מסלול טיול – חמישה ימים של אמנות הרנסנס בפירנצה

איפה נטייל? בפירנצה, בירתה המדהימה של טוסקנה

מה המסלול? מסלול עירוני באתרי החובה של פירנצה עם דגש על כל היצירות הרנסנסיות החשובות שנמצאות בעיר (כמות בלתי נתפסת)

מתי כדאי לטייל? כל השנה. הקיץ לוהט ומלא תיירים, הסתיו והחורף עלולים להיות סגריריים אך לא קפואים (בסתיו גם יכול להיות סוער). האביב המוקדם הוא התקופה המושלמת

למי הטיול מתאים? המסלול מתאים למטיילים מבוגרים, זוגות, חובבי אמנות, אוכל ושופינג

באיילו כלי תחבורה נשתמש? כלי התחבורה שייתן לנו גישה לכל מקום – הרגליים (גם אופניים זאת אופציה), מרכזה של פירנצה קטן וניתן לכסות אותו רגלית

מה מידת האינטנסיביות? טיול אינטנסיבי שמתמקד בכל יצירות החובה של הרנסנס בעיר. מומלץ לרווח את הטיול לכמה ימים נוספים על מנת להקל על העומס

קתדרלת פירנצה
קתדרלת פירנצה

מידע על מסלול הטיול

אין עיר באיטליה ובאירופה שמשתווה לפירנצה בתרומתה לתרבות והאמנות של העולם המערבי. כל מרכזה של פירנצה הוא מוזיאון פתוח או מקורה לתקופת הרנסנס. הפסלים ברחובות, הציורים בגלריית האופיצי, בארמון פיטי ובגלריית האקדמיה והארכיטקטורה ברחובות העיר העתיקים מהווים ריכוז מטורף של יצירות אמנות במרחב הציבורי. בתחילת המאה ה-15 חל מעבר אינטלקטואלי מחשכת ימי-הביניים והתלות בשלטון האל לעידן של נאורות. נאורות המתבססת על ערכי העולם הקלאסי (הרנסנס – התחייה מחדש). בעת זו, פירנצה התאפיינה כמרכז בנקאי ופיננסי חשוב שמימן והשקיע במלכים ובאצילים בכל רחבי אירופה. אותו כסף זרם כפטרונות לעשרות אמנים מטריפים שהתרכזו בעיר והפכו אותה לפנינה הבלתי אפשרית שהיא כיום.

הטיול בפירנצה יתרכז בליבה הקטנטן והאינטנסיבי של העיר המופלאה (כיכר הדואומו וכיכר הסניורה), עם גיחות לרובעים הסמוכים – סן לורֶנְצו, סן מרקו, סנט'אָמְבְּרוּגְ'יו, סביבת סנטה מריה נובֵלה ורובע אולטרארְנו שמדרום לנהר. הטיול היומי יתבסס על מיקוד ברובע ובאתריו בתוספת של מוזיאון. במרכזה העתיק של פירנצה ישנם כשלושה עד חמישה מוזיאונים מהשורה הראשונה שהם בגדר חובה (את האופיצי בשום פנים ואופן אסור להחמיץ), שביקור בהם לוקח זמן. על כן הביקור במוזיאונים ישולב עם טיול ברובעים, על מנת לא להעמיס יתר על המידה (בלתי אפשרי להכניס את האופיצי ואת הברג'לו ביום ביקור אחד).

לתכנון מסלול וייעוץ אישי לטיול בפירנצה, הקליקו כאן…

איפה לנים?

במרכז העיר פירנצה ישנו ריכוז אדיר של מלונות במגוון של מחירים ורמות (למציאת מלון בפירנצה (פלורנס) בירת טוסקנה…). עקב גודלה המצומצם של העיר, כל מלון במרכז העיר מומלץ מבחינת המיקום. מלבד בקרבת כיכר הדואומו, ישנו ריכוז גדול של מלונות בסמוך לתחנת הרכבת סנטה מריה נובֶלה. מחירי הלינה בקרבת תחנת הרכבת לרוב נוחים יותר מאשר במרכז.

לכל האינפורמציה והטיפים למציאת מקום לינה בפירנצה, הקליקו כאן…

פלצו וקיו
הפלצו וקיו

 

טיפ מומחים למטיילים בפירנצה

 

פירוט ימי הטיול

יום 1: אתרי כיכר הדואומו – הקתדרלה ואתרי כיכר הסניורה 

נתחיל את מסלול הטיול בסיור בלב ליבה של עיר הרנסנס, במרחב החנוק והצפוף שבין כיכר הדואומו לכיכר הסניורה. כיכר הדואומו היא מקור הסמכות השמימית (השלטון הכנסייתי), כיכר הסניורה (האדונים) היא מקור הסמכות הארצית (מועצת העיר ושלטון האצולה בפּלָצו וֶקְיו). בין שתי הכיכרות עומדת גאה כיכר הרפובליקה, כיכר העם והמסחר. במרחה המצומצם של שלוש הכיכרות עושר פשוט מהמם של אתרי חובה. כל העיר חוסה תחת הפנינה הבלתי אפשרית של פירנצה – קתדרלת סנטה מריה דל פְיורֶה, ממנה כל מה שאנו מכירים כפירנצה מתחיל. בראש הדואומו נמתחת הכיפה המונומנטאלית של פיליפו בְּרוּנִֶלֶסְקי, אחת מיצירות הארכיטקטורה הרנסנסית החשובות והמרהיבות בעולם.

המסלול היומי מהדואומו לפלציו וקיו

כיכר הדואומו בפירנצה
כיכר הדואומו בפירנצה
  1. מוקדם בבוקר נגיע לקתדרלת סנטה מריה דל פְיורֶה (הדואומו) ונחקור את העושר של אוצרותיה.
  2. לאחר הסיור בקתדרלה (לקניית כרטיסים און ליין לכניסה לקתדרלה, הקליקו כאן…) נצא לכיכר ההומה וניכנס לבַּפְטיסְטֶרְיום של סן גְ'יובַאני, בית הטבילה הסמוך. בבית הטבילה מגוון נדיר של יצירות ימי-ביניימיות ורנסנסיות. אל תחמיצו את התבליטים הפונים דרומה פרי ידיו של אנדריאה פּיזָאנו הענק. לחובבי האמנות מומלץ להיכנס גם למוזיאון הדואומו הסמוך, בו עוד יצירות חשובות (לבני אדם רגילים, מוזיאון זה כבר יהיה הצפה מטורפת…).
  3. לתצפית נוף ניתן לטפס על הכיפה של הקתדרלה, אך יותר מומלץ לטפס בכ-415 מדרגות עד לראשו של מגדל הקמְפָּנילֶה די גְ'יוטו, ממנו נשקף הנוף המרהיב ביותר של… הכיפה הענקית.
  4. מכיכר הדואומו נרד בהליכה קלה לכיכר הרפובליקה. כיכר השוק ההומה ידוע בשל קרוסלת הסוסים הוותיקה שבה, שהפכה לכמעט נקודת ציון פלורנטינית.
  5. נמשיך בדרכנו הלאה לכנסיית האורְסָנְמיקֶלֶה המופלאה בה נתרשם מפסלי שליחיו של ישו שמיטב אמני העיר פיסלו. אל תחמיצו את “יוחנן המטביל” של לורֶנְצו גיבּרְטי, “פטר הקדוש” של פיליפּו בְּרוּנִֶלֶסְקי (הארכיטקט של הקתדרלה והכיפה המרהיבה שלה) ואת פסליו של דונטלו – מרק הקדוש וג'ורג' הקדוש.
  6. נמשיך הלאה לכיכר הסניורה ולפּלָצו וֶקְיו (הארמון הישן). מאז ימי הרנסנס חלש על הכיכר פסלו האייקוני של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו – דויד, אחד הסמלים הידועים של העיר. כיום בכיכר מוצב העתק (את המקור נפגוש בגלריית האקדמיה). מלבד פסל “דויד” הכיכר ידועה בשל הפסלים המטורפים שבה, גם בכניסה לפּלָצו וֶקְיו וגם בלוגָ'ה די לָאנְצי, שם עמד פסלו המרהיב של גְ'יאָמְבּולונָה – “חטיפת הסבינות” (את המקור נפגוש גם כן בגלריית האקדמיה).
  7. ניכנס לתוך הפלציו וקיו, ובחצר הראשונה נתרשם מפסלו המרהיב של אנדריאה דל וֶרוקְיו (מורהו של לאונרדו) – “ילד אוחז דולפין”. נמשיך הלאה לביקור באוספים העשירים שבארמון, נבקר באולם החמש מאות – מקום האסיפה של מועצת העיר שעל קירות האולם פרסקאות של ג'יורג'יו וזָארי. נקנח בתצפית לנוף נהר הארנו החוצה את העיר ממרפסת סָאטורְן האלגנטית.

 

יום 2: גלריית האופיצי ורובע סנט'אָמְבְּרוּגְ'יו

עם בוקר נרכז את מיטב הריכוז שלנו לפצצת האטום המוזיאונית של גלריית האופיצי (לקניית כרטיסים און ליין לגלריית אופיצי, הקליקו כאן…), אחד המוזיאונים העמוסים, החנוקים והחשובים באירופה ובעולם. לאחר מכן ניקח את היום בכייף ברובע סנט'אָמְבְּרוּגְ'יו המקסים.

המסלול היומי מהאופיצי לסנטה קרוצ'ה

הבשורה מאת ליאונרדו
“הבשורה” של ליאונרדו די וינצ'י בגלריית האופיצי
  1. נתחיל את היום בגלריית האופיצי, הנמצאת בין נהר הארנו לפלציו וקיו. בגלריה האוסף החשוב ביותר של יצירות הרנסנס, על בסיס האוסף של משפחת המדיצ'י. המדיצ'י היו שליטי העיר בתקופת הרנסנס. המשפחה הייתה פטרונים לאסופת האמנים הבלתי אפשרית שהתרכזה בעיר במאות ה-15 וה-16. באוסף הגלריה ציורים של כל גדולי הרנסנס כלאונרדו, מיכאלאנג'לו, רפאל, ועוד. אל תחמיצו את “לידתה של ונוס” פרי ידיו של סנדרו בוטיצ'לי, אחד הציורים האייקונים של התקופה (ונוס העירומה עומדת בתוך צדף ומסתירה את איבריה המוצנעים). אל תחמיצו גם את הדוכס והדוכסית מאורבינו של פיירו דלה פרנצסקה.
  2. לאחר שעייפתם מההצפה של גלריית האופיצי, זמן לנשום עמוק ברובע מעט יותר אוורירי של העיר החנוקה והעמוסה. נצא מהגלריה להליכה קצרה על הטיילת לאורך הנהר לכיוון מזרח. ניכנס לרחובות היפים של רובע סנט'אָמְבְּרוּגְ'יו.
  3. נתחיל את הביקור ברובע בפיאצה סנטה קְרוצֶ'ה, הכיכר הרחבה והרומנטית שקרויה על שם אחת הכנסיות היפות בעיר – הסנטה קְרוצֶ'ה (הצלב הקדוש). הכנסייה ידועה בשל הפסדה הציורית שלה פרי תכנונו של האדריכל היהודי ניקולו מָטָס. מָטָס הוסיף בגמלון הפסדה מגן דוד בולט. הכנסייה היא המרכז של הפרנציסקאנים בפירנצה. בה קבורים ענקי רוח כגון הצייר והפסל מיכאלאנג'לו והמדען הדגול גלילאו גליליי.
  4. מהכיכר היפה נמשיך לעבר שוק סנט'אָמְבְּרוּגְ'יו התוסס. השוק המקומי, אחיו הקטן של המרקטו צנטראלה המרכזי ברובע סן לורנצו, מתאפיין בקהל מקומי ופחות בתיירים. מהשוק נמשיך לעבר הגטו של פירנצה לביקור בבית הכנסת המרכזי של פירנצה שכיפתו הירוקה חולשת על קו הרקיע של הרובע.

 

יום 3: אולטרארנו

את יום הטיול נקדיש כולו לרובע הנדיר והאוורירי של פירנצה, הרבוע שמדרום לנהר הארנו. באולטרארנו ריכוז של המוני אתרים חשובים, גנים, מוזיאונים וכנסיות נדירות. הגבעות שמדרום לנהר הארנו מספקות עמדות תצפית מרהיבות ביופיין על מרכז העיר העתיק ובעיקר הקתדרלה המסיבית.

המסלול היומי מהפונטה וקיו ועד פיאצלה מיכּאֶלְאנְגֶ'לו

גני בובולי
גני בובולי
  1. נתחיל את הטיול במעבר על הגשר האייקוני של פירנצה – הפונטה וקיו. הגשר שהוא רחוב מסחרי לכל דבר, מוכר בשל שורות הבתים שבנויות עליו ובשל חנויות התכשיטים הפעילות שבו.
  2. מהפונטה וקיו נטייל ברחובות הרובע בכיוון כנסיית הסנטו סְפּיריטו המקסימה בה תמצאו ציורים נדירים של גירְלָנְדָיו, פיליפינו ליפי וסנדרו בּוטיצֶ'לי.
  3. מהסנטו סְפּיריטו נמשיך לקפלת בְּרָאנְקָצ'י המרהיבה שנמצאת בכנסיית סנטה מריה דל כּרְמינה. בקפלה נתרשם מסדרת הציורים המטריפה של מאזאצ'ו, אולי הסדרה החשובה ביותר של הרנסנס המוקדם (תחילת המאה ה-15) שהשפיעה עמוקות על אמני ההיי-רנסנס כמאה שנים לאחר מכן.
  4. נמשיך הלאה לכיוון הפּלָצו פּיטי, בית המגורים המפואר של משפחת המדיצ'י, שם נחקור לעומק את האוסף המהמם שבגלריה הפָּאלָאטינית. הכוכבים של הגלריה הם “החיזיון של יחזקאל” והפורטרט המפורסם “דיוקנו של אנולו דוני” שניהם מאת רפָאֶל. אל תעזו להחמיץ את יצירת המופת הידועה והענקית של רוּבְֶּנס – “אימת המלחמה” (תוצאותיה של המלחמה), מהיצירות הידועות של האמן הפלמי הדגול.
  5. אחרי העומס הבלתי נתפס של הגלריה הפָּאלָאטינית נצא להתאווררות בגני בּובּולי, הגנים הפרטיים של הארמון. הגנים המעוצבים ידועים בשל העיצוב המרטיט של מה שידוע כגנים איטלקיים ובגרוטי, המערות המעוצבות ידי אמן המדמות את פלאי הטבע. נבקר בגְרוטה גרנדה המופלאה ובמזרקות המרהיבות של  נפּטון ואוקיאנוס (בהם פסלים ענקיים של האלים).
  6.  נצא מהגנים לביקור קצר במבצר בֶּלְווֶדֶרֶה ובגן בָּארְדיני הסמוך מהם נשקף נוף מרהיב של העיר מצפון.
  7. נלך מזרחה מהגן, לאורך הגדה הדרומית של נהר הארנו ונטפס על הגבעה לכיכר מיכּאֶלְאנְגֶ'לו. הפיאצלה היא תצפית הנוף המפורסמת ביותר של פירנצה וגם בה העתק של פסל דויד של מיכאלאנג'לו.
  8. מהפיאצלה נטפס הלאה אל עבר בּזיליקת סן מיניאָטו אֶל מונְטֶה הידועה בסדרת הפרסקאות של תידֶאו גָאדי. רחבת הכנסייה היא המקום המושלם לצפות בשקיעה על העיר אחרי היום העמוס.

 

יום 4: רובעים סן מרקו וסן לורנצו

את היום הרביעי לטיול נקדיש לרובע סן לורנצו התוסס ולאתרי רובע סן מרקו האלגנטיים. סן לורנצו, הרובע שמצפון לקתדרלה (הדואומו) הוא הרובע המסחרי התוסס של פירנצה. בו נמצא השוק המרכזי של העיר בסמוך לבזיליקה של בני משפחת המדיצ'י – בזיליקת סן לורנצו. רובע סן מרקו מצפון לו הוא הרובע האוניברסיטאי של פירנצה. בו אתרים חשובים מאוד בהיסטוריה של הרנסנס בראשם פסל דויד המקורי בגלריית האקדמיה.

המסלול היומי מהמרקטו צנטראלה ועד פיאצה סן מרקו

פסל "דויד" המקורי של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו בגלריית האקדמיה
פסל “דויד” המקורי של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו בגלריית האקדמיה
  1. נתחיל את יום הטיול בבזיליקת סן לורנצו, הבזיליקה בה קבורים בני משפחת המדיצ'י בקפלה דיי פּרינצ'יפּי (קפלת הנסיכים) המפוארת.
  2. מהבזיליקה נלך למרקטו צנטראלה, השוק התוסס של העיר פירנצה. השוק המקורה הוא בית למיטב של המסעדות הפלורנטיניות והוא פעיל עד הלילה. ברחובות הסמוכים דוכנים של שוק פשפשים עמוס במיוחד. (למדריך השלם לשופינג ושווקים בפירנצה, הקליקו כאן…).
  3. מהשוק הצפוף נלך לרובע האלגנטי של העיר, לרובע סן מרקו. נתחיל את טיולנו ברובע בגלריית האקדמיה, המקום בו למדו אמני העיר את המלאכה והבית של פסל “דויד” המקורי של מיכאלאנג'לו.
  4. מהגלריה נמשיך לפיאצה סן מרקו, הכיכר המרכזית של הרבוע האוניברסיטאי וניכנס למנזר סן מרקו. במנזר אוסף חשוב של ציורי רנסנס ביניהם יצירת המופת “הבשורה” פְרֵה-אָנְגֶ'ליקו (האח המלאכי), אחד מהציורים המשפיעים ביותר של הרנסנס המוקדם.
  5. נצא מהמנזר ונלך לאורך האוניברסיטה עד לכיכר כנסיית סֶנְטיסימָה אנונְצ'יאָנְטֶה. ניכנס לביקור קצר בכנסייה, בה ציורים מנייריסטים נהדרים. ציורים פרי ידיהם של אנדריאה דל סרטו ויאקופּו פּונְטורְמו, כמו גם של אמנים פלורנטינים ידועים נוספים.
  6. מהכנסייה נלך לאוסְְפֶּדָלֶה דֶלי אינוצֶ'נְטי (בית היתומים) בצידו השני של הכיכר. המבנה של בית היתומים הוא אחת מגולות הכותרת של הארכיטקט הפלורנטיני הענק פיליפּו בְּרוּנִֶלֶסְקי. כיום היא אחת הדוגמאות הייחודיות להחייאת סגנון הבנייה הקלאסי בתקופת הרנסנס. בית היתומים ידוע בשל הלוגָ'ה (אכסדרה) המשובצת במדליונים העשויים טרה-קוטה. מדליונים ייחודיים שפיסל/צייר אנדריאה דל-רובְּיה בסוף המאה ה-15.

 

יום 5: ארמון בָּארְגֶ'לו מוזיאון גלילאו וסביבת סנטה מריה נובֵלה

היום האחרון בטיול יהיה יום רגוע יותר. נקדיש את היום לביקור בארמון בָּארְגֶ'לו (אוסף הפסלים של משפחת המדיצ'י). לאחר מכן נלך למוזיאון גלילאו הסמוך וטיול לאורך הנהר עד לרובע שמסביב לכנסיית הסנטה מריה נובלה.

המסלול היומי מהברג'לו ועד הסנטה מריה נובלה

פירנצה אורנסטי
כנסיית האונייסָנְטי
  1. עם בוקר כאשר אנו עוד רעננים, נתחיל את יום הטיול בהתרשמות מאוסף הפסלים הנדיר בארמון בָּארְגֶ'לו. אל תחמיצו את הכוכב של המוזיאון – פסל דויד המקורי של דונטלו (שעומד בצילו של פסל דויד אחר). פסל הארד מתאר את דויד הערום עומד מעל ראשו הכרות של גוליית.
  2. נצא מהארמון ונלך ברחוב שמוביל לנהר, שם נמצא מוזיאון גלילאו הידוע. המוזיאון הוא בית לאוסף הכלים המדעיים של בני משפחת המדיצ'י. מתרכז בדמותו של גדול המדענים הפלורנטיניים (יליד פיזה בכלל) – גלילאו גליליי.
  3. נצא מהמוזיאון לטיול מערבה לאורך הטיילת של נהר הארנו עד לכיכר כנסיית האונייסָנְטי. ניכנס לביקור בכנסיית הבית של בני משפחת הוֶסְפּוּצ'י (הצרעות), משפחת האצולה המתחרה למדיצ'י. בכנסייה קבור האמן הפלורנטיני הדגול סנדרו בּוטיצֶ'לי, בקבר מקושט ומרהיב ביופיו.
  4. מהכנסייה נלך לכנסיית סנטה מריה נובֵלה, המרכז של הדומיניקניים בפירנצה. הכנסייה עומדת בסמוך לתחנת הרכבת המרכזית של העיר שקרויה על שמה. הכנסייה היא פרי תכנונו של ליאון בּטיסטה אלְבֶּרְטי (אבי הפרספקטיבה בציור). היא אחת הדוגמאות המרהיבות לארכיטקטורה הרנסנסית.

מידע רלוונטי נוסף שאולי יעניין אותך:

כתיבת תגובה