מוקף בשורה של תבליטים בצורת משושה. רובם של התבליטים פוסלו על ידי אנדריאה פּיזָאנו, בן זמנו של גְ'יוטו ואחד מחשובי האמנים שבישרו את בוא הרנסנס. בעומדכם מול המגדל בכיכר, תרימו מעט את עיניכם מעלה ותראו עוד סידרה מרהיבה של פסלים של דמויות תנכ”יות פרי ידיו של פּיזָאנו.
לסיור מודרך בקתדרלה, הקליקו כאן…
4. הבַּפְטיסְטֶרְיום של סן גְ'יובַאני (Battistero di San Giovanni)
בית הטבילה על שם יוחנן המטביל, הפטרון של העיר פירנצה, הוא אחד הבניינים העתיקים והמיוחדים בעיר המופלאה. בית הטבילה המקורי נבנה במאה החמישית לספירה. מאז שופץ, נבנה מחדש ונוספו לו תוספות במשך יותר מאלף שנים. קוטרו של המבנה בעל שמונה הצלעות הינו 27 מטרים. כל קירותיו ושעריו, מבפנים ומבחוץ, מעוטרים במיטב יצירות האמנות של גדולי האמנים של סוף ימי-הביניים והרנסנס. התחושה למי שנמצא מחוץ לבניין ומי שנכנס אל החלל הפנימי הרחב בו, הוא של מוזיאון צפוף ועמוס עד לעייפה ביצירות אמנות.
כל מדיות האמנות המוכרות עד ימי הרנסנס מיוצגות בבניין. תבליטים מרהיבים לצד פרסקאות, ארכיטקטורה מתוחכמת ופסלים. כל אלו ממטירים על עין המסתכל את כל הטוב של האמנות האיטלקית. מי שפיסל את התבליטים המרהיבים בדלתות הדרומיות של בית הטבילה היה אנדריאה פּיזָאנו. הפסל הימי-ביניימי הידוע ותלמידו של גְ'יוטו די בּונְדונֶה. גולת הכותרת ביצירות האמנות המרוכזות בבניין היא שער הכניסה לבית הטבילה מכיוון מזרח. שער אשר פונה לשער הקתדרלה הסמוכה ופוסל בידיו של לורֶנְצו גיבּרְטי Ghiberti. גיבֶּרְטי הוא מגדולי הארכיטקטים של הרנסנס ויריבו המר של פיליפּו בְּרוּנִֶלֶסְקי.
לסיור מקיף בכל אתרי הדואומו, הקליקו כאן…
5. פּלָצו וֶקְיו (Palazzo Vecchio)
ארמון וֶקְיו (הארמון הישן), ניצב בצידה הדרום-מזרחי של כיכר הסיניורה, בסמוך לגלריית האוּפיצי. הארמון משמש כבית העירייה של פירנצה. הארמון נבנה במאה ה-14 תחת שרביטו של הארכיטקט הימי-ביניימי הידוע ארְנולפו די-קמְבִּיו (Arnolfo di Cambio). בכניסה לארמון מוצבים שני פסלים רנסנסיים. מימין פסל המתאר את הרקולס המכניע את קאסוס, הענק בנו של האל וולקן. משמאל ניצב בגאון העתק של פיסלו הידוע “דויד” של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו, אולי אחת היצירות האייקוניות ביותר המזוהות עם העיר פירנצה. כיום הפסל המקורי מוצב באקדמיה לאמנות של פירנצה (Accademia di Belle Arti Firenze), אולם עד סוף המאה ה-19, עמד הפסל המקורי במקום בו עומד כיום ההעתק, בכניסה לפּלָצו וֶקְיו.
בתוככי הארמון מרוכזים לא מעט יצירות מופת מאוד מוכרות. מיד לאחר הכניסה מגיעים לחצר הראשונה (מתוך שלוש) בתוככי הארמון. באמצע החצר מוצבת מזרקה עם פסלו האייקוני של הפסל הרנסנסי המוקדם בן העיר – אנדריאה דל וֶרוקְיו (Verrocchio), “ילד נושא דולפין”. הפסל במזרקה בחצר הינו העתק, הפסל המקורי מוצג במוזיאון בתוככי הארמון. החצר עצמה מוקפת בפרסקאות של האמן המָנְיֶיריסטי ג'יורג'יו וזָארי.
ליבו של הארמון הוא היכל ענק ממדים הנקרא “אולם החמש מאות”. היכל ענק זה, באורך 52 מטרים ורוחב 23 מטרים, נבנה על מנת לשמש כמליאת המועצה של הרפובליקה הפלורנטינית. מיכּאֶלְאנְגֶ'לו אמנם התחיל לצייר אולם הפסיק במהרה. לאחר מכן, לאונרדו ניסה את מזלו בציור פרסקו עם צבעי שמן. לאחר מיכּאֶלְאנְגֶ'לו וליאונרדו, קיבל וזָארי את המינוי לצייר את הפרסקאות בהיכל והן עומדות שם עד ימינו אנו. חובבי האמנות יימצאו עניין רב גם בקומה השנייה של הארמון. בקומה זו מספר חדרים עמוסי ציורים ופסלים של מיטב אמני הרנסנס. כל חדר משויך למוטיבים ולאלים קלאסיים שונים. שם נמצאת קפלת הסיניורה המוזהבת שעוצבה בידי גירְלָנְדָיו (Ghirlandaio), בן העיר, מורו של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו. בהמשך אל תפספסו את הנוף המרהיב של העיר הנשקף ממרפסת סָאטורְן.
לסיור מודרך בארמון כולל כרטיסים און ליין ללא המתנה בתור, הקליקו כאן…
6. ארמון פּיטי (Palazzo Pitti) והגלריה הפָּאלָאטינית (Galleria Palatina)
הפּלָצו פּיטי יחדיו עם הגנים הצמודים אליו (גני בּובּולי), הוא אחד הארמונות המפוארים ביותר באיטליה. הארמון נבנה באמצע המאה ה-15 ונחשב גם הוא, בדומה להרבה אתרים אחרים ברחבי פירנצה, לאחד משיאי הרנסנס.
בקומה הראשונה של הפּלָצו פּיטי נמצאת הגלריה הפָּאלָאטינית. הגלריה הוקמה בסוף המאה ה-18 על ידי ההָאבְּסְבוּרְגים שהציגו את אוספם המיוחד ב-28 חדרי המגורים של הארמון. בגלריה יצירות מופת רבות בכללם של אמני רנסנס מקומיים (כולל המון ציורים של רפָאֶל), ציורים של טיציאָן (גדול הציירים הונציאנים המתחרים), ציירים מָנְיֶיריסטים כגון טינְטורֶטו, וציירי בּארוק כגון קרָווָגְ'יו.
בנוסף, בגלריה אוסף גדול של ציורי גדולי הבּארוק שאינם איטלקיים כגון פּטר פּאול רוּבְֶּנס הפלמי וג'וספה די ריבֶרָה הספרדי. הציורים הידועים באוסף הגלריה, אותם בשום פנים ואופן אין להחמיץ, הם הפורטרט המפורסם של רפָאֶל “דיוקנו של אנולו דוני”, אחד מהציורים המפורסמים ביותר של האמן. אל תפספסו גם את “החיזיון של יחזקאל” של רפָאֶל. כמו גם את יצירת המופת הידועה והענקית של רוּבְֶּנס – “אימת המלחמה” (תוצאותיה של המלחמה), מהיצירות הידועות של האמן הפלמי הדגול.
בנוסף לציורים, מוצגים בגלרייה גם מאות חפצי אמנות ופסלים. אלו יוצרים בתוך הגלרייה עומס שמאוד קשה לעין האנושית להכיל. לחובבי האמנות ולמי שלא, הביקור בגלריה הוא חוויה בלתי נשכחת אבל מעייפת. לכן מומלץ לא לרוץ ולקחת את הזמן בתוך חדריה, אחרת העייפות תכריע אתכם.
כתובת: Piazza de' Pitti 1
לקניית כרטיסים און ליין לארמון פּיטי המקסים…
לסיור מודרך בארמון, הקליקו כאן…
7. המוזיאון הלאומי בארמון בָּארְגֶ'לו (Bargello)
המוזיאון בפָּלָצו בָּארְגֶ'לו הוא אחיו של המוזיאון בגלריית אוּפיצי. במוזיאון מרוכז אוסף הפסלים וחפצי הנוי של משפחת המדיצ'י, שליטי העיר העת הרנסנס.
גולת הכותרת של המוזיאון הוא פסל “דויד” של רפָאֶל. פסל ברונזה יפיפייה המתאר את המלך לעתיד דויד עומד על ראשו הכרות של גוליית.
האוסף של בָּארְגֶ'לו הוא אדיר מבחינת הכמות והאיכות. ישנם שם אין סוף פסלים ותבליטים פרי ידיהם של מיטב אמני הרנסנס והמָנְיֶיריזם. בנוסף לפסל של רפָאֶל אל תפספסו את פסלו המקסים של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו, המתאר את אל היין המיתולוגי “בָּכְּחוס”. האל מתואר שותה יין ובידו השנייה מחזיק את הקורְנוקופּיאה (קרן השפע), ממנה אוכל סאטיר (יצור נלווה לבָּכְּחוס המתואר כנער שממותניו ומטה יש לו רגלי תיש).
במוזיאון ישנן אין ספור יצירות נוספות של גדולי התקופה כגון צֶ'ליני, גְ'יאָמְבּולונָה ותבליטים של גדול הארכיטקטים של הרנסנס פיליפּו בְּרוּנִֶלֶסְקי. מלבד אוסף הפסלים המרשים, המוזיאון עמוס בחפצי נוי כגון מכשירים שונים מהתקופה, שטיחי קיר ענקיים ועוד. למי שזמנו מוגבל ורוצה להספיק ולחרוש את פירנצה מומלץ בחום לסנן חלקים נכבדים ממוזיאון זה. אחרת תצטרכו יומיים שלמים על מנת לכסות את כל אגפיו.
לסיור מודרך במוזיאון הבָּארְגֶ'לו, הקליקו כאן…
כתובת: Via del Proconsolo 4
8. אורְסָנְמיקֶלֶה (Orsanmichele)
האורְסָנְמיקֶלֶה היאדוגמה מאלפת לעוצמה הכבירה של האמנות במרחב הציבורי בפירנצה. הבניין נבנה במקור כשוק לממכר דגנים והוסב בסוף המאה ה-14 לכנסייה. הוא בית לאחד ממיזמי האמנות המרתקים ביותר של הרנסנס הכוללים אמנות במרחב הציבורי.
בכל גומחה מפוסלת דמותו של אחד משלושה עשר שליחיו של ישו, מקובצים ב-14 גומחות בקירות הכנסייה. הידועים והחשובים בין הפסלים הם פסליו של דונָטֶלו שמתארים את דמויותיהם של ג'ורג' הקדוש ומרקוס הקדוש.
שני פסלים אלו הם מהידועים ביותר של הפסל הפלורנטיני הדגול והם נחשבים לשיא של יצירתו. בגומחות גם פסלים חשובים מאוד של לורֶנְצו גיבּרְטי ופיליפּו בְּרוּנִֶלֶסְקי. שני הארכיטקטים החשובים של תקופת הרנסנס. כמו גם של גְ'יאָמְבּולונָה ואנדריאה דל וֶרוקְיו, ענקי הפיסול הרנסנסיים.
כתובת: Via dell'Arte della Lana
9. הלוגָ'ה די לָאנְצי (Loggia dei Lanzi)
בחלקה הדרומי של כיכר הסיניורה נמצא הלוגָ'ה די לָאנְצי (Loggia dei Lanzi). בניין בעל שלוש קשתות צולבות ענקיות שנפתחות לעבר הכיכר. בחלל שנוצר תחת הקשתות הצולבות ניצבים כמה מהפסלים החשובים בעיר. ביניהם פסל “חטיפת הסבינות”, של הפסל המָנְיֶירייסטי הענק גְ'יאָמְבּולונָה (Giambologna). פסל זה, יצירת המופת של האמן הפלמי שהתגורר ופעל באיטליה, נחשב לשיאו של הפיסול בתקופה המָנְיֶיריסטית הדרמטית. שלוש הדמויות המפוסלות בסצנה כרוכות זו בזו, הבעותיהן דרמטיות והקומפוזיציה כולה עמוסה ומפותלת. בסמוך פסל דרמטי ומרהיב נוסף של גְ'יאָמְבּולונָה, המתאר את הרקולס הורג את הקנטאור ניסוס. לידו ממוקם פסלו הידוע של האמן המָנְיֶיריסטי הדגול בנוונוטו צֶ'ליני (Cellini) “פֶּרְסֶאוּס ומֶדוּזה”.
שני פסלים חשובים נוספים בלוגָ'ה, הם פסל מתקופה הרומית המתאר את מֶנֶלֶאוס מושך את גופתו של פָּטְרוקְלוס. סצנה זו מהאיליאדה של הומרוס, מתארת את המאבק ההרואי של מָנֶלֶאוּס (אחיו של אגָמֶמְנון מצביא היוונים ובעלה של הֶלֶנָה) להציל את גופת אהובו של אָכילֶס מידיו של הֶקְטור, מצביא הטרויאנים. כקונטרסט לפסל הרומאי העתיק, ניצב פסלו המרשים של הפסל האיטלקי המודרני פְּיו פֶדי (Pio Fedi), “חטיפת פּוליקְסנה”. פסל זה מתוארך לשנות ה-60 של המאה ה-19, ומתווה קו פיסול רומאי-קלאסי של כמעט אלפיים שנה המרוכז תחת הקשתות הצולבות.
10. גלריית האקדמיה (Galleria dell`Accademia)
בחלקה הצפוני של פירנצה, בשכונת סן מרקו המקסימה, שוכן אחד המוזיאונים הטובים ביותר באיטליה. במוזיאון זה ישנו אחד מהאוספים החשובים ביותר של אמנות הרנסנס, המָנְיֶיריזם והבּארוק האיטלקי. הגלריה ממוקמת בבניין היסטורי בו נפתח בית הספר הראשון באירופה שהוקדש לאומנויות.
גרעין אוסף המוזיאון במקום, מקורו מיצירות לכאורה פחות חשובות של אמני הרנסנס והמָנְיֶיריזם שנאספו בגלריית האקדמיה. זאת על מנת לשמש כמודלים בשיעורים של תלמידי האקדמיה. גולת הכותרת של הגלרייה היא פסל דוד המקורי של מיכאלאנג'לו, אחד מהפסלים האייקונים והמוכרים בעולם. באוסף, גם פסלו המרהיב של גְ'יאָמְבּולונָה “חטיפת הסבינות” ממוקם בגלריה.
מלבד פסל “דויד” שכבודו במקומו מונח, שאר היצירות ממוקמות בצפיפות. זאת מתוך קו המחשבה המוזיאוני של לתת ביטוי למקור של הגלריה כבית ספר לאמנות. ישנה תחושה שהולכים באיזו סדנת אומן שרבים מהפסלים והיצירות מונחים בצורה ספוראדית. באופן מפתיע, אוצרות זו היא דווקא מאוד נעימה לעין.
אל תחמיצו את האוסף המרשים של כלי נגינה, ביניהם אחד הפסנתרים הראשונים שנבנו. בעיר פעל תחת בני המדיצ'י בּרטלומאו כּריסטופורי Cristofori, ממציא הפיאנו-פורטה, משמע הפסנתר. כרסטופורי (יליד פדובה) המציא את הפסנתר כאשר עבד בפירנצה בשנת 1700.
כתובת: Via Ricasoli 58
לקניית כרטיסים און ליין לגלריית האקדמיה, הקליקו כאן…
לקנייה משולבת של כרטיס און ליין, לגלריית האקדמיה וגלריית אופיצי…
11. אוסְְפֶּדָלֶה דֶלי אינוצֶ'נְטי (בית-היתומים) Ospedale degli Innocenti
בסמוך לגלריית האקדמיה בשכונת סן מרקו, עומדת גאה אחת מיצירות המופת הארכיטקטוניות של גדול הארכיטקטים של הרנסנס, פיליפּו בְּרוּנִֶלֶסְקי. הפנינה של בית היתומים היא הלוגָ'ה המקסימה שפונה לפּיאצה סֶנְטיסימָה אנונְצ'יאָנְטֶה. לוגָ'ה (אכסדרה) המשובצת במדליונים העשויים טרה-קוטה שפיסל/צייר אנדריאה דל-רובְּיה בסוף המאה ה-15. מעבר ללוגָ'ה, כל הבניין הוא דוגמה מרהיבה לסגנון הארכיטקטוני הרנסנסי.
כאשר נכנסים פנימה מגיעים לשתי חצרות הסמוכות זו לזו. האחת יועדה לגברים ונקראת חצר הגברים והשנייה יועדה לנשים ונקראת חצר הנשים. בתוך הבניין ישנה גלרייה נהדרת בה מוצגות כמה יצירות מופת מרהיבות של בּוטיצֶ'לי וגירְלָנְדָיו.
כתובת: Piazza della Santissima Annunziata 12
לאתר גלריית בית-היתומים הקליקו כאן…
12. קונְבֶנְטו (מנזר) די סן מרקו Convento di San Marco
קונְבֶנְטו סן מרקו הוא מנזר שנבנה במאה ה-13. עם הזמן נאספו בו המוני ציורים שכיום מוצגים במוזיאון מעולה שהוקם במה שהייתה אכסניית המנזר. במוזיאון קיים האוסף החשוב ביותר של אחד מגדולי אמני הרנסנס המוקדם, פְרֶה אָנְגֶ'ליקו (האח המלאכי). אחד מהציירים המובילים שפעלו בפירנצה והשפיעו על אמני ההיי-רנסנס החשובים ביותר.
גולת הכותרת של האוסף הוא ללא ספק ציור “הבשורה” של פְרֵה-אָנְגֶ'ליקו. אחד הציורים החשובים ביותר בהיסטוריה של האמנות, שהשפיע באופן מוחלט על האמנים הרנסנסיים בפירנצה. המוטיב החשוב בציור זה הוא דווקא הסצנה שנמצאת מצד שמאל, בו מתואר גירוש אדם וחווה מגן העדן. בניגוד מוחלט לציור הקנוני של מריה, את גן העדן צייר פְרֵה-אָנְגֶ'ליקו בצורה ריאליסאטית להפליא. כולל ציור פרטני של כל עלה ועלה בעצים ובדשא. ציור זה של גן עדן מכיל את ניצני חקר הוויזואליה הריאליסטית של הרנסנס והיציאה מאופן הציור הקנוני של ימי-הביניים.
ציור חשוב נוסף בקונְבֶנְטו הוא ציור הסעודה האחרונה של גירְלָנְדָיו. אחד מציוריו החשובים של האמן הפלורנטיני הדגול. את מוזיאון המנזר מעטרות בגאווה עוד יצירות חשובות מאוד הן של פְרֵה-אָנְגֶ'ליקו, כגון ציור “יהודה איש קריות מנשק את ישו” וטריפּטכון “הפְּייֶטָה” הבלתי נתפס של האמן. כן יצירות מרהיבות של אמנים חשובים נוספים.
כתובת: Piazza San Marco 3
13. בּזיליקת סנטה קְרוצֶ'ה (Santa Croce)
הסנטה קְרוצֶ'ה (הצלב הקדוש) היא אחת הכנסיות היפות ביותר בפירנצה. תחילת ההקמה של הסנטה קְרוצֶ'ה היא בסוף המאה ה-13. ישנה אגדה שמי שיזם את בנייתה היה פרנציסקוס הקדוש מאסיזי בכבודו ובעצמו. מי שתכנן את מבנה הבזיליקה היה הארכיטקט החשוב ארְנולפו די-קמְבִּיו. מי שתכנן רבים מבנייניה החשובים של פירנצה.
כיום הסנטה קְרוצֶ'ה היא הכנסייה הפרנציסקנית השנייה בגודלה ובחשיבותה בעולם, שנייה לבּזיליקה הידועה בעיר אסיזי. כמו כן, הכנסייה היא מעין הפּנתיאון של איטליה, מכונה – מקדש התהילה האיטלק Tempio dell'Itale Glorie. בכנסייה קבורים כמה מהחשובים והידועים באנשי התרבות האיטלקיים. ביניהם הצייר והפסל מיכּאֶלְאנְגֶ'לו, הסופר ניקולו מָקְיוָולי, הממציא והפיזיקאי גליליאו גליליי והמלחין יואכים רוסיני.
החלל הפנימי של הסנטה קְרוצֶ'ה הוא מונומנטאלי ומרשים בצורה בלתי רגילה. אורך הכנסייה הוא 115 מטרים. החלל הפנימי משובץ ביצירות אמנות מהחשובות של תקופת הרנסנס המוקדם וההיי-רנסנס פרי ידיהם של גְ'יוטו די-בּונְדונֶה, דונָטֶלו ותדאו גָאדי.
לסיור מודרך בבזיליקה עוצרת הנשימה…
14. כנסיית סנטה מריה דל כּרְמינה (Santa Maria del Carmine) וקפלת בְּרָאנְקָצ'י (Cappella Brancacci)
הכנסייה הראשית של המסדר הכרמליתי התברכה באחד מאוצרות האמנות החשובים בפירנצה. הסוחר הפלורנטיני פליצ'ה בְּרָאנְקָצ'י יזם בנייה של קפֶּלה קטנה שתיקרא על שמו בשנת 1424. אותו סוחר דאג להזמין סדרה של פרסקאות ממיטב אמני התקופה של הרנסנס המוקדם. סדרה המתארת את חייו של פּטרוס הקדוש שיעטרו את קירות הקפֶּלה שלו. התוצאה היא שבמרחב צנוע, מרוכזות כמה מן היצירות החשובות בעולם של תקופת הרנסנס המוקדם.
את סדרת הפרסקאות החל הצייר מאזולינו (Masolino da Panicale) והמשיך אותה תלמידו המוכשר מאזאצ'ו (Masaccio). את הסדרה סיים כרונולוגית פיליפּינו ליפּי. סדרת הפרסקאות, בעיקר אלו שצוירו בידיו של מזאצ'ו, נחשבות לבין החשובות מהתקופה. הן השפיעו בצורה ניכרת על המשך התפתחות הרנסנס עד לשיאו בפירנצה בתקופה שנקראת ההיי-רנסנס, כעשרות שנים לאחר מכן. מאזאצ'ו יישם בציוריו מגוון של אלמנטים ציוריים כגון שימוש בפרספקטיבה, נפח בתיאור הדמויות ויצירה של סצנה סדורה.
כשתיסקרו את כתלי הקפֶּלה, תזהו כמה סצנות אייקוניות מוכרות כגון גירוש אדם וחווה מגן עדן של מאזאצ'ו מימין. ממול “פיתוי חווה” של מאזולינו, ציור מוכר לא פחות. קחו את הזמן כמה שאפשר (מגבלת שהות בקפֶּלה של 30 דקות בלבד, תנצלו אותם היטב) ותנסו להתרשם מהעוצמה הבלתי נתפסת של סדרת ציורים אלו. הם מלאים בפרטים ומביאים בצורה המיטבית את הלבוש ואורח החיים של פירנצה של המאה ה-15.
כתובת: Piazza del Carmine 14
15. כנסיית סנטו סְפּיריטו (Santo Spirito)
הסנטו סְפּיריטו ממוקמת בכיכר בעלת אותו שם ברובע אולטרארְנו, לא רחוק מהכניסה לפּלָצו פּיטי. הציור החשוב ביותר בכנסייה שרק עבורו מומלץ להיכנס לתוכה, הוא ציור השמן המרהיב של פיליפּינו ליפּי (Filippino Lippi). ליפּי, מחשובי האומנים של הרנסנס המוקדם (סוף המאה ה-15 שהקדים לתקופת ההיי-רנסנס החל משנת 1520) צייר במוזיאון את ציורו המפורסם “המדונה עם ילד וקדושים”. ציור זה מוצב בקפֶּלה ה-12 של הבּזיליקה, מצד ימין.
מעבר לציור זה, קפֶּלות הכנסייה הן מעיין מוזיאון קטן. מרכזות כמות עצומה של יצירות אמנות של אמני רנסנס חשובים ביניהם גירְלָנְדָיו וסנדרו בּוטיצֶ'לי.
כתובת: Piazza Santo Spirito 30
16. בּזיליקת סן לורֶנְצו (San Lorenzo) וקפּלת מֶדיצ'י
הסן לורֶנְצו היא הכנסייה הפרטית לשעבר של שושלת בני המֶדיצ'י. הכנסייה תוכננה בראשו המרהיב של פיליפּו בְּרוּנִֶלֶסְקי. בה נמצאים קבריהם המפוארים של בני השושלת, שאותם תכנן לא אחר מאשר מיכּאֶלְאנְגֶ'לו. את הפּוּלְפִּיט המרהיב (דוכן המטיף) של הכנסייה עיצב דונָטֶלו, כמו גם את קפּלת המֶדיצ'י, בה מסותתים קבריהם המפוארים של בני השושלת. בתוך הבּזיליקה תמצאו את הקפלה דיי פּרינצ'יפּי (קפּלת הנסיכים), מבנה מתומן בו נמצא המוזואליאום המשפחתי.
כתובת: Piazza di San Lorenzo 9
לכרטיסים און ליין לקפלת מדיצ'י…