הוותיקן

כיכר סן פייטרו
תיירים מציפים את פִּיאצָה סן פְּייטְרו

פִּיאצָה סן פְּייטְרו

הכיכר הבָּארוקית רחבת הידיים, שער הכניסה לוותיקן ומקום אליו נושאים עייניים מיליארדי הקתולים בעולם. הכיכר שעוצבה על ידי בֶּרְניני, הוקמה במאה ה-17 ומאז הפכה ללב ליבו של העולם הקתולי. בימי הראשון כאשר האפיפיור נמצא בוותיקן, מתמלאת הכיכר בשעות הצהריים המוקדמות באלפי מאמינים וסקרנים. אז יוצא האפיפיור למרפסת המפורסמת של בּזיליקת סן פְּייטְרו ונותן את הדרשה החשובה ביותר של העולם הקתולי.

למדריך השלם לביקור ברומא – איך להגיע, מה לאכול ולאן ללכת, הקישו כאן…

סן פְּייטְרו

הבּזיליקה, שהיא לב ליבו של העולם הקתולי, הושלמה בתחילת המאה-17. נבנתה לפי הסגנון הרנסנסי על פי תכנון שמקורו בשנת 1506 שנהגה על ידי ארכיטקטים איטלקים דגולים. הידוע ביניהם היה כמובן מיכּאֶלְאנְגֶ'לו, שתכנן את הכיפה הענקית של הבניין. כיפה שמתנשאת לגובה 137 מטרים וחולשת על קו הרקיע של רומא. עם בנייתה המחודשת במאה ה-16, מיטב אמני הרנסנס, המָנְייריזֶם והבָּארוק האיטלקיים תרמו את חלקם ולקחו חלק בפרויקט המאוד יוקרתי הזה. תרומתם של אמנים אלו הם כמובן הלב של אוסף האמנות הבלתי נתפס של הוותיקן. כולל כל היצירות שבבּזיליקה וכל מה שמוצג במוזיאוני הוותיקן.

הבּזיליקה יושבת על חורבות כנסיות קודמות שנהרסו. המוקדמת שבהן היא הכנסייה הראשונה ברומא אותה בנה הקיסר קונְסְטָנָטינוּס (מי הביא את הנצרות לאימפריה הרומית). קונְסְטָנָטינוּס בנה את הכנסייה על קברו של הקדוש פֶּטְרוס שנצלב ברומא בשנת 64 לספירה. פֶּטְרוס נחשב לממשיך דרכו של ישו והאפיפיורים נחשבים לממשיכי דרכו של פֶּטְרוס.

הכניסה לבּזיליקה היא מהכיכר שנקראת על שמה. החלל של הבּזיליקה הוא עצום, במיוחד החלל שמתחת לכיפה האימתנית של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו. בתוך הכנסייה ובקפּלות שבצידה ניצבים אוצרות אמנות היסטוריים כגון פסל "פְּייטָה" (קומפוזיציה המתארת את גופתו של ישו שהורדה מן הצלב והושמה בחיקה של אימו מריה) הדרמטי של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו. כן פסל הברונזה המרשים של ארנולפיו די-קָמְבְּיו Di-Cambio המתאר את פֶּטְרוס הקדוש. פסלו של די-קָמְבְּיו מרשים במיוחד והוא היה מבין המבשרים של שיבת העולם הקלאסי אל עולם האמנות ותחייתו מחדש (הרנסנס). די-קָמְבְּיו היה אמן שפעל בשלהי ימי-הביניים ופיסלו הקדים את הרנסנס בכמאה שנה בערך.

המדרגות הלוליאניות
המדרגות האייקוניות בכניסה למוזיאוני הוותיקן

 

מוזיאוני הותיקן

בשטח הרציף המכונה מוזיאוני הוותיקן שמור אחד ממקבצי יצירות האמנות החשובים והגדולים בעולם. בשורה אחת עם מוזיאון הלובר בפאריס והגלריה הלאומית בלונדון. אין עוד מקום בעל אוסף אמנות רנסנס כמו מוזיאוני הוותיקן אולי מלבד האוסף של מוזיאון האופיצי בפירנצה, עירם של רוב אמני הרנסנס. במתחם הרציף הענק של המוזיאונים מרוכזות כמה מהיצירות החשובות והידועות של עולם האמנות. רובן המוחלט פרי ידיהם של אמנים איטלקיים.

 

מתי לבוא לוותיקן? – תכנון הטיול במוזיאון הוותיקן כחלק מתכנון הטיול ברומא

המוזיאונים הם מאתרי התיירות הפופולאריים ברומא ולרוב הם יהיו מלאי מבקרים. אם הגעתם לרומא בעונות התיירות הרגועות יותר כגון הסתיו או החורף, תתכננו את יום הביקור שלכם במוזיאונים בצורה חופשית. אך אל תתפלאו אם עדיין יהיה מלא בפנים.

אם אתם מגיעים בעונה החמה, קרי אביב-קיץ, חובה להזמין כרטיסים און ליין. התור בכניסה למוזיאונים יכול להיות לעתים בלתי נסבל (למרות שהמצב מאוד השתפר היות ויותר ויותר מבקרים משתמשים בשירותי האון-ליין של המוזיאון). בעונה החמה במשך כמעט כל השעות בהן המוזיאון פתוח, יהיה צפוף בפנים. כמובן שמומלץ לבוא כמה שיותר מוקדם ולהיכנס מבין הראשונים (נפתח בעשר בבוקר). מהר מאוד המוזיאון מתמלא באנשים.

מצד שני, אל תפסלו את הרעיון של לבוא כמה שיותר מאוחר. בימים שישי ושבת המוזיאונים פתוחים עד עשר בלילה כאשר שער הכניסה נסגר שעתיים לפני, משמע בשמונה בערב. לביקור סביר במוזיאונים (לא רק לראות מרחוק את בריאת האדם של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו) צריך שעתיים וחצי עד שלוש שעות. שהות הכוללת עצירות קצרות למנוחה (זה לא מוזיאון קטן). ביקור מוזיאוני בערב לא כל כך מומלץ מבחינת יכולת הריכוז של המבקר לאחר יום טיול מלא בעיר, אבל בערבים המאוחרים האווירה במוזיאונים מאוד נעימה.

כמובן ששיא הביקור במוזיאונים היא יצירתו האייקונית של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו בקָפֶּלָה הסיסְטינית. אולם המוזיאונים משופעים בכמות גדולה של יצירות מופת אייקוניות אחרות של גדולי אמני הרנסנס האחרים. היות וכולם רצים לקָפֶּלָה הסיסְטינית שם מאמצים את צווארם לכמה דקות (לוקח זמן למצוא את שתי האצבעות שכמעט נוגעות בתוך בליל הציורים הנדיר של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו שעל התקרה) וממשיכים הלאה. מומלץ מאוד להשקיע דווקא קצת בחומרי קריאה לפני הביקור על מנת שתוכלו לזהות מיקומים של יצירות מופת אחרות שאסור להחמיץ.

רפאל- אסכולת אתונה
אפלטון ואריסטו במרכז יצירת המופת של רפָאֶל – אסכולת אתונה

חדרי רפָאֶל

היצירה האלמותית של רפָאֶל "אסכולת אתונה", אולי הגדולה ביצירותיו של האמן הפלורנטיני, מעטרת את חדר הסניאטורה הקטן בקומה העליונה בתוך מקבץ של חדרים שמוקדשים לרפָאֶל. יצירה שלמה זו היא אולי השיא של עקרונות הציור הרנסנסיים מבחינת איזון החלל ההרמוני ושימוש בנקודת המגוז (נקודת האופק שכל הקווים האלכסוניים בציור מתנקזים אליה). נקודת המגוז מאירה בהילת קדושה את שני גדולי הפילוסופים היווניים – אריסטו ואפלטון. ההסברים המפוארים שלצד היצירה יצביעו לכם גם על דיוקנאותיהם של ליאונרדו די ווינצ'י (כדמותו של אפלטון) ושל מיכּאֶלְאנְגֶ'לו. שני אמני הרנסנס הטוסקניים הדגולים, בני זמנו של רפָאֶל.

כמובן שמומלץ להתעכב בחדרים של רפָאֶל. מלבד יצירת המופת האלמותית מוצגות לא מעט יצירות מופת נוספות שממש חבל להחמיץ. בחדר סמוך מוצגת יצירתו המרהיבה של רפָאֶל – "הדליקה בבּורְגו". בציור מיתולוגי זה מתאר רפָאֶל את בריחתו של איניאָס מטרויה בעת שהיוונים מחריבים אותה, אביו הישיש אָנְכיסֶס נישא על כתפיו. ציור זה כמובן שמתקשר למיתוס המכונן של התרבות הרומאית העתיקה. יש לציין כי שני ציורים אלו, יחדיו עם ציורים נוספים של רפָאֶל שמוצגים בוותיקן, אינם מתארים נושאים דתיים כפי שניתן היה להניח. זאת כעדות לעוצמת תנועת הרנסנס והשיבה לערכים קלאסיים. זאת למרות הפטרונות של הממסד הדתי, קרי הוותיקן, שהזמין את הציורים האלו.

בריאת האדם של מיכאלאנג'לו
גולת הכותרת של הוותיקן – בריאת האדם בקָפֶּלָה הסיסְטינית

הקָפֶּלָה הסיסְטינית

שיא הביקור במוזיאוני הוותיקן היא לא ספק הקָפֶּלָה הסיסְטינית. אם התמזל מזלכם והקפֶּלה אינה חנוקה עד שאי אפשר להכניס לתוכה גפרור, תסקרו היטב את קירותיה ואת תקרתה. ריכוז כזה של יצירות מופת בתוך חדר אחד לא כזה גדול, אין בשום מקום אחר בעולם. מובן מאליו שכולם, כולל אתם, תיסקרו תחילה את התקרה בחיפוש אחד "בריאת האדם" של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו. יצירה אייקונית זו היא אולי היצירה המזוהה ביותר עם רומא והותיקן ואחת מיצירות המופת הידועות ביותר בעולם. לאחר שמצאתם את שתי הידיים שכמעט נוגעות זו בזו, תיסקרו את ציוריו המטריפים האחרים של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו. האמן צייר את התקרה כמקשה אחת במשך ארבע שנים, בעודו שכוב על גבו על מערכת של פיגומים. יצירה כוללנית זו היא לא פחות ממדהימה. כוללת הקצרות מטורפות שמשלבות את התקרה על זווית הראייה של הצופה מלמטה למעלה.

בקירות הקפלה ישנן יצירות מופת חשובות נוספות. בראשן ציור "יום הדין האחרון" של מיכּאֶלְאנְגֶ'לו המתארת את נשמות בני האדם שעומדות למשפט אל מול ישו. מסביב פזורות יצירות מופת נוספות של האמן הדגול. כמו גם של אמני רנסנס חשובים נוספים כגון סנדרו בּוּטיצֶ'לִי Botticelli, דומיניקו גירְלָאנְדָיו Ghirlandaio הפלורנטינים ופייטרו פּרוג'ינו Perugino מפֶּרוגָ'ה שבאוּמְבְּריָה.

פסל הלאוקון
הפיתולים האלמותיים של פסל הלאוקון

 

גן הפסלים

גן הפסלים המקסים של מוזיאוני הוותיקן כולל אוצרות חשובים. חלקם עתיקים מאוד, חלקם מהתקופה הרומית וחלקם חדשים יותר, מתקופת הרנסנס והלאה.

הידועה מבין היצירות העתיקות היא הפסל הענק המתאר את לאוקון ובניו (לאוקון היה מי שהזהיר את הטרויאנים כי פסל הסוס הוא מלכודת ונטרף יחד עם בניו על ידי מפלצת ים ששלח נפּטון, מה שהיה ההוכחה עבור הטרויאנים שיש להכניס את פסל הסוס לתוך העיר). פסל זה שנמצא בחפירות ברומא הוצב בוותיקן החל משנת 1506. הפסל היה בעל השפעה עצומה על הפיסול הרנסנסי ולאחריו המנייריסטי והבָּארוקי. הפרופורציות של דמותו של לאוקון, כמו הפיתולים החדים והבעות הפנים, "צוטטו" רבות ביצירותיהן של האמנים האיטלקיים הגדולים.

כתובת הכניסה למוזיאוני הותיקן: 120 Vatican City

שעות פתיחה: שני – חמישי 10:00 – 20:00, שישי – שבת 10:00- 22:00

כרטיסים: 20 יורו (מומלץ בחום לקנות און ליין באתר המוזיאון ולחסוך את התור הנוראי)

לאתר מוזאוני הוותיקן לחצו כאן…

 

קסטל סיינט'אנְגֶ'לו Castel Sant'Angelo

קסטל סיינטאנג'לו והגשר
הגשר אל הותיקן וקסטל סיינט'אנְגֶ'לו העגול

המבצר המעוגל שיושב סמוך לגשר הנקרא על שמו, הוא אחד מסימני ההיכר הידועים של העיר. המבצר נקרא על שמו של המלאך מיכאל. אך במקור בסיסו נבנה בשנת 140 לספירה כמאוזוליאום של הקיסר הפְלאבי אדריאנוס.

במשך ימי-הביניים המבצר נודע כבית כלא נוראי בעיקר לכופרים. כמו כן כמקום מקלט לאפּיפיורים במקרים של תסיסה עממית או תקיפה של כוחות זרים את רומא. במבצר פועל כיום מוזיאון די מעניין המאפשר גישה לחדרי המבצר. גם הצצה בתאי הכלא המפחידים כמו גם הצצה לדירות שהוכנו כמקלט עבור האפיפיורים.

כתובת: Lungotevere Castello 50

שעות פתיחה: שלישי עד ראשון, 9:00 – 19:30

כרטיסים: 15 יורו

כתיבת תגובה