תחבורה ברומא – המדריך השלם לטיסות, רכבות, מטרו וחשמליות

מבחינה תחבורתית רומא היא העיר הנגישה ביותר באיטליה כיאה לבירה. שדה התעופה המרכזי של העיר הוא הגדול בארץ המגף וישנן טיסות ישירות אליו מכמעט כל נקודה על הגלובוס. הנגישות של העיר מושכת מיליוני תיירים הנהנים ממחירי טיסה נוחים. התחבורה הציבורית ברומא מורכבת מכמה סוגי תחבורה כגון רכבת תחתית, חשמליות ואוטובוסים המאפשרים גישה נוחה לכל האתרים המרכזיים של העיר.

קסטל סיינטאנג'לו והגשר
הגשר אל הותיקן וקסטל סָנְט'אָנְגֶ'לו העגול

 

טיסות לרומא

כיאה למעמדה כבירה וכעיר הגדולה והחשובה באיטליה, רומא היא העיר הנגישה ביותר בארץ המגף. את העיר משרתים שני שדות תעופה בינלאומיים גדולים והגישה אליה היא נוחה מכל נקודה על פני כדור הארץ.

מבחינה של קווי הרכבות ושל האוטוסטראדות, מיקומה של רומא הוא בדיוק באמצע המגף. אליה מגיעים עשרות מקווי המסילות והכבישים המהירים שמנגישים את העיר לכל מרכז עירוני חשוב אחר באיטליה. בין אם דרומית לעיר או צפונית לה. כל הדרכים מובילות לרומא אינו איזה קוריוז היסטורי אלא הלכה למעשה.

לרשימה של 5 מלונות בראש שקט ליד הטרמיני וכיכר הרפובליקה, הקליקו כאן…

למדריך השלם לביקור ברומא – איך להגיע, מה לאכול ולאן ללכת, הקליקו כאן…

 

שדה התעופה ליאונרדו דה וינצ'י (פְיומֶנְצ'ינו)

גני וילה ג'וליה
ויה אָפיָה ענתיקה

קשה להגדיר את השדה בפְיומֶנְצ'ינו כידידותי לנוסע. מדובר במתקן ישן, קצת מטרטר ומבחינת החומר האנושי שמתפעל אותו, בינוני ויותר. הדבר מתבטא בתורים ארוכים לדלפקי ההגירה וסרבול במציאת מיקום התחבורה מהשדה אל העיר. אם אתם נוחתים בשדה או שאתם ממריאים ממנו, תתאזרו בסבלנות ותנסו לראות את השדה כחלק מן המכלול המורכב הזה שנקרא איטליה. אם בבעלותכם דרכון אירופאי – זכיתם.

 

גישה מפְיומֶנְצ'ינו לעיר  

  • הגישה משדה התעופה ליאונרדו דה וינצ'י לעיר רומא היא אינה אופטימאלית ונוחה. זאת בניגוד לשאר שדות התעופה הגדולים של איטליה, בעיקר אלו בצפון
  • קחו בחשבון כי עלות הגישה לאדם, לרוב תהייה לא זולה. בין אם תבחרו ברכבת, אוטובוס או שאטלים פרטיים
  • קו הרכבת של הלאונרדו אקספרס מציע לוח זמנים יחסית תדיר (כל רבע שעה עד חצי שעה משעות הבוקר המוקדמות ועד הלילה). מחבר את תחנת הרכבת בשדה ישירות לתחנת הטרמיני במרכזה של רומא
  • עלות הנסיעה באקספרס היא 14 יורו לאדם והנסיעה אורכת כחצי שעה
  • אם המלון שלכם במרחק הליכה מתחנת הטרמיני, רכבת האקספרס יכולה להיות פתרון לא רע, אך בטח לא זול
  • ניתן לעלות על רכבות מקומיות שגם עוצרות בתחנה של שדה התעופה
  • נסיעה עליהן זולה יותר מן הלאונרדו אקספרס ועולה בערך 8 יורו. אך זמן הנסיעה ארוך הרבה יותר (סביב שעה ורבע עד הטרמיני) והרכבות לרוב עושות סיבובים בלתי נגמרים בכל פרברי רומא
  • אם כבר העדפתם רכבת, עדיף לשלם יותר ולעלות על האקספרס
  • אלא אם במקרה המלון שלכם ממוקם בסביבות התחנות הפרבריות של רומא דרכן עוברים הקווים האזוריים

בצורה מעט אירונית, הדרך המומלצת ביותר להגיע משדה התעופה למרכז העיר רומא היא במונית. מחיר המונית משדה התעופה למרכז העיר הינו קבוע והוא עומד על 48 יורו. אם אתם שלושה אנשים, המחיר כבר פחות או יותר זהה נסיעה על הליאונרדו אקספרס. היתרון הגדול במונית הוא כאמור הגישה הישירה אל בית המלון, דבר החוסך הסתובבות מגושמת ולא נעימה עם המזוודות ברחבי העיר.

יתרון נוסף הוא שמונית תחסוך לכם את הצורך להסתובב בתוככי תחנת הטֶרְמיני. מקום די מגעיל בשעות היום ומקום שיכול להיות מפחיד בשעות הערב והלילה. הנסיעה עצמה לרוב היא מהירה יחסית (כחצי שעה עד 45 דקות). כמובן שאפשר קצת להיתקע בפקקים אבל עדיין תחסכו זמן אל מול השימוש ברכבת.

לוקה
אופניים מסוגננות

שאטלים מהשדה

  • היות ורומא היא עיר של יוזמות פרטיות ושל לא מעט קומבינות, פתרון גישה לא רע בכלל הוא השאטלים אותם מציעות מגוון רחב של חברות פרטיות בדוכנים הסמוכים ליציאה מהטרמינל
  • נסיעה בשאטל לאדם תעלה בין 10 ל-15 יורו, לרוב תחלקו את הנסיעה עם עוד נוסעים שהקיבולת המקסימלית של רוב השאטלים היא בין שישה לשמונה נוסעים
  • אם המלון שלכם בסוף הנסיעה תעשו קצת טיול ברחובות העיר, אם אתם יורדים ראשונים הרווחתם
  • הנסיעה עצמה נוחה מאוד, השאטלים טובים וממוזגים והנהגים לרוב מאוד סימפטיים, גם אם לא דוברי אנגלית

ישנה עדיפות ברורה לשאטלים רק היות ושאר פתרונות התחבורה הם פשוט לא יעילים ומאוד יקרים. קחו בחשבון שגישה אל שדה התעופה וגישה אל העיר מהשדה הם יקרים ברומא (זאת לא מדריד שבשניים וחצי יורו תעלו על תחתית אל מרכז העיר). אז קחו בחשבון את ההוצאה שתיגזר עליכם. עלות גישה אל ומשדה התעופה יכולה להגיע לזוג ליותר מחמישים יורו (כולל רכבת לטרמיני ומשם אוטובוס או מונית למלון בתוספת הזמן היקר שאפשר היה לחסוך) וזה כבר מחיר הגבוה ממחירי חלק מהטיסות בעולם הלואו קוסט.

להעברה משדה התעופה לאונרדו די וינצ'י לרומא…

להעברה משדה התעופה של צ'יאמפינו (לאו-קוסט) לרומא…

 

גישה יבשתית לרומא

דרכי הגישה ברכב

  • כל הדרכים מובילות לרומא אבל עדיף כמובן להשתמש במטוס
  • רובם המוחלט של אלו שיגיעו לרומא, בטח תיירים שאינם איטלקיים, יגיעו אל שדה התעופה לאונרדו דה וינצ'י בפְיומֶנְצ'ינו
  • רומא היא עיר יחסית מבודדת במרחב של מחוז לאציו, אין בסביבתה הקרובה עיר גדולה נוספת
  • רומא יושבת בליבו של שטח מת מבחינה תיירותית. טוסקנה במרחק של כמה שעות נסיעה צפונה ונאפּולי ואמָלְפי במרחק של כמה שעות נסיעה דרומה
  • המרחב שבין רומא לבין שאר הערים או המחוזות המעניינים והמתויירים באיטליה הוא יחסית פתוח ודי משעמם

לתכנון טיול מקצועי ברומא העיר הנצחית, הקליקו כאן…

חשוב להדגיש שבשום פנים ואופן לא מומלץ לשכור רכב בזמן שהייתכם ברומא, גם אם אתם מתכוונים לטייל מחוץ לעיר. בזמן שהותכם ברומא תישכחו מרכב שכור. אתם לא תמצאו שום חנייה בסביבות מרכז העיר (גם החניונים בתשלום יקרים להחריד ולרוב מלאים), אתם לא תצליחו לנווט את דרכיכם במרכז העיר ותסבלו רבות מנהגי העיר האחרים שיציקו לכם (בעיקר רוכבי הווספות שינהגו לידכם כאילו לא אכפת להם כלל מחייהם ובריאותם).

למלונות במרכז העיר לרוב אין חניה ואם יש היא תהייה יקרה ועל בסיס מקום פנוי. תאספו את הרכב מחברת ההשכרה רק כאשר אתם יוצאים מרומא. עם שובכם לעיר, תחזירו את הרכב לפני כניסתכם אליה.

לכל הטיפים והמידע + הנחות על השכרת רכב באיטליה, הקליקו כאן…

כל הדרכים מובילות לרומא

מסילות ברזל ואוטוסטראדות

  • רומא היא עיר שכל הדרכים אכן מובילות אליה. היא מחוברת היטב עם כל הערים החשובות האחרות של איטליה הן במסילות והן באוטוסטראדות
  • הגישה בין רומא לטוסקנה ברכבת או ברכב היא סביב שלוש עד ארבע שעות. רומא מחוברת היטב גם עם מילאנו או ונציה בצפון, לרוב דרך פּיזה (קו מסילה וכביש מהיר המתוחים סמוך לחוף המערבי של איטליה) או פירנצה (המעבר מפירנצה לבּולונְיָה דרך רכס האפּנינים)
  • בכל מקרה לא מומלץ להגיע לטוסקנה דרך רומא, אלא רק בטיסות ישירות או טרנספר דרך רומא (לשדות התעופה בפּיזה, פירנצה או בּולוניה) או דרך ונציה ומילאנו (טיסות, רכבות, רכב)
  • ניתן לשלב טיול רכב היוצא מרומא ומשלב את טוסקנה עם מחוז אוּמְבְּריָה המקסים
המטרו של רומא
תחנת המטרו של הקולוסיאום

היציאה היבשתית הפופולארית ביותר מרומא היא כמובן הגישה דרומה לכיוון אמָלְפי וקָאפְּרי. ניתן לנסוע באוטוסטראדה המעולה E45 להגיע לנאפּולי במהרה (כביש אגרה).

הנסיעה ברכב היא פופולארית רק מכיוון שהגישה למחוז קָמְפָּנְיָה היא גרועה מכל הבחינות האחרות (למרות שבעונה יש טיסות ישירות מהארץ לנאפּולי) והדרך הנוחה ביותר להגיע לפנינה הזאת היא דרך רומא. אפשר כמובן גם לקחת את קו הרכבת המעולה שמחבר את רומא עם נאפולי.

 

תחבורה ציבורית ברומא

אפשרויות הניידות בתוך רומא

התחבורה הציבורית ברומא היא בינונית מינוס בעיקר בהשוואה לערים החשובות האחרות באירופה. עיקר התחבורה הציבורית שרלוונטית לרבבות התיירים המציפים את העיר בכל יום, מתרכזת לאוטובוסים עירוניים או מעין מיניבוסים (שנפוצים בעיקר לאורך הויה דל קורְסו והם היחידים שמורשים לנסוע במדרחוב). קווי האוטובוס בעיר מכסים את רובו של המרכז בו נמצאות עיקר האטרקציות. כן מאפשרים גישה לאטרקציות שנמצאות מחוץ לתחומי מרכז העיר (כגון וילה בּורְגֶזָה). הנסיעה באוטובוסים היא יחסית נוחה והם יחסית נקיים.

 

 המטרו של רומא

המטרו ברומא (למפת המטרו של רומא…) הוא אחד מקווי רכבות התחתית הלא נעימים ביותר באירופה. את העיר משרתים שני קווים שיוצרים את האות X (הקו הכחול מצפון מזרח לדרום מערב והקו האדום מדרום מזרח לצפון מערב). המפגש של שני הקווים הוא בתחנת הרכבת הראשית של העיר – הטֶרְמיני.

לרוב הקרונות יחסית צפופים והתחנות עצמן אינן ממוזגות כיאה. הן יכולות להיות כבשן בקיץ ומקרר תעשייתי בחורף. קווי התחתית אינם יעילים לרוב הרובעים במרכז העיר, יעילים רק לגישה לפִּיאצָה די ספניה או לקולוסאום. מרכז העיר העתיק בסביבות פִּיאצָה נָבונָה, הוותיקן וטרָסְטֶוורֶה כלל אינם נגישים בתחתית. עיקר השימוש בתחתית הוא של תושבי העיר עצמה שמשתמשים בה כגישה שבין הפרברים למרכז העיר.

 

טראם ברומא

בעיר יש מעט קווי טראם, רובם פרבריים אך אחד רלוונטי מאוד לתיירים. קו חשמלית נוח ומהיר משרת את הגישה מפִּיאצָה נָבונָה אל עבר שכונת טְרָסְטֶוורֶה. הקו יוצא מתחנת לָאגו די טורֶה ארגנטינה (קו 8). קו זה הוא אופן הגישה היחידי לשכונה המגניבה שבגדתו המערבית של הטיבר, מלבד כמובן הליכה. שאר קווי הטראם הם קווים פרבריים שמשרתים לרוב את השכונות המזרחיות של רומא.

האנדרטה לויטוריו עימנואלה השני
האנדרטה לויטוריו עימנואלה השני בפּיאצָה ונציה

כרטיסים לתחבורה הציבורית ברומא

בכל קווי התחבורה במרכז העיר ניתן להשתמש בכרטיס חד פעמי שתקף ל-75 דקות כולל החלפות, או בכרטיסים יומיים. ישנם כרטיס ליום, כרטיס לשלושה ימים וכרטיס לשבוע. אלו משרתים את כל כלי התחבורה הציבורית במרכז העיר. היות ומרכז העיר רומא הוא קטן, לרוב מומלץ להסתפק בכרטיס החד פעמי, עלותו יורו אחד בלבד. בכל מקרה את רוב הטיול והמעברים בין הרובעים השונים תעשו רגלית.

ניתן כמובן לרכוש את הרומא פאס הידוע, שבנוסף לכניסה לאטרקציות יאפשר לכם גישה תחבורתית בלתי מוגבלת. רק לא לשכוח להחתים כל כרטיס בכניסה לאוטובוס או הרכבת (יש להחתים בתחילת הנסיעה הראשונה שהחל ממנה הכרטיס יהיה תקף לזמן הנקוב).

 

מידע רלוונטי נוסף שאולי יעניין אותך: