פירנצה – רובעים סן מרקו וסן לורֶנְצו

בזיליקת סנט אמברוגיו
בּזיליקת סן לורֶנְצו במבט מהדוּאומו

בּזיליקת סן לורֶנְצו (San Lorenzo) וקפּלת מֶדיצ'י

במרחק הליכה קצר על אם הדרך בין תחנת הרכבת בסנטה מריה נובֵלה וכיכר הדוּאוֹמוֹ והקתדרלה, עומדת אחת הבּזיליקות היפות בפירנצה (ולא שחסר). הסן לורֶנְצו היא הכנסייה הפרטית לשעבר של שושלת בני המֶדיצ'י. הכנסייה תוכננה בראשו המרהיב של פיליפּו בְּרוּנִֶלֶסְקי. בה נמצאים קבריהם המפוארים של בני השושלת, שאותם תכנן לא אחר מאשר מיכּאֶלְאנְגֶ'לו.

אל תפספסו את הפּוּלְפִּיט המרהיב (דוכן המטיף) שעיצב דונָטֶלו, כמו גם את קפּלת המֶדיצ'י, בה מסותתים קבריהם המפוארים של בני השושלת. בתוך הבּזיליקה תמצאו את הקפלה דיי פּרינצ'יפּי (קפּלת הנסיכים), מבנה מתומן בו נמצא המוזואליאום המשפחתי.

כתובת: Piazza di San Lorenzo 9

הכיפה של סן לורנצו
הכיפה של בּזיליקת סן לורֶנְצו

למדריך השלם לביקור בפירנצה – איך להגיע, מה לאכול ולאן ללכת, הקישו כאן…

 

גלריית האקדמיה (Galleria dell`Accademia)

בחלקה הצפוני של פירנצה, בשכונת סן מרקו המקסימה, שוכן אחד המוזיאונים הטובים ביותר באיטליה. במוזיאון זה ישנו אחד מהאוספים החשובים ביותר של אמנות הרנסנס, המָנְיֶיריזם והבּארוק האיטלקי. כל עיר בעולם הייתה שמחה לארח מוסד איכותי שכזה שלחוסר מזלו הוא בפירנצה. לנצח חוסה בצילה של הגלריית אוּפיצי.

למי שאינו חובב אמנות מושבע, יש קושי אדיר לבקר בצורה נאותה בשני מוסדות אמנות אימתניים אלו. רובם של התיירים המגיעים לפירנצה, באים רק ליומיים שלושה ורבים נוטים לדלג על האקדמיה ומתמקדים אך ורק בגלריה אוּפיצי. מי שכבר נכנס לאקדמיה בא לרוב אך ורק על מנת לראות את פסל "דויד" המקורי של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו. הפסל הוא החשוב ביצירות המופת של המוזיאון, אך בהחלט לא היחידי.

הפסל המקורי נמצא כאמור בגלריית האקדמיה. אך שני ההעתקים של הפסל במרחב הציבורי – בפּיאצלה מיכּאֶלְאנְגֶ'לו ובכיכר הסנְיורה (מיקומו המקורי של הפסל) לרוב מספקים את תחושת סימון ה"וי" על אחת האטרקציות החשובות של פירנצה.

בדומה לפסל "דויד" שבכיכר הסנְיורה, גם פסלו המרהיב של גְ'יאָמְבּולונָה "חטיפת הסבינות" ממוקם בגלריית האקדמיה. שני העתקים של פסלים חשובים אלו עומדים סמוכים זה לזה בכיכר הסנְיורה.

הגלריה ממוקמת בבניין היסטורי בו נפתח בית הספר הראשון באירופה שהוקדש לאומנויות. גרעין אוסף המוזיאון במקום, מקורו מיצירות לכאורה פחות חשובות של אמני הרנסנס והמָנְיֶיריזם שנאספו בגלריית האקדמיה. זאת על מנת לשמש כמודלים בשיעורים של תלמידי האקדמיה.

אוסף גלריית האקדמיה

עם הזמן רוכזו בגלריית האקדמיה פסלים רבים שמוקמו במרחב הציבורי בפירנצה. אך היה חשש ששיני הזמן ופגעי מזג האוויר ייפגעו בהם ועל כן הובאו חזרה לשם שימור. דוגמה לכך כמובן היא פסל "דויד" המונומנטאלי שגובהו יותר מחמישה מטרים.

פסל חשוב נוסף של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו הוא פסל "ארבעת האסירים", אחד הפסלים המונומנטליים והדרמטיים יותר של האמן. הפסל הוצב במקור בגְרוטה גרנדה המרהיבה בגני בּובּולי, אולם בדומה לפסל "דויד" הועבר לגלריה לשם שימור.

בגלריה ישנן עוד יצירות חשובות וידועות רבות. אל תחמיצו את יצירת המופת של סנדרו בּוטיצֶ'לי "המדונה של הים". זוהי אחת היצירות המקסימות של האמן הפלורנטיני. גם היא חוסה בצילן של יצירות המופת של האמן בגלריית אוּפיצי. יצירות ידועות (ופופולאריות) הרבה יותר.

הביקור בגלריית האקדמיה, על אף שמעמיס על העין, הוא יחסית ידידותי לצופה, בטח בהשוואה לתרבות המוזיאונית הנוראית של איטליה. בגלריה אין הדגשה מיוחדת ליצירות החשובות, הן מוצגות יחסית בצפיפות זו לזו ואין יותר מדי הסברים. אולם החלל עצמו הוא נעים מאוד, לרוב לא חנוק מבחינת מבקרים והתחושה היא נעימה למרות העומס ביצירות.

מלבד פסל "דויד" שכבודו במקומו מונח, שאר היצירות ממוקמות בצפיפות. זאת מתוך קו המחשבה המוזיאוני של לתת ביטוי למקור של הגלריה כבית ספר לאמנות. ישנה תחושה שהולכים באיזו סדנת אומן שרבים מהפסלים והיצירות מונחים בצורה ספוראדית. באופן מפתיע, אוצרות זו היא דווקא מאוד נעימה לעין.

כתובת: Via Ricasoli 58

שעות פתיחה: 8:15 – 18:50, סגור בימי שני

כרטיסים: 12 יורו למבוגר, כניסה חופשית לילדים מתחת לגיל 18

לאתר הגלרייה הקישו כאן…

פסל "דויד" המקורי של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו בגלריית האקדמיה
פסל "דויד" המקורי של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו בגלריית האקדמיה

אוסְְפֶּדָלֶה דֶלי אינוצֶ'נְטי (בית-היתומים) Ospedale degli Innocenti

בסמוך לגלריית האקדמיה בשכונת סן מרקו, עומדת גאה אחת מיצירות המופת הארכיטקטוניות של גדול הארכיטקטים של הרנסנס, פיליפּו בְּרוּנִֶלֶסְקי. בית-היתומים מציין את סצנת טבח החפים מפשע של הברית החדשה (טבח התינוקות בעיר בית-לחם בפקודת הורדוס). הבניין היה למעשה בית-חולים, ויועד כמקום בו יוכלו אימהות לנטוש את תינוקותיהם הלא רצויים.

הפנינה של בית היתומים היא הלוגָ'ה המקסימה שפונה לפּיאצה סֶנְטיסימָה אנונְצ'יאָנְטֶה. לוגָ'ה (אכסדרה) המשובצת במדליונים העשויים טרה-קוטה שפיסל/צייר אנדריאה דל-רובְּיה בסוף המאה ה-15. מעבר ללוגָ'ה, כל הבניין הוא דוגמה מרהיבה לסגנון הארכיטקטוני הרנסנסי.

כאשר נכנסים פנימה מגיעים לשתי חצרות הסמוכות זו לזו. האחת יועדה לגברים ונקראת חצר הגברים והשנייה יועדה לנשים ונקראת חצר הנשים. בתוך הבניין ישנה גלרייה נהדרת בה מוצגות כמה יצירות מופת מרהיבות של בּוטיצֶ'לי וגירְלָנְדָיו.

כתובת: Piazza della Santissima Annunziata 12

שעות פתיחה: 10:00 – 19:00

לאתר גלריית בית-היתומים הקישו כאן…

 

פולפיט
מזבח כנסיית סֶנְטיסימָה אנונְצ'יאָנְטֶה

כנסיית סֶנְטיסימָה אנונְצ'יאָנְטֶה Santissima Annunziata

בסן מרקו, בסמוך לבית היתומים המרהיב של בְּרוּנִֶלֶסְקי, שוכנת הכנסייה היפיפייה של המסדר הסרוויטי. הפסדה המרהיבה של הכנסייה חולשת על הכיכר המקסימה שנקראת על שמה. הכנסייה יחדיו עם בית-היתומים הסמוך, וגלריית האקדמיה, הופכת את הכיכר לאחת הכיכרות היפות והחשובות בכל פירנצה.

הכנסייה, כמו כל כנסייה בפירנצה, מכילה אוצר בלום של אמנות רנסנסית שערכה לא יסולא בפז. בין הציורים בכנסייה תמצאו את פרי ידיהם של הציירים המָנְיֶיריסטים החשובים אנדריאה דל סרטו ויאקופּו פּונְטורְמו. בנוסף יש בכנסייה ציור ימי-ביניימי מסתורי של מריה אם ישו, שצייר נזיר לא ידוע והפלורנטינים מאמינים שהשלים אותו מלאך. ציור זה מושך מאמינים לכנסייה, אלו מביאים לציור פרחים ומתפללים לנישואים מוצלחים.

כתובת: Piazza della Santissima Annunziata 12

 

המוזיאון לארכאולוגיה Museo Archeologico Nazionale di Firenze

בין כנסיית הסֶנְטיסימָה אנונְצ'יאָנְטֶה לבין בית היתומים של בְּרוּנִֶלֶסְקי, קיים אחד המוזאוניים היותר סימפטיים בעיר המוזיאונים האימתנית פירנצה. מדובר במוזיאון קטן ויעיל מאוד שמציג את מיטב הממצאים הארכיאולוגיים מסביבות העיר פירנצה ומטוסקנה כולה. המוצגים כוללים פסלונים וחפצי נוי אטרוצקיים עתיקים ובעיקר, אוסף של ממצאים מהתקופה הרומאית.

המוזיאון הוא חובה לחובבי המיתולוגיה היוונית/רומית. מוצגים בו פסלונים יפיפיים והעתיקים המתארים את מיטב הסצנות של המיתולוגיה. במוזיאון אוסף מרשים מאוד של כדים מצוירים עליהם מתוארות סצנות מיתולוגיות.

גולת הכותרת של המוזיאון הצנוע הוא פסל הכימֶרָה. היצור המיתולוגי שגופו אריה, מכתפיו צומח ראש נוסף של עז וזנבו נחש. היצור שאותו הרג הגיבור המיתולוגי בֶּלְרופון כאשר רכב על הסוס הפלאי פּגסוס, בנה של הגורְגונה מדוזה.

כתובת: Piazza della Santissima Annunziata 9

שעות פתיחה: ג'-ו' 8:30 – 19:00, שבת-ב' פועל עד 14:00

לדף הפייסבוק של המוזיאון, הקישו כאן…

מנזר סן מרקו
קונְבֶנְטו די סן מרקו

 

קונְבֶנְטו (מנזר) די סן מרקו Convento di San Marco

לא רחוק מגלריית האקדמיה עומד גאה עוד אחד מהאתרים החשובים ביותר בסן מרקו. פירנצה היא עיר אמנות "כבדה" באופן שכמעט בלתי אפשרי לכסות את כל אוצרותיה בביקור אחד. רבים נוטים לדלג על שני המוזיאונים החשובים של רובע סן מרקו, הגלריה של האקדמיה והאוסף המרהיב שמוצג בקונְבֶנְטו.

קונְבֶנְטו סן מרקו הוא מנזר שנבנה במאה ה-13. עם הזמן נאספו בו המוני ציורים שכיום מוצגים במוזיאון מעולה שהוקם במה שהייתה אכסניית המנזר. במוזיאון זה קיים האוסף החשוב ביותר של אחד מגדולי אמני הרנסנס המוקדם, פְרֶה אָנְגֶ'ליקו (האח המלאכי). אחד מהציירים המובילים שפעלו בפירנצה והשפיעו על אמני ההיי-רנסנס החשובים ביותר.

גולת הכותרת של האוסף הוא ללא ספק ציור "הבשורה" של פְרֵה-אָנְגֶ'ליקו. אחד הציורים החשובים ביותר בהיסטוריה של האמנות, שהשפיע באופן מוחלט על האמנים הרנסנסיים בפירנצה, החל מרפָאֶל ועד ליאונרדו די-וינצ'י. הסצנה מתארת את המלאך מודיע למריה אם ישו כי היא נושאת את בן האלוהים. המוטיב החשוב בציור זה הוא דווקא הסצנה שנמצאת מצד שמאל, בו מתואר גירוש אדם וחווה מגן העדן. בניגוד מוחלט לציור הקנוני של מריה, את גן העדן צייר פְרֵה-אָנְגֶ'ליקו בצורה ריאליסאטית להפליא. כולל ציור פרטני של כל עלה ועלה בעצים ובדשא. ציור זה של גן עדן מכיל את ניצני חקר הוויזואליה הריאליסטית של הרנסנס והיציאה מאופן הציור הקנוני של ימי-הביניים.

ציור חשוב נוסף בקונְבֶנְטו הוא ציור הסעודה האחרונה של גירְלָנְדָיו. אחד מציוריו החשובים של האמן הפלורנטיני הדגול. את מוזיאון המנזר מעטרות בגאווה עוד יצירות חשובות מאוד הן של פְרֵה-אָנְגֶ'ליקו, כגון ציור "יהודה איש קריות מנשק את ישו" וטריפּטכון "הפְּייֶטָה" הבלתי נתפס של האמן. כן יצירות מרהיבות של אמנים חשובים נוספים.

מבנה הקונְבֶנְטו הוא אחד המעניינים ביותר בפירנצה, כולל חצרות עם גני ירק מרהיבים וארכיטקטורה מקסימה. בניגוד לשאר אתרי העיר, לרוב הוא אינו מפוצץ במבקרים וההסתובבות בו נעימה מאוד. נכון במיוחד לשיא עונת התיירות, שאתרי העיר האחרים דחוקים וחנוקים והשמש הטוסקנית קופחת.

כתובת: Piazza San Marco 3

 

כתיבת תגובה