רומא – וילה בּורְגֶזָה ומחוץ למרכז העיר

מסביב לרומא ישנם כמה אתרים שחייבים להגיע אליהם. גני וילת בורגזה שוכנים ממזרח למרכזה העתיק של עיר ומהווים את הריאה הירוקה של הכרך הסואן. בגנים נמצאת וילה בורגזה המפורסמת, אחד היעדים הכי נהדרים בכל העיר. מדרום לעיר, בפרבר אאור, ניתן ללמוד המון על אופי הבנייה הפשיסטי.

וילה בורגזה
וילה בּורְגֶזָה

שימו לב!!! מדריך זה עוסק באתרים בסביבת וילה בּורְגֶזָה ואתרים מחוץ למרכז העיר

למדריך השלם לביקור ברומא – איך להגיע, מה לאכול ולאן ללכת, הקליקו כאן…

לפירוט על כל האתרים והאטרקציות שבגבעת הקפּיטול…

לכל מה שיש לראות ולעשות במרכזה הססגוני של רומא – אזור פּיאצָה נָאבונָה…

לכל מה שיש לראות ולעשות בליבה המסחרי של רומא – ויה דל קורסו פּיאצָה די סְפָּנְיָה…

למדריך השלם לביקור בוותיקן, בירת העולם הקתולי…

לכל מה שיש לראות ולעשות ברובע השיקי טְרָסְטֶוורֶה ובדרומה של רומא…

 

מפה של וילה בורגזה

גני וילה בּורְגֶזָה

הפארק המקסים של רומא, הריאה הירוקה שנמצאת סמוך לעיר הצפופה. הפארק של וילה בּורְגֶזָה אינו מתחבר בצורה אורגאנית לעיר וצריך קצת להתאמץ על מנת להגיע אליו. הן מכיוון מזרח, מהווילה עצמה או מכיוון מערב מצידה המזרחי של פִּיאצָה דל פּופּולו, מה שמצריך טיפוס רגלי על הגבעה. הפארק עצמו הוא נהדר להסתובבות, הוא מאוד מטופח ושופע בעצים וצמחייה. מתחת לירוק מסתתרים פסלים וספסלים לישיבה וכרי דשא לפיקניק.

גני וילה בורגזה
גני וילה בורגזה

גלריה וילה בּורְגֶזָה Villa Borghese

שווה להגיע לפארק בתחבורה ציבורית מכיוון פִּיאצָה בֶּרְניני ולשלב את הביקור בפארק עם הווילה המקסימה. הוילה בּורְגֶזָה נקראת על שמו של החשמן שיפיונה בּורְגֶזָה. אחד מאספני האמנות החשובים ברומא של המאה ה-17 ואחיינו של האפיפיור פּאולוס החמישי.

ברניני בוילה בורגזה
בֶּרְניני – פְּלוטון חוטף את פֶּרְסֶפונה

האוסף המרשים של החשמן הפך לאחד המוזיאונים הנעימים ביותר ברומא, עם אוסף עשיר מאוד של פסלים. כולל פסליו המופתיים של בֶּרְניני “אפּולו ודפנה” ו”חטיפת פֶּרְסֶפונֶה”. כמו גם ציורים של גדולי הרנסנס והבָּארוק האיטלקי.

בגלרייה מוצג ציורו המפורסם של קָרָווגְ'יו “ילד עם סל פירות”. בנוסף ישנם גם ציורים של טיציאן, רפָאֶל, דוסו דוסי, פאולו ורונֶזֵה Veronese ופּטר פּאול רובּנס (בָּארוק פלמי).

כתובת: Piazzale Scipione Borghese 5

לקניית כרטיסים און ליין לגלרייה, הקליקו כאן…

לאתר הגלריה לחצו כאן…

 

המוזיאון האטרוסקי בווילה ג'וליה Museo Nazionale Etrusco di Villa Giulia

וילה רנסנסית שנבנתה באמצע המאה ה-16 כבית הנופש של האפּיפיור. הווילה הפכה למקום אירוח רגוע של אורחי הוותיקן ומקום מפגש פחות רשמי לניהול היחסים בין מי שכונו שליטי הארץ (השלטון המלוכני או אצילי כל ארצות אירופה) והשלטון הדתי (הבישופים, הארכיבישופים ובקודקוד האפיפיור). מי שניהלו הלכה למעשה את חייו של כל אירופאי החל מימי-הביניים.

שווה מאוד להצפין קצת ממרכז העיר ולהגיע לווילה המרהיבה הזאת. בצמוד לווילה גן מקסים וקטן, שבאופן עיצובו וטיפוחו המדוקדק מזכיר את הגנים הרנסנסיים שמפורסמים כל-כך בפירנצה ובטיבּולי. הגן משופע בעצים ופסלים והאווירה בו היא נהדרת. במיוחד כמקום מנוחה לאחר הביקור במוזיאון לאמנות אטרוסקית שכיום ממוקם בחדרי הווילה.

המוזיאון עצמו אינו גדול ומאוד יעיל מבחינת אופן ההצגה. הוא כולל המון ממצאים ארכאולוגיים וחפצי חן שמלמדים המון על התרבות האטרוסקית הקדומה באיטליה לפני הקמת המדינה הלטינית.

כתובת: Piazzale di Villa Giulia 9

לאתר המוזיאון לחצו כאן… 

גני וילה בורגזה
גני וילה בורגזה

המוזיאון לאמנות מודרנית Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea

בין גני וילה בּורְגֶזָה לווילה ג'וליה ממוקם אחד המוזיאונים המרעננים ביותר ברומא. המוזיאון לאמנות מודרנית של רומא הוא קטן יחסית עם אוסף לא רע בכלל. אבל הכי חשוב – הוא נותן קצת מנוחה מודרנית לעיניים מההפגזה הבלתי נתפסת של יצירות הרנסנס והבָּארוק שנמצאות בכל מוזיאון, כנסייה או וילה ציבורית אחרת ברומא.

המוזיאון עצמו כולל אוסף מרשים של אמנות מודרנית איטלקית. מוצגות בו לא מעט יצירות פוטוריסטיות חשובות (תנועת אמנות מודרנית איטלקית שדגלה במיכון ולצערה זוהתה עם הפשיזם). כמו גם יצירות ומיצגים של גדולי האמנות המודרנית מזרמי האימפּרסיוניזם (קלוד מונֶה ואדגר דֶגה); הפּוסט אקספּרסיוניזם (וינסנט ואן גוך ופּול סזאן); חלוצי ההפשטה (פֶייט מונְדְריאן וואסילי קנדיסקי); דאדא (מרסל דשאמפּ) ועוד.

כתובת: Viale delle Belle Arti 131

לאתר המוזיאון לחצו כאן…

ויה אפיה
ויה אָפְּיָה אָנְטיקָה

 

מחוץ למרכז העיר

ויה אָפְּיָה אָנְטיקָה Via Appia Antica

במרחק נסיעה קצר באוטובוס, דרומית מגבעת הקפּיטול, נמצאת הויה אָפְּיָה אָנְטיקָה. הויה אָפְּיָה הייתה הדרך המרכזית המובילה מרומא לעבר נמלי הים הפעילים של האימפריה בדרומה ובמזרחה של איטליה. נמלי ים מהם יצא הצבא הרומי לכל הקולוניות שהקים במזרח הים התיכון ובצפון אפריקה.

ויה אפיה ענתיקה
החורבות בצד ויה אָפְּיָה אָנְטיקָה

דרך סמלית זאת היוותה מקום למצעדי ניצחון מפוארים עם שובם של החילות לרומא. כמו גם למצעדי הלוויה ענקיים לגדולים ולחשובים באנשי רומא כגון הקיסרים, שרי הצבא ועוד. אלו קבורים במאוזוליאומים ענקיים בצד הדרך. על דרך זו התגלה ישו בפני פֶּטְרוס הקדוש עת שהלה הגיע לרומא. שם ישו הסמיך את פטרוס להוביל את הדת החדשה.

להשכרת אופניים לטיול בויה אפיה, הקליקו כאן…

 

הקטקומבות

בית הקברות העתיק של רומא הקיסרית הוא אחד המקומות המורבידיים ביותר ברומא. יש בו בליל אווירה מוזר של קדושה, טחב והלם. לאורך הויה אָפְּיָה ישנם שני סטים של קטקומבות – מערות קבורה ארוכות החצובות בסלע הטוף. לאורך קירותיהן נמצאים חפירים בהם קבורים בצפיפות מי שלא היה חלק אינטגרלי מרומא. תושבי רומא העתיקה שהאמינו בדת הרומית הפּגאנית לא נקברו, אלא גופותיהם נשרפו תוך טקס לוויה מדוקדק.

מי שנקברו בקטקומבות מחוץ לעיר היו כמובן אלו שדתם אסרה על שריפת הגופה – יהודים, נוצרים ופּגאניים שלא האמינו בקאדר האולימפּי. קבורתם של הנוצרים המוקדמים של רומא בקטקומבות הפך את המקום עם השנים למקום פולחן. בקטקומבות של סן קליסטו נקברו האפּיפיורים הראשונים, אלו שקיבלו את הסמכות הדתית ישירות מפֶּטרוס הקדוש.

סט נוסף של קטקומבות שנקראות על שם סן סבסטיאנו, הפכו בימי קדם למקדש נוצרי חשוב. זאת בגין האמונה כי בגומחות נקברו שאריות מגופותיהן של פֶּטְרוס הקדוש ושל פּאולוס הקדוש. שניים מהקדושים החשובים ביותר של הדת הנוצרית. בדת הנוצרית מקובל לקדש מקומות בהם נקברו מרטירים או אפילו מקומות בהם נשתמרו רק חלק מעצמותיהם (סנטיאגו דה קומפּוסְטֶלָה בספרד לדוגמא).

לקניית כרטיסים, הסעה וסיור מודרך בקטקומבות…

הכניסה לקטקומבות סן קליקטוס ברומא
הכניסה לקטקומבות סן קליקטוס ברומא

אאור EUR

אחד הפרברים האטרקטיביים של רומא מבחינת הביקוש למגורים, הוא כיום למעשה מעין אנדרטה. אנדרטה לאחד מפרויקטים הבנייה המאיימים ומעוררי אי הנוחות הגדולים ביותר ברומא וביבשת אירופה כולה. הפרבר נמצא במרחק נסיעה קצר מדרום למרכז העיר ומזרחית לויה אָפְּיָה. אאור מחוברת היטב לרומא באמצעות רכבת תחתית ואוטובוסים. המקום נבנה עבור היריד העולמי של רומא (Esposizione Universale di Rome) ועל שמו נקרא בראשי התיבות באיטלקית. אאור הוא שיא פארה המפוקפק, אך המאוד מעניין, של עקרונות הבנייה הפשיסטיים האיטלקיים.

פרבר זה מסביר המון על הסוציולוגיה האיטלקית ויחסה המורכב אל תנועת הפשיזם שבתקופה שבין שתי מלחמות העולם. אאור יחדיו עם עוד כמה אלמנטים מעוררי אי נוחות כגון הפופולאריות העצומה של הפוטוריזם (תנועת האמנות האיטלקית המודרנית החשובה שאימצה חלקים נרחבים מתפיסת העולם הפשיסטית), היא דוגמה לחילחול של הערכים הפשיסטיים כחלק מהזהות הלאומית האיטלקית (כמו גם קבוצת הכדורגל של העיר ס.ס לאציו כדוגמה).

הפָּלָצו דלה ציביטָה באאור
הפָּלָצו דלה ציביטָה באאור

אאור – העיוות המודרני של הארכיטקטורה הרומית

למרות הרתיעה המוסברת מהפשיזם, הביקור עבור חובבי ארכיטקטורה באאור הוא חוויה מאלפת. התחושה אל מול הבנייה המונומנטאלית המוזרה הזו של הפשיזם, יש בה המון על מנת להסביר מדוע תנועה אידיאולוגית זו כשלה. הגדול והמוכר מבין הבניינים שנבנו עבור היריד העולמי שלא נערך (תוכנן להיערך בשנת 1942 ובוטל בגין מלחמת העולם השנייה) הוא בניין הקולוסאום המרובע של אאור – הפָּלָצו דלה ציביטָה Palazzo della Civiltà. בניין מרהיב זה הוא מעין סטייה מכל ערך ארכיטקטוני הגיוני. הוא מעורר אי נוחות גם עבור מי שלא מכיר את ההיסטוריה שלו.

ארמון העם באאור
ארמון העם באאור

הציטוטים הארכיטקטוניים שבבניין הם כל כך לא הרמוניים שזה פשוט מפחיד. הקשתות הענקיות שההשראה להן היא מהקולוסאום ומייצגות את הבנייה המונומנטאלית של רומא העתיקה, יחדיו עם המרובע העצום והבנאלי שמייצגת את הבנייה המודרנית, מעוררת תחושה קשה בצופה.

הגודל הבלתי נתפס, יחד עם היות הבניין בודד וחשוף בצורה קיצונית, יוצרת אווירה מדכדכת שמקטינה את האדם. פאר יצירה פשיסטי זה הוא הדוגמה מדוע הפשיזם האיטלקי שחרט על דיגלו כוחניות ושליטה (על בסיס חזרה לעקרונות פוליטיים של רומא העתיקה), הפך למעין סטייה עלובה ומעולם לא יוכל להתקרב למה שרומא העתיקה פעם הייתה.

מלבד הקולוסאום המרובע, מרכז הפרבר מלא בבניינים פשיסטיים שמצוטטים את העולם העתיק. דוגמה לכך הוא אוֹבֶּלִיסְק מָרָקוֹנִי בכיכר האימפריה וכל הבניינים שמקיפים את הכיכר הנוראית הזו.

כל בנייני הענק סביב לכיכר ענקיים בצורה מופרעת, מצוטטים בצורה כושלת את הארכיטקטורה היוונית הקלאסית או הרומית. בצוותא עם הרחובות הרחבים גורמים לתחושת הקטנה חריפה לאנשים ברחוב, כמו גם חשיפה מוגברת לשמש הרומאית הקופחת. מצד שני, האיטלקים בחלקם ממש אוהבים את הפרבר הזה. הן בגין איכות החיים בו והן בגין מה שנראה כמו הערצה כנה לתרבות הארכיטקטונית הכושלת שהוא מבטא.

גישה: קו B הכחול של רכבת התחתית לכיוון מערב

 

מידע רלוונטי נוסף שאולי יעניין אותך:

כתיבת תגובה