פירנצה – סנט’אָמְבְּרוּגְ’יו וסנטה מריה נובֵלָה

שני הרובעים ממזרח ומערב לעיר העתיקה נסובים בעיקרם סביב הכנסייה המרכזית שבהם. בּזיליקת סנטה קְרוצֶ’ה ברובע סנט’אָמְבְּרוּגְ’יו היא המרכז של הזרם הפרנציסקני בפירנצה. הסנטה מריה נובֶלָה היא המרכז של הדומיניקנים. מסביב לכנסיות תמצאו רחובות הומים של שופינג ושווקים. בסנט’אָמְבְּרוּגְ’יו עומד גאה בית הכנסת הגדול של פירנצה וליד הסנטה מריה נובֶלָה הומה תחנת הרכבת המרכזית של העיר.

מבט פנורמי מראש הקתדרלה לרובע סן אמברוג'יו
מבט פנורמי מראש הקתדרלה לרובע סן סנט’אָמְבְּרוּגְ’יו ובּזיליקת סנטה קְרוצֶ’ה

שימו לב!!! מדריך זה עוסק באתרים ואטרקציות ברובעים סנט’אָמְבְּרוּגְ’יו וסנטה מריה נובֵלָה

למדריך השלם לביקור בפירנצה – איך להגיע, מה לאכול ולאן ללכת, הקליקו כאן…

לכל מה שיש לראות ולעשות בכיכר הסניורה…

הכל על הקתדרלה הבלתי נתפסת של פירנצה…

למדריך השלם לביקור במקבץ המוזיאונים במרכזה העתיק של פירנצה…

למדריך השלם לכל הכנסיות, האתרים והגנים המרהיבים של רובע אולטרארְנו…

לכל מה שיש לראות ולעשות ברובעים הצפוניים סן לורֶנְצו וסן מרקו…

 

מפה של רובעים סנט’אמברוג’יו וסנטה מריה נובלה

 

רובע סנט’אָמְבְּרוּגְ’יו

בּזיליקת סנטה קְרוצֶ’ה (Santa Croce)

הסנטה קְרוצֶ’ה (הצלב הקדוש) היא אחת הכנסיות היפות ביותר בפירנצה. אחת הדוגמאות החשובות ביותר בעיר לארכיטקטורה של סוף ימי-הביניים ותחילת הרנסנס. הבּזיליקה נמצאת בכיכר שנקראת על שמה. אחת הכיכרות המרווחות בפירנצה הצפופה (נכס לכשעצמו) ואחת היפות באיטליה כולה.

הכיכר מוקפת בבתים ישנים ומרשימים וכמובן גולת הכותרת של הכיכר, הפסדה המקסימה של הסנטה קְרוצֶ’ה. פסדה שעוצבה באמצע המאה ה-19 בסגנון ניאו גותי. עוצבה על בסיס הפסדה הפרנציסקנית שחלשה על הכיכר מהמאה ה-14.

הכיכר מרשימה במיוחד בשעות הערב, אז הפסדה של הבּזיליקה מוארת באור לבן בוהק. המסעדות בפאות הכיכר מזמינות לחוויית אוכל איכותית עם נוף אורבאני שנראה כמו שלקוח מהאגדות.

הפסדה החדשה תוכננה על ידי האדריכל היהודי ניקולו מָטָס שהוסיף בגמלון מגן דוד בולט. הכיכר והכנסייה עומדות במרחק הליכה קצרה מזרחה מהפּלָצו וֶקְיו.

תחילת ההקמה של הסנטה קְרוצֶ’ה היא בסוף המאה ה-13. ישנה אגדה שמי שיזם את בנייתה היה פרנציסקוס הקדוש מאסיזי בכבודו ובעצמו. מי שתכנן את מבנה הבזיליקה היה הארכיטקט החשוב ארְנולפו די-קמְבִּיו. מי שתכנן רבים מבנייניה החשובים של פירנצה.

לסיור מודרך בבזיליקה עוצרת הנשימה…

כנסיית סנטה קרוצ'ה
הפסדה של הסנטה קרוצ’ה

החלל הפנימי של הסנטה קְרוצֶ’ה

כיום הסנטה קְרוצֶ’ה היא הכנסייה הפרנציסקנית השנייה בגודלה ובחשיבותה בעולם, שנייה לבּזיליקה הידועה בעיר אסיזי. כמו כן, הכנסייה היא מעין הפּנתיאון של איטליה, מכונה – מקדש התהילה האיטלקי  Tempio dell’Itale Glorie.

  • בכנסייה קבורים כמה מהחשובים והידועים באנשי התרבות האיטלקיים. ביניהם הצייר והפסל מיכּאֶלְאנְגֶ’לו, הסופר ניקולו מָקְיוָולי, הממציא והפיזיקאי גליליאו גליליי והמלחין יואכים רוסיני
  • החלל הפנימי של הסנטה קְרוצֶ’ה הוא מונומנטאלי ומרשים בצורה בלתי רגילה. אורך הכנסייה הוא 115 מטרים
  • החלל הפנימי משובץ ביצירות אמנות מהחשובות של תקופת הרנסנס המוקדם וההיי-רנסנס
  • בשנת 1966, מים הציפו את הכנסייה כאשר נהר הארְנו עלה על גדותיו ויצירות חשובות רבות נהרסו. בכללם ציור “הצליבה” של הצייר הימי-ביניימי החשוב צ’ימְבּואֶה (Cimabue), אחת מהתמונות החשובות והידועות שהוצבה בכנסייה. הציור נהרס ללא שוב ועולם האמנות הפסיד את אחת מהיצירות החשובות שבישרו את הרנסנס
  • פרסקאות חשובים נוספים בכנסייה כוללים את פרי ידיהם של גְ’יוטו די-בּונְדונֶה, דונָטֶלו ותדאו גָאדי
מריה נובלה
סנטה מריה נובֵלה

 

סביבת סנטה מריה נובֵלה

סנטה מריה נובֵלה (Santa Maria Novella)

כנסיית הסנטה מריה נובֵלה (מריה הקדושה החדשה) היא הכנסייה של המסדר הדומיניקני בפירנצה (בעוד שבּזיליקת סנטה קרוצֶ’ה היא הכנסייה של המסדר הפרנציסקני המתחרה). שתי הכנסיות שניות רק לקתדרלה מבחינת חשיבותן במערך הדתי של העיר.

תחילת הבנייה של הכנסייה הייתה באמצע המאה ה-13 ובנייתה הושלמה רק באמצע המאה ה-15. את הפרויקט לקח על עצמו האדריכל/אמן הרנסנסי החשוב ליאון בּטיסטה אלְבֶּרְטי (אבי הפרספקטיבה בציור). הכנסייה ממוקמת במיקום הכי נוח בפירנצה, סמוך לתחנת הרכבת המרכזית של העיר הנקראת על שמה.

חזית הכנסייה שפונה לכיכר הנושאת את שם הכנסייה, נבנתה בסגנון רומנֶסְקי מונומנטאלי. אלְבֶּרְטי שמר על הצורה הרומנֶסְקית על מנת ליצור אחידות. בניגוד למבנה הארכיטקטוני של הפסדה, הקישוטים על הפסדה הם רנסנסיים לחלוטין. מיישמים את עקרונות האיזון בצורות גיאומטריות מדויקות ובאמצע חלון רוזֶטָה ענקי.

מבנה של הבּזיליקה עצמה, כמו האלמנטים הארכיטקטוניים הפנימיים הושפעו רבות מרעיונות הארכיטקטורה הרנסנסיים. בעיקר על בסיס שימוש באלמנטים קלאסיים ורומים.

כתובת: Piazza di Santa Maria Novella 18

פירנצה אורנסטי
האונייסָנְטי ומגדל הפעמונים המיוחד שלה

כנסיית אונייסָנְטי Ognissanti

כנסיית כל הקדושים הייתה כנסיית הבית של משפחת האצולה המתחרה למשפחת מֶדיצ’י, משפחת וֶסְפּוּצ’י. כנסייה יפה וצנועה זו ממוקמת במערבה של העיר העתיקה, מעט דרומית מתחנת הרכבת בסנטה מריה נובֵלה. היא שוכנת בכיכר רחבה הנקראת על שם הכנסייה. בצידה הצפוני של הכיכר הפסדה המרשימה של הכנסייה ובצידה הדרומי, הגדה הצפונית של נהר הארְנו.

מומלץ לשלב ביקור קצר בכנסייה עם טיול באזור שמעט מרוחק מכל שאר האטרקציות של פירנצה. בעיקר בשילוב הליכה על גדות הנהר.

בהיכנסכם לכנסייה, אל תחמיצו את קברו המקושט של האמן הפלורנטיני הדגול סנדרו בּוטיצֶ’לי. כמו גם את ציורו המרשים של גירְלָנְדָיו, דיוקנאו של בנה הידוע ביותר של משפחת וֶסְפּוּצ’י, אָמֶריגו. אמֶריגו פינק את עצמו מעט וקרא ליבשת אמריקה על שמו.

כתובת: Borgo Ognissanti 42

מידע רלוונטי נוסף שאולי יעניין אותך:

כתיבת תגובה