כל מה שיש לראות ברומא – אתרים לפי רובעים

 

גבעת הקפּיטול

גבעת הקפּיטול היא למעשה גבעה אחת מתוך מה שמכונה העיר העתיקה של רומא. ניתן להגדיר רובע זה יותר כאתר עתיקות ולא כרובע עירוני. הציר המרכזי של הרובע הוא הוִיה דִי פְיורי אימְפָּארְיָאלי שמוביל מפִּיאצָה ונציה ועד הקולוסאום. ממערב לדרך פרושות העתיקות של הפורום ומוזאוני הקפּיטול. בנוסף, לא רחוק מפִּיאצָה ונציה נמצאת פִּיאצָה דל קָאמְפּידולְיו הרנסנסית. המרחב של הגבעה הוא מה שאנו מכירים כגראונד זירו הפוליטי של רומא העתיקה. בגבעה נמצאים כל סממני השלטון של האימפריה, בראשם הפורום וכמובן הקולוסאום.

לפירוט על כל האתרים והאטרקציות שבגבעת הקפּיטול…

פורום
גבעת הקפּיטול

 

אזור פִּיאצָה נָאבונָה

אם גבעת הקפּיטול היא הרובע הארכיאולוגי של רומא, אזור פִּיאצָה נָאבונָה (בלשון היבשה המתחילה מוויה דל קורְסו במזרח ועד עיקולו של נהר הטיבר במערב) הוא הרובע העתיק של העיר. רובע זה הוא לב ליבה של רומא, מלא ברחובות צרים וציוריים, שווקים צבעוניים, בתים יפיפיים וכל הטוב שיש לתרבות האוכל האיטלקית להציע לתייר. עיקר ההסתובבות הרגלית ברומא תיערך ברובע זה. ברחובות צרים בהם כמעט לא נוסעות מכוניות הנחתמים בפִּיאצָות מקסימות, נמצאים חלק מהאתרים החשובים ביותר של רומא.

הכיכר עצמה היא אחת מהכיכרות השוקקות, המרשימות והנאות שברומא, אם לא היפה והאלגנטית מכולן. נבנתה לפי קווי מתאר של אצטדיון ששימש למרוצי סוסים ואתלטיקה מהתקופה של השושלת הפְלאבית (תחת שלטונו של הקיסר דומיטְיָאנוּס). האצטדיון נבנה מעט אחרי השלמת האצטדיון של הקולוסאום ששימש לדברים מעט יותר פיקנטיים (קרבות גלדיאטורים).

על צדו המערבי של הכיכר חולשת הכנסייה הבָּארוקית המקסימה Sant’Agnese in Agone. כנסייה הנקראת על שמה של אָגְנֶס הקדושה. שווה לקפוץ לתוך הכנסייה רק על מנת  להציץ למיצג המורבידי של הגולגולת של אָגְנֶס שמציץ מחור זכוכית בסָרְקופג ענק. כן להתרשם מתבליטו המרשים של דומיניקו גידי Guidi, יריבו המושבע של ג’ובאני לורנצו בֶּרְניני Bernini (ראו המון בהמשך). בתבליט מתוארת משפחתו של ישו בצורה מאוד דינאמית כיאה לסגנון הבָּארוק.

לכל מה שיש לראות ולעשות במרכזה הססגוני של רומא – אזור פּיאצָה נָאבונָה…

פיאצה נבונה
כיכר נָאבונָה האלגנטית

 

פִּיאצָה די סְפָּנְיָה

פִּיאצָה די סְפָּנְיָה, היא הכיכר המרכזית של האזור המסחרי של רומא. כל הרחובות בסביבת הכיכר מלאים בחנויות, מסעדות, בתי-קפה, רשתות מזון מהיר ומה לא. כיכר זו, בצורת עניבת פפיון, נמתחת על שטח נרחב מזרחית מרחוב הקניות המרכזי של רומא – הויה דל קורְסו (מחבר בין פִּיאצָה ונציה בדרום ופִּיאצָה דל פּופּולו מצפון).

בין ויה דל קורְסו לפִּיאצָה די סְפָּנְיָה נמתחים רחובות השופינג של רומא. הידוע והיוקרתי שבהם הוא וִיָה דֶיי קונְדוטי Via dei Condotti. בו מרוכזות חנויות היוקרה של מותגי העלית האיטלקיים כגון ארמאני, גוּצ’י, וֶרְסָאצֶ’ה ועוד ושל מותגי יוקרה בינלאומיים אחרים כגון לואי ויטון וטיפאני. כלל הרחובות שמחברים בין הויה דל קורְסו לפִּיאצָה די סְפָּנְיָה הם רחובות לקניות. אין ספק שחלק נרחב מהטיול שלכם ברומא, שווה להשקיע בגראונד זירו של הקניות באיטליה.

לכל מה שיש לראות ולעשות בליבה המסחרי של רומא – פּיאצָה די סְפָּנְיָה…

המדרגות הספרדיות
מצטלמים, נחים ומלקקים גלידה, תיירים במדרגות הספרדיות

 

הוותיקן

סן פּייטְרו – הכיכר הבָּארוקית רחבת הידיים, שער הכניסה לוותיקן ומקום אליו נושאים עייניים מיליארדי הקתולים בעולם. הכיכר שעוצבה על ידי בֶּרְניני, הוקמה במאה ה-17 ומאז הפכה ללב ליבו של העולם הקתולי. בימי הראשון כאשר האפיפיור נמצא בוותיקן, מתמלאת הכיכר בשעות הצהריים המוקדמות באלפי מאמינים וסקרנים. אז יוצא האפיפיור למרפסת המפורסמת של בּזיליקת סן פְּייטְרו ונותן את הדרשה החשובה ביותר של העולם הקתולי.

הבּזיליקה, שהיא לב ליבו של העולם הקתולי, הושלמה בתחילת המאה-17. נבנתה לפי הסגנון הרנסנסי על פי תכנון שמקורו בשנת 1506 שנהגה על ידי ארכיטקטים איטלקים דגולים. הידוע ביניהם היה כמובן מיכּאֶלְאנְגֶ’לו, שתכנן את הכיפה הענקית של הבניין. כיפה שמתנשאת לגובה 137 מטרים וחולשת על קו הרקיע של רומא. עם בנייתה המחודשת במאה ה-16, מיטב אמני הרנסנס, המָנְייריזֶם והבָּארוק האיטלקיים תרמו את חלקם ולקחו חלק בפרויקט המאוד יוקרתי הזה. תרומתם של אמנים אלו הם כמובן הלב של אוסף האמנות הבלתי נתפס של הוותיקן. כולל כל היצירות שבבּזיליקה וכל מה שמוצג במוזיאוני הוותיקן.

למדריך השלם לביקור בוותיקן, בירת העולם הקתולי…

כיכר סן פייטרו
תיירים מציפים את פִּיאצָה סן פְּייטְרו

 

טְרָסְטֶוורֶה ודרום רומא

רובע טְרָסְטֶוורֶה הקסום והאתרים ברובעים שבדרומה של רומא, הם בריחה מהמרכז ההומה ומלא התיירים לחוויה רומאית יותר אוטנטית. בטְרָסְטֶוורֶה מלא כנסיות מקסימות, אווירה נעימה והמוני מסעדות מעולות שפחות פונות לתיירים ויותר מציעות חווית אוכל רומאית אמיתית. טְרָסְטֶוורֶה הפך כיום לרובע השיקי של רומא, שפחות פונה לקהל התיירות הסטנדרטי ויותר לצעירים ברוחם. כמובן שרובעים אלו גם הם מלאים בתיירים, אך המרחק מלב העיר – פּיאצָה נָבונָה והכיכר הספרדית, נותנת את האפשרות מעט לגלות את פניה האחרים של רומא. בדרום העיר תמצאו אתרי ארכיאולוגיה חשובים שפחות נוצצים מכל השפע השלטוני האימפריאלי של גבעת הקפיטול, אך הם לכשעצמם בעלי חשיבות היסטורית אדירה.

לכל מה שיש לראות ולעשות ברובע השיקי טְרָסְטֶוורֶה ובדרומה של רומא…

רפאל פרנזינה
האלים האולימפיים של רפאל

 

וילה בּורְגֶזָה ומחוץ למרכז העיר

הפארק המקסים של רומא, הריאה הירוקה שנמצאת סמוך לעיר הצפופה. הפארק של וילה בּורְגֶזָה אינו מתחבר בצורה אורגאנית לעיר וצריך קצת להתאמץ על מנת להגיע אליו. הן מכיוון מזרח, מהווילה עצמה או מכיוון מערב מצידה המזרחי של פִּיאצָה דל פּופּולו, מה שמצריך טיפוס רגלי על הגבעה. הפארק עצמו הוא נהדר להסתובבות, הוא מאוד מטופח ושופע בעצים וצמחייה. מתחת לירוק מסתתרים פסלים וספסלים לישיבה וכרי דשא לפיקניק. שווה להגיע לפארק בתחבורה ציבורית מכיוון פִּיאצָה בֶּרְניני ולשלב את הביקור בפארק עם הווילה המקסימה. הוילה בּורְגֶזָה קרויה על שמו של החשמן שיפיונה בּורְגֶזָה. אחד מאספני האמנות החשובים ברומא של המאה ה-17 ואחיינו של האפיפיור פּאולוס החמישי.

מחוץ למרכזה של העיר תמצאו אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים חשובים נוספים. אתרים דוגמת ויה אפיה ענתיקה, הקטקומבות (מתחמי הקבורה ההיסטוריים) ופאר היצירה הפשיסטית של אאור.

למדריך השלם לאתרים שמחוץ למרכזה העתיק של רומא…

וילה בורגזה
וילה בּורְגֶזָה

 

 

מידע רלוונטי נוסף שאולי יעניין אותך: