אזור פִּיאצָה נָאבונָה

פיאצה נבונה
פִּיאצָה נָאבונָה

אם גבעת הקפּיטול היא הרובע הארכיאולוגי של רומא, אזור פִּיאצָה נָאבונָה (בלשון היבשה המתחילה מוויה דל קורְסו במזרח ועד עיקולו של נהר הטיבר במערב) הוא הרובע העתיק של העיר. רובע זה הוא לב ליבה של רומא, מלא ברחובות צרים וציוריים, שווקים צבעוניים, בתים יפיפיים וכל הטוב שיש לתרבות האוכל האיטלקית להציע לתייר. עיקר ההסתובבות הרגלית ברומא תיערך ברובע זה. ברחובות צרים בהם כמעט לא נוסעות מכוניות הנחתמים בפִּיאצָות מקסימות, נמצאים חלק מהאתרים החשובים ביותר של רומא.

נבונה
מזרקת נפּטון

הכיכר עצמה היא אחת מהכיכרות השוקקות, המרשימות והנאות שברומא, אם לא היפה והאלגנטית מכולן. נבנתה לפי קווי מתאר של אצטדיון ששימש למרוצי סוסים ואתלטיקה מהתקופה של השושלת הפְלאבית (תחת שלטונו של הקיסר דומיטְיָאנוּס). האצטדיון נבנה מעט אחרי השלמת האצטדיון של הקולוסאום ששימש לדברים מעט יותר פיקנטיים (קרבות גלדיאטורים).

על צדו המערבי של הכיכר חולשת הכנסייה הבָּארוקית המקסימה Sant'Agnese in Agone. כנסייה הנקראת על שמה של אָגְנֶס הקדושה. שווה לקפוץ לתוך הכנסייה רק על מנת  להציץ למיצג המורבידי של הגולגולת של אָגְנֶס שמציץ מחור זכוכית בסָרְקופג ענק. כן להתרשם מתבליטו המרשים של דומיניקו גידי Guidi, יריבו המושבע של ג'ובאני לורנצו בֶּרְניני Bernini (ראו המון בהמשך). בתבליט מתוארת משפחתו של ישו בצורה מאוד דינאמית כיאה לסגנון הבָּארוק.

למדריך השלם לביקור ברומא – איך להגיע, מה לאכול ולאן ללכת, הקישו כאן…

 

המזרקות והאווירה בפּיאצָה נָאבונָה  

בליבה של הכיכר נמצאת המזרקה השנייה הכי ידועה ברומא (אחרי פונְטָנָה די טְרֶבי המיתולוגית). מזרקה שהיא יצירת מופת של אמן הבָּארוק האיטלקי הענק ג'ובאני לורנצו בֶּרְניני  – מזרקת ארבעת הנהרות (Fontana dei Quattro Fiumi).

בשני צדדיה האחרים של הכיכר האובלית נמצאות שתי מזרקות מרשימות נוספות. בצפון הכיכר המזרקה של האל נפּטון, בה מתואר אל הים הרומי מכה תמנון ענק בצלצל. בדרום מזרקת המורי, בה מפוסל לוחם מורי נלחם בדולפין.

מסביב למזרקות יושבים ציירי הדיוקנאות המוכשרים ומחפשים לצייר תיירים במחיר די מופקע (כמו הגונדולות בונציה – קיטשי, יקר ומלכודת תיירים – אבל אם אתם כבר שם זה שווה את זה). מסביב בתי-קפה מסוגננים מציעים קפה משובח ונוף נעים אל הכיכר האלגנטית בה מטיילים תושבי רומא האלגנטיים (וכמובן התיירים האלגנטיים גם כן) המציפים אותה.

הפָּנְתיאון

הבניין העתיק השמור ביותר ברומא ואף בעולם כולו. אין אף בניין, מקדש או ארמון מהעת העתיקה שנשתמר בצורה מושלמת כמו הפָּנְתיאון. משמעות שמו היא מקדשם של כל האלים. ככל הנראה הוא נבנה בשנת 126 לספירה בעת שלטונו של הקיסר אָדְריאָנוס.

הפָּנְתיאון הוא חלל אחד מונומנטלי שעיקר ההתרשמות ממנו היא מחלקו הפנימי. החלל שנוצר מהרוטונְדָה (חלל פנים עגול) הוא כמעט אינסופי זאת בגין כך שלבניין אין פאות או זוויות. רק כאשר תיכנסו פנימה תקבלו את הרושם האדיר של המרחב שנותר תחת הכיפה הענקית. כיפה עתיקה זו היא בעלת השפעה בלתי נתפסת על הארכיטקטורה של הרנסנס. בהשראתה תכנן והקים פיליפּו בּרונלֶסְקי את הכיפה של הקתדרלה של פירנצה, אחד משיאי הארכיטקטורה הרנסנסית. מהצד הפנימי, הכיפה הענקית מכוסה באלפי קסטונים מוזהבים. בסמוך לקו המתאר העגול של הבניין ישנן גומחות בהן קבורים מלכי איטליה.

כתובת: Piazza della Rotonda

שעות פתיחה: 8:30 – 19:15, כניסה חופשית

הפנתיאון ברומא
הפָּנְתיאון

בּזיליקה סנטה מריה סופְּרָה מינֶרְבָה Basilica di Santa Maria Sopra Minerva

בסמוך לפָּנְתיאון בולטת פִּיאצָה קטנה הקרויה על שם הכנסייה הענקית שבצידה המזרחי. פִּיאצָה דלה מינֶרְבָה היא כיכרונת הידועה בעולם כולו בגין הפסל המגניב שמוצב במרכזה. הפסל מתאר פיל הנושא על גבו אוֹבֶּלִיסְק מצרי. הוא אחד מהפסלים הסוריאליסטיים ביותר (גם אם לא במתכוון) של גדול פסלי הבָּארוק באיטליה – בֶּרְניני.

פיאצה מנרבה ברניני
פסלו של בֶּרְניני בפִּיאצָה סופְּרָה מינֶרְבָה

הכנסייה שבכיכר היא בעלת חשיבות היסטורית ודתית מרובה. הכנסייה נבנתה על חורבות מקדש עתיק שהוקדש לאלה מינֶרְבָה (אָתֶנָה בפּנתאון האלים של יוון העתיקה). כנסייה זו הייתה ועודנה המרכז הרומאי של הזרם הדומיניקני. היא כוללת את קבריהם של אפיפיורים רבים כמו גם של הקדושה קתרינה מסְייֶנָה ושל צייר הרנסנס המוקדם פְרֵה-אָנְגֶ'ליקו, מגדולי מבשרי הרנסנס בפירנצה. כיאה לדומיניקנים, כנסייה זו הצמיחה כמה מהאינקוויזיטורים הידועים ביותר לשמצה. בכללם, אלו שחקרו ושפטו את המדען גלילאו גליליי ושלחוהו למאסר בביתו שבפירנצה שם נפטר.

כדאי להיכנס לכנסייה ולהתרשם מהסָרְקופג בו קבורה הקדושה קתרינה. כמו גם מהפרסקאות המרשימים של פיליפּינו ליפּי Lippi שנמצאים בקפלת קרפּה. פרסקאות המתארים את הבשורה למריה אם ישו ואת עלייתה לשמיים (האסונטה).

כתובת: Piazza della Minerva 42

 

פִּיאצָה קולונָה

הפִּיאצָה שהיא הלב של הפוליטיקה האיטלקית. הכיכר סמוכה לארמון קיג'י Palazzo Chigi, מעונו של ראש הממשלה האיטלקי ולא רחוקה מכל משרדי הממשלה. הרחוב שחותם את הפִּיאצָה ממזרח הינו הויה דל קורְסו, רחוב הקניות המרכזי של רומא. בכיכר עצמה אין יותר מדי מה לעשות מלבד להתרשם מהאוֹבֶּלִיסְק הענקי שניצב במרכזה. האוֹבֶּלִיסְק לזכרו של מרקוס אורָלְיוּס, הוא עמוד רומאי שפוסל בהשראת האוֹבֶּלִיסְקים המצריים. האוֹבֶּלִיסְק מזדקר בפּיאצָה משנת 180 לספירה.

סביבת הכיכר היא מרתקת למי שבקיא או מתעניין בפוליטיקה האיטלקית. המסעדות בסביבת הכיכר שורצות פוליטיקאים מעונבים הנפגשים עם עיתונאים בשעות הצהריים. כמה מהמסעדות ברחובות הסמוכים לכיכר הן מהטובות ברומא. אם במקרה ראיתם מסעדה מלאה בסועדים שברור לכם שאינם תיירים (אנשים בחליפות אלגנטיות מדברים באיטלקית בקול רם), נסו להשתחל פנימה וליהנות מהאוכל הטוב ביותר ברומא.

קרווג'יו צליבתו של מתיו
"צליבתו של מתיו הקדוש" של קָרָווגְ'יו בכנסייה הצרפתית

הכנסייה הצרפתית San Luigi de' Francesi

לא רחוק מפִּיאצָה נָאבונָה לכיוון הפָּנְתיאון ניצבת כנסייה יפה ולא גדולה מהמאה ה-16 שאילולא האוצר הנדיר שבתוכה ספק אם מישהו היה נכנס בדלתותיה. בתוככי הכנסייה מוצגות שלוש יצירות מופת של קָרָווגְ'יו, גדול ציירי הבָּארוק באיטליה, שאותן אל לאף חובב אמנות להחמיץ. שלוש יצירות אלו מתארות את חייו של מתיו הקדוש. הן בין היצירות הגדולות, החשובות והידועות ביותר של האמן הבָּארוקי הענק שכל כך מזוהה עם רומא.

קמפו די פיורי
קָאמְפּו דֶל פְיורי

מיכָאֶלְאָנְגֶ'לו מֶריזי דה קָרָווגְ'יו Michelangelo Merisi da Caravaggio נולד בכפר קָרָווגְ'יו הסמוך לעיר בֶּרְגָמו במחוז לומְבָּרְדיָה הצפוני. לאחר שהסתבך עם החוק עזב את כפר מולדתו לרומא שם פעל (והסתבך עם החוק לא מעט גם שם) בסוף המאה ה-16. למרות המוניטין המאוד מפוקפק, קָרָווגְ'יו הוא אחד האמנים האיטלקיים החשובים ביותר בהיסטוריה של האמנות. האמן הוא החוט המקשר שבין ההתפתחויות של המָנְיֶריזם האיטלקי לעקרונות הבּארוק. האחראי העיקרי לנדידת האידיאולוגיה האמנותית צפונה לאמנים ההולנדים והפלמים הידועים כמו גם מערבה לספרד. עבודותיו של קָרָווגְ'יו השפיעו רבות על גדולי הבּארוק כגון רמברנט ויאן ורמיר ההולנדים, פּטר פּאול רוּבֶּנְס הפלמי הענק ודיאגו וֶלֳסְקֶס הספרדי.

כתובת: Piazza di S. Luigi de' Francesi

 

קָאמְפּו דֶל פְיורי

אל תחמיצו טיול רגלי בשדה הפרחים, כפי שנקראת באירוניה הכיכר הגדולה והסואנת שנמצאת מדרום לפִּיאצָה נָאבונָה. הקָאמְפּו דֶל פְיורי נמצאת מעבר לשדרה הראשית החוצה את רומא העתיקה – הקורְסו ויטורְיו עימָנוּאֶלֶה השני. החלק שמדרום לקורְסו לרוב פחות אלגנטי ופוטוגני כמו החלק שבסביבת פִּיאצָה נָאבונָה והפָּנְתיאון ולרוב גם יותר מחוספס.

קָאמְפּו דֶל פְיורי הוא דוגמה מרהיבה לאופיו של האזור הדרומי. כיכר זו שופעת בהיסטוריה של רומא של המאות הקודמות, היא הייתה בליבו של האזור הרע של רומא. בסביבותיה היו בתי בושת, פונדקים וכל מה שניתן לדמיין על החיים הקשוחים של המאות הקודמות.

כיכר זו היא בעלת משמעויות מיתיות ברומא. בכיכר זו הרג הצייר קָרָווגְ'יו יריב למשחק טניס. גם הפסל הדגול בֶּנְבֶנוּטו צֶ'ליני Benvenuto Cellini מצא עצמו במשפט על הרג שביצע בכיכר. בקָאמְפּו דֶל פְיורי נערכו ההוצאות להורג של רומא. גם כיום כיכר זו נהנית ממעמדה המיתי והמחוספס. בכל בוקר נערך בה שוק אוכל לא רע בכלל וברחובות הסמוכים עוד פועלים ורוחשים בארים אפלוליים.

קו הרקיע של רומא
קו הרקיע של רומא – הכיפה המרובעת של בית הכנסת הגדול מימין

הגטו היהודי

הליכה ברחובות מזרחה מקָאמְפּו דֶל פְיורי ודרומה מהפָּנְתֶאון לכיוון רובע טְרָסְטֶוורֶה, יובילו אתכם אל הגטו היהודי. באזור זה עדיין מתגוררת שרידי הקהילה היהודית המפוארת של רומא. גם הגטו ברומא נקרא מימים ימימה בכינוי זה, כמובן על שמו של הגטו המקורי בונציה. יהודים התגוררו ברומא עוד מימי האימפריה העתיקה ורבים הגיעו אליה לאחר כיבוש יהודה בשנת 67 לספירה והיציאה לגלות.

בית הכנסת הגדול של רומא
בית הכנסת הגדול של רומא

הרחוב המרכזי של הגטו הוא Via del Portico d`Ottavia בו נמצאים לא מעט חנויות, מינימרקטים ואף מסעדה או שתיים שמתאימות לשומרי הכשרות. בסוף הרחוב ממוקם בית-הכנסת המרכזי של רומא ה-Tempio Maggiore di Roma. בית הכנסת הגדול של רומא הוא אחד הבניינים המודרניים המרתקים ביותר ברומא. ידוע בגין הכיפה המרובעת שלראשו. הוא נחנך בשנת 1904 לאחר שבית הכנסת הישן נשרף בשנת 1893. כיום ניתן לראות את הכיפה הייחודית מכל רחבי רומא. מבחינת הפרופיל של המבנה בית-הכנסת מזכיר מאוד את מה שהיה אמור להיות בית-הכנסת המרכזי של העיר טורינו. כיום גורד השחקים מולֶה אָנְטונֶליאָנָה Mole Antonelliana סימן ההיכר של העיר הצפונית.

כתיבת תגובה