פירנצה – אולטארנו (מדרום לנהר הארנו)

האולטארנו Oltrarno, הרובע שמדרום לנהר הארנו הוא אחד המרגשים והאינטנסיביים בכל פירנצה. הד מרהיב להמולה הבלתי אפשרי של מרכז העיר העתיקה בסביבת כיכר הסניורה וכיכר הדואוּמו. הפּונטה וֶקְיו המיתולוגי מחבר את הרובע לעיר העתיקה. אחרי שתחצו רגלית את הנהר, תגיעו לארמון פּיטי המפואר ולגניו, גני בּובּולי – המקור האותנטי למה שאנו מכנים כגנים איטלקיים. בסביבת הגנים והארמון שפע של כנסיות עם אוצרות רנסנסיים נדירים וגם לא מעטו נקודות תצפית מוגבהות על העיר הכה יפה.

בובולי
גני בּובּולי

שימו לב!!! מדריך זה עוסק באתרים ואטרקציות ברובע אולְטְראָרְנו

למדריך השלם לביקור בפירנצה – איך להגיע, מה לאכול ולאן ללכת, הקליקו כאן…

לכל מה שיש לראות ולעשות בכיכר הסניורה…

הכל על הקתדרלה הבלתי נתפסת של פירנצה…

למדריך השלם לביקור במקבץ המוזיאונים במרכזה העתיק של פירנצה…

לכל מה שיש לראות ולעשות ברובעים הצפוניים סן לורֶנְצו וסן מרקו…

למדריך השלם לאתרים ברובעים סנט'אָמְבְּרוּגְ'יו וסנטה מריה נובֵלה…

 

מפה של רובע אולטארנו בפירנצה

 

מסלול טיול ברובע אולטארנו

הפּונְטֶה וֶקְיו (Ponte Vecchio)

הפּונְטֶה וֶקְיו (הגשר הישן), הגשר הבנוי על נהר הארְנו, הוא מסימני ההיכר המזוהים ביותר עם פירנצה. שני אולי רק לכיפת הקתדרלה של בְּרוּנִֶלֶסְקי וגני בּובּולי הסמוכים, בגדה הדרומית של נהר הארְנו.

  • הגשר הוקם באמצע המאה ה-14 על חורבות גשרים ישנים שנהרסו
  • במרוצת השנים נבנו עליו בניינים והוא הפך למעין פונקציה מסחרית
  • בתחילה מוקמו בו שורה של קצביות שהשתמשו בנהר הארְנו לסילוק פסדי גוויות החיות השחוטות. אולם עקב מפגעי ריח הקצביות נסגרו. אך השימוש המסחרי במבנה הגשר נותר עד לימינו אנו

את האטליזים החליפו סדנאות וחנויות של צורפים שהפכו את הגשר למרכז מסחרי בתכשיטים ושכיות חמדה. חנויות התכשיטים המפארות את הגשר רובן עתיקות מאוד ופועלות באופן רציף עד ימינו.

כשעולים על הגשר בקושי ניתן להבחין כי מדובר בגשר, היות ופּונְטֶה וֶקְיו בנוי כמעין רחוב שמשני צדדיו שורה של בניינים. כאשר מציצים לתוך החנויות רואים מבעד לחלונותיהם את נהר הארְנו. כאשר מגיעים לאמצע הגשר ורואים את הנהר בין הקשתות, ניתן להיווכח כי אתם נמצאים על גשר ולא באמצע רחוב.

לשייט נעים על נהר הארנו, הקליקו כאן…

פונטה וקיו
הפּונְטה וֶקְיו

את החוויה מהגשר ניתן לחלק לשתיים:

  1. כמובן מומלץ לחצות את הגשר ולחוות את האווירה בחנויותיו ו”ברחוב” השוקק
  2. אולם סימן ההיכר העיקרי של הגשר הוא המראה הלא רגיל שלו מחלקי העיר האחרים הנושקים לנהר. התצפית הכי טובה לכיוון הגשר היא מהרחוב / טיילת Lungarno degli Acciaiuoli. טיילת שנמצאת על גדתו הצפונית של הארְנו, סמוך לשער הכניסה לגלריית האוּפיצי

בגשר עובר מסדרון וזָארי (Corridoio Vasariano) המחבר בין הקתדרלה בצפון לפּלָצו פּיטי מדרום. מסדרון סגור זה, הוקם ונקרא על שמו של האמן והאדריכל הטוסקני המפורסם ג'ורג'יו וזָארי (מגדולי אמני הסגנון המָנְיֶיריסטי ומי שריכז את הביוגרפיות של אמני הרנסנס). המסדרון הוקם ב-1564 לבקשתו של קוזימו דה מֶדיצ'י. הוא ביקש ליצור חיבור פרטי ורציף בין מקום מגוריו בארמון פּיטי ומשרדו בארמון וֶקְיו.

 

ארמון פּיטי (Palazzo Pitti) והגלריה הפָּאלָאטינית (Galleria Palatina)

אנשים מהלכים על הפונטה וקיו
אנשים מהלכים על הפּונְטה וֶקְיו

הפּלָצו פּיטי יחדיו עם הגנים הצמודים אליו (גני בּובּולי), הוא אחד הארמונות המפוארים ביותר באיטליה. הארמון נבנה באמצע המאה ה-15 ונחשב גם הוא, בדומה להרבה אתרים אחרים ברחבי פירנצה, לאחד משיאי הרנסנס.

לקניית כרטיסים און ליין לארמון פּיטי המקסים…

לסיור מודרך בארמון, הקליקו כאן…

 

אוסף האמנות הנדיר של הגלריה הפָּאלָאטינית

  • בקומה הראשונה של הפּלָצו פּיטי נמצאת הגלריה הפָּאלָאטינית. בחדרי הגלריה, התגוררו בני משפחת מֶדיצ'י לפני חמש מאות שנה ולאחריהם התגוררו בהם שליטי העיר לבית שושלת ההָאבְּסְבוּרְג-לוריין
  • הגלריה הוקמה בסוף המאה ה-18 על ידי ההָאבְּסְבוּרְגים שהציגו את אוספם המיוחד ב-28 חדרי המגורים של הארמון
  • האוסף כלל מאות הציורים וחפצי האמנות מהאוסף האדיר של המשפחה
  • בגלריה יצירות מופת רבות בכללם של אמני רנסנס מקומיים (כולל המון ציורים של רפָאֶל), ציורים של טיציאָן (גדול הציירים הונציאנים המתחרים), ציירים מָנְיֶיריסטים כגון טינְטורֶטו, וציירי בּארוק כגון קרָווָגְ'יו
  • בנוסף, בגלריה אוסף גדול של ציורי גדולי הבּארוק שאינם איטלקיים כגון פּטר פּאול רוּבְֶּנס הפלמי וג'וספה די ריבֶרָה הספרדי

הציורים הידועים באוסף הגלריה, אותם בשום פנים ואופן אין להחמיץ הם:

  1. הפורטרט המפורסם של רפָאֶל “דיוקנו של אנולו דוני”, אחד מהציורים המפורסמים ביותר של האמן
  2. “החיזיון של יחזקאל”, גם של רפָאֶל
  3. יצירת המופת הידועה והענקית של רוּבְֶּנס – “אימת המלחמה” (תוצאותיה של המלחמה), מהיצירות הידועות של האמן הפלמי הדגול

לכל המידע על ארמון פיטי וגני בובולי, הקליקו כאן…

ארמון פיטי
הפּלָצו פּיטי

גני בּובּולי (Boboli)

בצידו האחורי של הפּלָצו פּיטי, ממוקמים אולי הגנים החשובים והיפים בעולם. גנים שהשפיעו רבות על כל עיצוב הפארקים העירוניים ברחבי המערב.

לקניית כרטיסים און ליין לגני בּובּולי, הקליקו כאן…

גני בּובּולי הם אחד המקומות הנעימים ביותר בפירנצה ואחד הפארקים המרהיבים בתבל. דוגמה חשובה ומאלפת לסגנון עיצוב הפארקים העירוניים הידוע כגנים האיטלקיים (יחדיו עם גני טיבולי הסמוכים לרומא) ומבין הפארקים העירוניים הידועים בעולם.

בובולי פירנצה
שדרה בגני בּובּולי

במקור הגנים היו סגורים לציבור ולשימושם הבלעדי של בני שושלת מֶדיצ'י (החצר האחורית הצנועה של פּלָצו פּיטי). הגנים היו מחוברים לפּלָצו פּיטי וחלק אינטגרלי ממתחם המגורים המלכותי.

הגנים, מעבר היותם ריאה ירוקה מרהיבה, מכילים גם הם, כיאה לאופייה של העיר פירנצה, לא מעט יצירות אמנות חשובות. בעיקר פסלים, מזרקות ותבליטים של מיטב אמני הרנסנס בנוסף לאוסף מרשים של פסלים רומים עתיקים.

הגנים הם רשת של שבילים המובילים את המטייל לתוככי טבע מעוצב בקפידה, משופע בספסלים נוחים לישיבה ומנוחה. כל הגנים משובצים בהמוני פסלים המציצים מכל פינה, פינות חמד מבודדות והמון המון אוויר. השבילים מגודרים בגדר חיה מעוצבת ומוקפדת. הגדר החיה יוצרת חלוקה בתוך הגנים עצמם ונותנת מנוחה ובדידות למי שרוצה לברוח מההמון שמציף את העיר.

לכל המידע על ארמון פיטי וגני בובולי, הקליקו כאן…

גני בובולי
אוויר ושמש (ואמנות) בגני בּובּולי

הסנטה פֶלִיצי'טה (Santa Felicita)

בצדו הדרומי של הפּונְטֶה וֶקְיו, לא רחוק מהכניסה לפּלָצו פּיטי, נמצאת אחת הכנסיות העתיקות בפירנצה. ראשית נבנתה הכנסייה במאה הרביעית לספירה ונהרסה. על חורבותיה נבנתה הכנסייה הנוכחית בסגנון גותי במאה ה-11. הכנסייה אינה בולטת מהרחוב העמוס ומלא בתי-הקפה שלרגליה. לרוב נוטים לפספס אותה כאשר הולכים במסלול המזוהה ביותר עם פירנצה. המסלול שמתחיל בכיכר הדוּאוֹמוֹ, דרך הפּונְטֶה וֶקְיו ועד הפּלָצו פּיטי וגני בּובּולי.

הכנסייה עצמה אינה מרשימה מדי אולם עיקר חשיבותה הוא בשתי היצירות של פּונְטורְמו (Pontormo). הצייר, מגדולי הציירים המָנְיֶיריסטיים, צייר בכנסייה את ציור הפְּייֶטָה וציור הבשורה. יצירות כמעט סוריאליסטיות אלו הן בין החשובות מציורי האמן, מהוות קונטרסט כמעט בלתי נתפס למבנה הכנסייה השמרני ונראות כמעט כמו השחתה לאופי הסגנוני של המקום.

כתובת: Piazza Santa Felicita

 

מבצר בֶּלְווֶדֶרֶה (Forte di Belvedere)

זוהי מצודה רנסנסית עתיקה שנבנתה בסוף המאה ה-16 על גבעה המשקיפה על העיר בין גני בּובּולי לגן בָּארְדיני. המצודה נבנתה כמבצר המגן על הפּלָצו פּיטי הסמוך, משכנם של שליטי העיר בני שושלת המֶדיצ'י. הייתה אמורה להוות מקלט למקרה שהעיר תותקף.

המצודה עצמה נשתמרה באופן מיטבי. נעים מאוד לעשות אתנחתא קלה מהעיר הסואנת ולהסתובב בין חומותיה. מהמצודה ניתן להגיע לכמה מנקודות התצפית היפות ביותר על מרכז העיר העתיק של פירנצה. לרוב המצודה אינה שורצת תיירים ועל כן נעימה מאוד לטיול רגוע ומנוחה.

כתובת: Via di S. Leonardo 1

ברדיני
הנוף הפנורמי מגן בָּארְדיני

גן בָּארְדיני (Bardini)

אחד מהגנים היפים ביותר בפירנצה, מקום אידיאלי למנוחה אחרי כיתות רגליים מתיש בארמונות, כנסיות והמוזיאונים האינסופיים של פירנצה. הגן נמצא מאחורי אחת הווילות היפות בעיר שנקראת באותו השם. הווילה והגן נמצאים סמוך לצידם המזרחי של גני בּובּולי, כאשר בינם עומדת המצודה העתיקה בֶּלְווֶדֶרֶה.

הגן עצמו בנוי על מדרון מתון של גבעה המשתפלת אל גדתו הדרומית של נהר הארְנו. מן הגן נשקף נוף פנורמי מרהיב של העיר פירנצה. הגן נבנה והתרחב בכמה תקופות שונות ועל כן העיצוב האקלקטי שלו. החלק היפה בגן הוא כמובן השדרה המרכזית, שבאמצע גרם מדרגות העולה דרומה מנהר הארְנו. השבילים סביב גרם המדרגות מציעים תצפיות נוף מהיפות בפירנצה.

ברדיני
גן בָּארְדיני

כתובת: Costa S. Giorgio 2

 

כיכר מיכּאֶלְאנְגֶ'לו (Piazzale Michelangiolo)

הכיכר עם הנוף הפנורמי נקראת על שמו של אחד מגדולי אמני הרנסנס בעיר – מיכּאֶלְאנְגֶ'לו. היא מקום מפגש נעים לטיול ומנוחה. מקור משיכתה העיקרי של הכיכר הוא הנוף המקסים של מרכז העיר העתיק של פירנצה הנשקף ממנה.

הכיכר נמצאת בגדה הדרומית של נהר הארְנו על גבעה עליה יש לטפס (עדיף רגלית במדרגות). היא נבנתה בשנת 1869 כחלק מההתחדשות העירונית בפירנצה עם הפיכתה לבירה הזמנית של איטליה באותן השנים.

בלב הכיכר נמצא העתק נוסף, הפעם מברונזה, של פסל דויד. זאת בדומה להעתק שנמצא בכניסה לפּלָצו וֶקְיו. בנוסף לעוד כמה העתקים של פסלים מפורסמים של האמן הדגול שעל שמו נקראת הכיכר ושנמצאים במקומות אחרים בעיר.

עיקר משיכתה של הכיכר הוא כאמור הנוף והאווירה הנעימה בה. סביב הכיכר נפתחו בתי-קפה לנוחיות התיירים שבאים לתצפת ולצלם את התמונה הכי מוכרת והכי פנורמית של פירנצה. זאת הכוללת את הפּונְטֶה וֶקְיו והכיפה של הדוּאוֹמוֹ שמעבר לנהר.

פירנצה מכיכר מיכאלאנג'לו
נוף פנורמי מפיאצלה מיכאלאנג'לו

כנסיית סנטו סְפּיריטו (Santo Spirito)

בניגוד לפאר החיצוני של הקתדרלה ושתי הבּזיליקות – זאת של הדומיניקנים (סנטה מריה נובֵלה) וזאת של הפרנציסקנים (סנטה קְרוצֶ'ה), בפירנצה ישנן לא מעט כנסיות שניתן להגדירן “שכונתיות”.

רובן שייכות למסדרים נוצריים אחרים. אף שאינן מוגדרות כאתרי חובה לביקור בפירנצה, אם ובמקרה עברתם ליד אחת כזאת, פשוט תיכנסו ותבינו את העוצמה האדירה של פירנצה. עומצה הקשורה לאוספי האמנות הבלתי נתפסים שהעיר מציעה. דוגמה נהדרת לכנסייה שכזו היא הסנטו סְפּיריטו. כנסייה הממוקמת בכיכר בעלת אותו שם ברובע אולטרארְנו, לא רחוק מהכניסה לפּלָצו פּיטי.

תחילת הבנייה של הכנסייה, בדומה לשאר האתרים החשובים בפירנצה, היא בתנופת הבנייה העצומה שנערכה בעיר באמצע המאה ה-13. המראה החיצוני שלה הוא פשוט, בטח לעין המורגלת לפאר הבלתי נתפס של הקתדרלות והבּזיליקות של העיר. אולם בתוכה מצויים לא מעט אוצרות רנסנסיים מהמעלה הראשונה.

הציור החשוב ביותר בכנסייה שרק עבורו מומלץ להיכנס לתוכה, הוא ציור השמן המרהיב של פיליפּינו ליפּי (Filippino Lippi). ליפּי, מחשובי האומנים של הרנסנס המוקדם (סוף המאה ה-15 שהקדים לתקופת ההיי-רנסנס החל משנת 1520) צייר במוזיאון את ציורו המפורסם “המדונה עם ילד וקדושים”. ציור זה מוצב בקפֶּלה ה-12 של הבּזיליקה, מצד ימין.

מעבר לציור זה, קפֶּלות הכנסייה הן מעיין מוזיאון קטן. מרכזות כמות עצומה של יצירות אמנות של אמני רנסנס חשובים ביניהם גירְלָנְדָיו וסנדרו בּוטיצֶ'לי.

כתובת: Piazza Santo Spirito 30

ארמון פיטי בפירנצה
ארמון פיטי בפירנצה

בּזיליקת סן מיניאָטו אֶל מונְטֶה (San Miniato al Monte)

לא רחוק מהפּיאצלה מיכּאֶלְאנְגֶ'לו, בגבעות הלא מיושבות בפאתיה הדרומיים של פירנצה, שוכנת על גבעה אחת הבּזיליקות היפות ביותר בעיר. למרות העומס הבלתי נתפס של הכנסיות בעיר, שנסו מותניכם ותגיעו גם לסן מיניאָטו אֶל מונְטֶה, אתם לא תצטערו.

לכנסייה הרומנסקית העתיקה הזאת (נבנתה במאה ה-11) יש את אחת הפסדות היפות ביותר בטוסקנה. בסמוך אליה נמצא אחד ממגדלי הפעמונים (קמְפָּנילֶה) המסיביים ביותר באיטליה. קמְפָּנילֶה שנבנה במאה ה-16 על שרידי הקמְפָּנילֶה הקודם שהתמוטט, ועדיין לא סיימו אותו.

סן מיניאטו דל מונטה
הציור מעל המזבח בבּזיליקת סן מיניאָטו אֶל מונְטֶה

החלל הפנימי של הכנסייה מרהיב בעוצמתו, מלא בכל טוב של הפרסקאות והתבליטים של מיטב האמנים הטוסקנים של שלהי ימי-הביניים וראשית הרנסנס. אל תפספסו את סדרת הפרסקאות של תידֶאו גָאדי.

כתובת: Via delle Porte Sante 34

 

כנסיית סנטה מריה דל כּרְמינה (Santa Maria del Carmine) וקפלת בְּרָאנְקָצ'י (Cappella Brancacci)

זוהי כנסיה חביבה השוכנת על גדתו הדרומית של נהר הארְנו ונמצאת לא רחוק מכנסיית הסנטו סְפּיריטו. הסנטה מריה דל כּרְמינה היא הכנסייה הראשית של המסדר הכרמליתי.

אין יותר מדי מה להרחיב על הכנסייה עצמה, ולכאורה אין סיבה מיוחדת להקדיש לה ביקור. אולם למזלה הרב של הכנסייה היחסית צנועה הזו, היא התברכה באחד מאוצרות האמנות החשובים בפירנצה. הסוחר הפלורנטיני פליצ'ה בְּרָאנְקָצ'י יזם בנייה של קפֶּלה קטנה שתיקרא על שמו בשנת 1424. אותו סוחר דאג להזמין סדרה של פרסקאות ממיטב אמני התקופה של הרנסנס המוקדם.

סדרה המתארת את חייו של פּטרוס הקדוש שיעטרו את קירות הקפֶּלה שלו. התוצאה היא שבמרחב צנוע, מרוכזות כמה מן היצירות החשובות בעולם של תקופת הרנסנס המוקדם.

ברנקאצי
סדרת הציורים של מאזאצ'ו בקאפלת בְּרָאנְקָצ'י

קאפלת בְּרָאנְקָצ'י

את סדרת הפרסקאות החל הצייר מאזולינו (Masolino da Panicale) והמשיך אותה תלמידו המוכשר מאזאצ'ו (Masaccio). את הסדרה סיים כרונולוגית פיליפּינו ליפּי. סדרת הפרסקאות, בעיקר אלו שצוירו בידיו של מזאצ'ו, נחשבות לבין החשובות מהתקופה.

הן השפיעו בצורה ניכרת על המשך התפתחות הרנסנס עד לשיאו בפירנצה בתקופה שנקראת ההיי-רנסנס, כעשרות שנים לאחר מכן. מאזאצ'ו יישם בציוריו מגוון של אלמנטים ציוריים כגון שימוש בפרספקטיבה, נפח בתיאור הדמויות ויצירה של סצנה סדורה.

כשתיסקרו את כתלי הקפֶּלה, תזהו כמה סצנות אייקוניות מוכרות כגון גירוש אדם וחווה מגן עדן של מאזאצ'ו מימין. ממול “פיתוי חווה” של מאזולינו, ציור מוכר לא פחות. קחו את הזמן כמה שאפשר (מגבלת שהות בקפֶּלה של 30 דקות בלבד, תנצלו אותם היטב) ותנסו להתרשם מהעוצמה הבלתי נתפסת של סדרת ציורים אלו. הם מלאים בפרטים ומביאים בצורה המיטבית את הלבוש ואורח החיים של פירנצה של המאה ה-15.

כתובת: Piazza del Carmine 14

ברוב השנה, משמע בזמנים של שיא בתיירות בפירנצה (מתי לא?!), חובה להזמין מקום מראש. לא תתאפשר כניסה הזמנה מראש, אז תכנון נכון בבקשה.

כתיבת תגובה