פּומְפֶּיי – העיר הרומית העתיקה שקפאה בזמן
העיר הרומית העתיקה שנחרבה בשנת 79 לספירה עם התפרצותו של הר הגעש וֶזוּביוּס, נחשפה במהלך המאה ה-18. כיום רחובותיה ובתיה נשתמרו והפכו לאחד מאתרי העתיקות השמורים והגדולים ביותר בעולם. העיר פּומְפֶּיי שהוחרבה מהתפרצות של ההר האימתני שמצפון לה, משמרת את העולם העתיק בצורה מופלאה.
- שכבת האפר הפירוקלאסטית “הקפיאה” ברגע את העיר הרומאית העתיקה ומאז בכל חפירה מתגלים עוד ועוד אוצרות שנשתמרו מתחת לאפר
- הממצאים כוללים עיר שלמה שחרבה, ביניהם כלי בית, יצירות אמנות, בתים שלמים ואפילו גופות של תושבי העיר שמתו מוות אלים בהתפרצות
- החוויה המורבידית של העיר הקפואה הפכו את האתר הארכיאולוגי הענקי לאחד מאתרי התיירות הפופולאריים בכל איטליה
כמה זמן צריך להקדיש לטיול בפּומְפֶּיי?
לטיול ממצה בפּומְפֶּיי מומלץ להקדיש יום טיול אחד מלא.
מה חייבים לראות ולעשות בפּומְפֶּיי?
- אוסף האמפורות של העָנְתיקְווארְיום – המוזיאון
- הכיכר השוקקת של העיר החרבה – הפורום
- הפרסקאות הארוטיים במרחצאות סוּבּוּרְבָּנֶה ובלוּפָּנָאר
- התיאָטְרו גְרָנְדֶה והאמפיתאטרון
- חוויה יומיומית של רומא העתיקה במקבץ הבתים המערביים
- מחזור הפרסקאות המרהיב בבית של מֶנָנְדְרו
שימו לב – דף זה עוסק בתכנון טיול בפּומְפֶּיי
למדריך השלם לטיול במחוז קָמְפָּניָה, הקליקו כאן…
לכל מה שצריך לדעת על ביקור בנאפולי, הקליקו כאן…
למדריך השלם לטיול בחוף אָמָלפי המרהיב ביופיו, הקליקו כאן…
למציאת מקום לינה בנאפּולי בירת קמפניה, הקליקו כאן…
מהי פּומְפֶּיי?
- פּומְפֶּיי היא עיר רומית שקפאה בזמן בשנת 79 לספירה עם התפרצותו של הר הגעש וֶזוּביוּס
- העיר החרבה נהייתה מיתית, אך הפכה למציאות מרהיבה/מזוויעה עם חשיפתה במהלך המאה ה-18. אז, במבצע ארכיאולוגי מרשים שנמשך עד היום, נחשפה במלוא הודה
- כיום רחובותיה ובתיה שנשתמרו תחת האפר הגעשי, הפכו לאחד מאתרי העתיקות השמורים ביותר בעולם
- פּומְפֶּיי נחרבה יחדיו עם הרקולונאום הסמוכה. האפר הגעשי המסיבי שכיסה את שתי הערים, הוביל גם לאיכות השימור הנדירה של בתי העיר
- ממצאי האתר נתנו ידע עצום למחקר על התקופה הרומית. הרחובות המרוצפים, הווילות, המקדשים ובנייני הציבור כיום נחפרים ונחשפים לאור השמש
- שכיות האמנות – הפסלים והפסיפסים ואפילו גופותיהם של תושבי העיר המסכנים, נשתמרו היטב תחת ארבעה מטרים של אפר וולקני וכיום הם חלק משימור מוזיאוני של עיר רפאים
לרכישת כרטיסים און ליין ללא תור לפומפיי…
כיום פּומְפֶּיי היא אחד מאתרי החובה הידועים ואטרקטיביים באיטליה. חלק ממקבץ האתרים המדהים האופייני למחוז קמְפָּנְיה וכולל גם את אמָלְפי וקָפְּרי. כל הטוב הזה ברדיוס מצומצם שהופך את האזור מדרום לנאפּולי לבין האטרקטיביים בארץ המגף.
לסיור מודרך בעתיקות בהדרכת ארכיאולוג…
מפה של פומפיי
המוזיאון של פומפיי
- בניגוד לאתרי עתיקות אחרים שיש מהם לא מעט באיטליה, דוגמת גבעת הקפיטול ברומא ואפילו פּאֶסְטוּם היוונית מדרום לפּומְפֶּיי, ששרדו כמקטעים קטנים ורובם הרוס, פּומְפֶּיי כמכלול נשתמרה כעיר
- ישנה עיר שלמה שנחפרה, כולל מאות בתים
- כל שטח העיר הוא כיום אתר ארכיאולוגי אחד ענקי. בו ממצאים מרהיבים שנשתמרו אלפיים שנה בצורה כמעט מושלמת
- החלק החשוב של פּומְפֶּיי בו היו המקדשים, בנייני הממשל וכמובן הווילות של שליטים והעשירים היא חלקה המערבי של העיר. שם עיקר מוקדי העניין באתר הארכאולוגי הענקי
- חלקה המזרחי של פּומְפֶּיי עוד בתהליך של חפירות, גם בו ממצאים מעניינים אבל חלקו הגדול אינו פתוח לקהל
איך מגיעים לפּומְפֶּיי?
רכבת לפּומְפֶּיי
- לרוב מי שיגיע לפּומְפֶּיי יגיע מנאפולי, העיר הגדולה שהאתר הענקי נמצא בפרבריה הדרומית
- ניתן להגיע גם מדרום מהעיר סלרנו
- פּומְפֶּיי יושבת על אם הדרך שבין שתי הערים המרכזיות, מדרום להתרוממות הגעשית של הר וֶזוּביוּס
- זמן הנסיעה ברכבת מנאפולי הוא סביב ה-45 דקות
- תחנת הרכבת של האתר היא פּומְפֶּיי סקאבי Pompei Scavi, אל תתבלבלו עם תחנת פּומְפֶּיי שמשרתת את העיר החדש
- זמן הנסיעה מסלרנו לפּומְפֶּיי הוא גם סביב ה-45 דקות (לתחנה בעיר החדשה). עלות הנסיעה משני הכיוונים היא בין 3 ל-5 יורו בלבד
לטיול היסטורי אינטראקטיבי המותאם לילדים בפּומפּיי (יוצא מנאפולי)…
רכב וחנייה בפּומְפֶּיי
- למי שנוסע דרומה מנאפולי עם רכב שכור, הגישה לפּומְפֶּיי היא ממש על הדרך ואינה מצריכה סטייה
- האתר ממוקם במרחק של מאה מטרים מהכביש המהיר E45 שמחבר את נאפולי עם סלרנו
- בין המחלף שיורד מהכביש המהיר לכיוון האתר ישנם כמה חניונים בתשלום עם שמיר
- חניונים נוחים תמצאו גם בסמוך לתחנת הרכבת (ממש על הירידה מהכביש המהיר)
- עדיף לחנות מצפון לקו המסילה רק על מנת לקצר את המעבר מעל הקו לכיוון האתר
לחצו כאן לכל הטיפים והמידע + הנחות משמעותיות על השכרת רכב באיטליה
כל האתרים שאסור להחמיץ בפּומְפֶּיי
העָנְתיקְווארְיום Antiquarium והפּורטָה מָרינָה Porta Marina
סמוך לשער הכניסה לאתר הארכיאולוגי נמצא בבניין חדיש האוסף המוזיאוני של העיר החרבה. למרות שרובם המוחלט של הפריטים החשובים הועבר מהאתר לעבר מוזיאונים בסביבה (וכאלו ממש רחוקים), בעיקר למוזיאון הארכיאולוגי הלאומי בנאפּולי, במוזיאון בפּומְפֶּיי נותרו עדיין המוני ממצאים חשובים.
במוזיאון אוסף ענקי של חפצי היומיום של פּומְפֶּיי. לא שכיות חמדה או אמנות גבוהה, אלא חפצי מטבח ואחסון, כלי אוכל וחפצים בהם השתמשו תושבי העיר. הפּורטָה מָרינָה – שער הים, הוא שער הכניסה לאתר העתיקות. המוזיאון של העָנְתיקְווארְיום ממשיך גם בקרבת השער וכולל תצוגה מרשימה במבוכים של רחובות העיר המקוריים.
מרחצאות סוּבּוּרְבָּנֶה Terme Suburbane
בסמוך למוזיאון הכינו את עצמכם לקצת הלם תרבות מיד עם כניסתכם לתוך העיר החרבה. המרחצאות של סוּבּוּרְבָּנֶה היו אתרי רחצה ציבוריים שבעיקר ידועים בשל הסצנות הארוטיות של הפרסקאות על קירות המרחצאות. הסצנות כוללות פירוט מרהיב של סצנות מיניות בוטות שנעשו ביד אמן ברמה הגבוהה ביותר.
רמתן הגבוהה של הפרסקאות מעידה על חשיבותה של הארוטיקה בתקופה הרומית כחלק מהנהנתנות של העיר. הפרסקאות כמובן ליוו את אורח החיים הנהנתני של תושבי העיר, בחלק היותר עשיר שלה.
הפורום
הפורום רחב הידיים היה כיכר העיר המרכזית של פּומְפֶּיי. בחלקו הצפוני של הפורום עמד בגאון המקדש של אבי האלים יוּפּיטֶר ובסמוך שוק המזון המָקֶלוּם Macellum. גם כיום הפורום הענקי הוא “מרכז העיר” של פּומְפֶּיי, אליו מתנקזים גדודי התיירים המגיעים אל העיר החרבה. בפורום מצטלמים התיירים ומתארגנים לקראת השיטוט ברחובות העיר המרוצפים במגוון הרחב של האתרים החרבים.
הבּזיליקה חלשה על חלקה הדרומי של הכיכר הארוכה., בינה לבין מקדש יוּפּיטֶר, מצידה המערבי של הכיכר, עמד מקדש אפּולו המרשים. בחלקו המזרחי של הפורום עמד בניין האאוּמָכְיָה Edificio di Eumachia הענקי.
הבּזיליקה
המבנה שנקרא הבּזיליקה, היה מרכז השלטון הארצי של פּומְפֶּיי. זאת בניגוד למקום השלטון השמיימי שיוצג במקדשיהם של יוּפּיטֶר ובנו אפּולו הסמוכים. בבּזיליקה מערכו האספות העממיות, בו פעלה מועצת העיר ושם ישב בית המשפט. הריסות הבּזיליקה כוללות קצוות של עשרות עמודים וחלקי כתלים שנותרו מהמבנה העתיק.
מקדש יוּפּיטֶר – הקפּיטול המשולש
מקדשו של יופיטר מלך האלים ניצב בנקודה הגבוהה בעיר החרבה. המקדש נבנה כדומיננטי מעל מקדשו של אפּולו בסמוך. הוא חרב בשנת 62 לספירה ברעידת אדמה ועמד במשך שנים בהריסותיו עד ההתפרצות הגעשית של שנת 79 לספירה. המקדש היה חלק ממקור השליטה של האימפריה הרומאית על העיר. הוא הוקם במטרה להעפיל על מקדש אפּולו הסמוך כסמל שלטון אל מול מאמיני כת אפּולו, אלו שראו את עצמם כמקור הרוחני של תושבי העיר לפני הגעת הרומאיים.
המקדש הוקם לא רק עבור יוּפּיטֶר (המקבילה הרומאית לזֶאוס היווני) אלא גם לאשתו יונו (הרה) ובתו מינֶרווה (אתנה), אלת החוכמה והמלחמה הצודקת. שילוש זה סימל את סדרי השלטון האולימפּיים.
בחלקו הצפוני של המקדש עומד על תילו שער נירון Arco di Nerone המסיבי, אחד מסמליה המוכרים והפופולאריים של העיר החרבה.
מקדש אפּולו
הריסותיו של המקדש חולשות על חלקו המערבי של הפורום. המקדש היה המרכז הדתי החשוב בעיר עם בנייתה, הפך למשני עם כיבושה של העיר בידי הרומאים ובניית מקדש יוּפּיטֶר הסמוך. עד לסופה הטראגי של העיר, המקדש היה מרכזם של מאמיני האל אפולו. מאמיני אפּולו ראו את עצמם כממשיכי דרכם של תושבי העיר המקוריים. זאת בניגוד לסמל הדתי של האימפריה הרומאית שמגולם במקדש יוּפּיטֶר. מהמקדש נותרו על תילם 48 עמודים מסדר יוני כמו גם במת המזבח והמדרגות המובילות אליו.
מרחצאות סְטָאבּיאָנֶה Terme Stabiane
מתחם המרחצאות של סְטָאבּיאָנֶה ממוקם לא רחוק ממקדשה של איזיס והתיאטראות. בדומה למרחצאות של סוּבּוּרְבָּנֶה בכניסה המערבית לעיר, מתחם הרחצה הציבורי כלל מיני מקוואות שהיו חלק מהווי החיים של תושבי העיר. ניתן לבקר במתחם הסגור של המרחצאות בשביל גישה סלול שמוגבה מהקרקע. ברחבה שליד המרחצאות לוג'ה (אכסדרה) ארוכה בה חדרים ופסלים.
המקדש של איזיס Tempio di Iside
ממזרח לפורום, המרכז השלטוני והציבורי של העיר העתיקה, עמד מקדשה של האלה איסיס. חלש על הדרך לשני התיאטראות, במקטע עירוני שסיפק את הבידור לתושבי העיר הנהנתנים. המקדש הקטן נבנה לכבודה של אלת הרפואה והטבע המצרית, שהתגלגלה למיתולוגיה היוונית והרומאית כאלה משנית שמהווה את האימא של העם.
המקדשון המרהיב הוא אחד מהאתרים היותר שלמים ששרדו את הרס העיר. שרדו בו כמה פרסקאות מרהיבות המתארות סצנות מהמיתולוגיה. ביניהם המפגש בין איזיס לאיו, כוהנת של הרה בה התאהב זֶאוס וכדי להסתירה מהרה הפכה לפרה. איו מצויירת כבעלת קרניים, מתאחדת עם האלה המצרית.
תיאָטְרו גְרָנְדֶה Teatro Grande והאודיאון – התיאָטְרו פּיקולו Teatro Piccolo
בגבו של המקדש של איזיס עומד גאה אחד מסמליה של פּומְפֶּיי – התיאָטְרו גְרָנְדֶה. התיאטרון הוא חצי קשת ענקית הבנויה על גבעה, בו נערכו ההופעות הכי פופולריות של התקופה הרומית. התיאָטְרו גְרָנְדֶה הוא אחד האתרים השמורים ביותר בפּומְפֶּיי, ויש מקום ל-5000 צופים ביציעיו.
בפינה הדרום מזרחית של התיאטרון הגדול שוכן אחיו הקטן, התיאָטְרו פּיקולו המקסים. האודיאון (תיאטרון הקטן) נשמר היטב גם כן, יש בו מקום ישיבה ל-1500 צופים בלבד. האודיאון בעברו היה תיאטרון סגור, התקרה הוחרבה ובעיקר תפקד כמקום הופעות לימים בהם מזג האוויר לא אפשר להציג בחוץ.
בסמוך לתיאטראות נמצא מתחם או כיכר רובע התיאטראות מוקף האכסדראות. המתחם היה הכיכר ממנו זרם הקהל אל שני התיאטראות, היה מעין כיכר הבימה של עולם התרבות של פּומְפֶּיי העתיקה. הכיכר הייתה מקום להופעות קטנות, מסחר זעיר לרווחת באי התיאטראות וכו'.
הבית של מֶנָנְדְרו Casa del Menandro
בסמוך לרובע התאטראות של פומפיי נמצאת הווילה הבלתי נתפסת של אדון עשיר בשם מֶנָנְדְרו. ביתו של מֶנָנְדְרו חולש על מגרש בגודל של 1800 מ”ר, בו אוסף מרהיב של חפצי אמנות ופרסקאות ברמה הגבוהה ביותר. חדרי הבית בנויים סביב חצר פנימית מרובעת ויש בה סביב 50 חדרים וחללים נפרדים.
החדרים מלאים בפרסקאות במצבי שימור שונים. הפרסקו המוכר ביותר מתאר ככל הנראה את בעל הנכס יושב עטור זר עם תוגה במראה מהורהר. הווילה ידועה בזכות מחזור הפרסקאות שמתארות את האיליאדה (פלישת היוונים לטרויה).
נוּאובי סְקָאבי (התצוגות החדשות) Nuovi Scavi
בחלוקה המוזיאונית של האתר הענקי, הנוּאובי סְקָאבי הם הבתים שנחפרו בזמן האחרון בקרבת האמפיתיאטרון הענקי. לפי הממצאים, העושר והעוצמה של העיר הייתה גדולה יותר בצידה המערבי, שנחשף כבר במאה ה-18. הרובעים הפחות עשירים היו במזרחה של העיר ובחלקם הגדול עודם קבורים מתחת לשכבת האפר.
בחפירות לכיוון האמפיתיאטרון גילו כמה בתים מקסימים ביניהם ביתו של כּריסטופּורְטיקו Criptoportico. בכניסה לבית חשפו מחזור ציורים המתאר את סצנות האיליאדה. בהמשך ניתן להיכנס לביתה של וֶנוס Casa della Venere. הבית נקרא על שם הפרסקו המרשים שבו, בו מתוארת אלת האהבה שוכבת על צדפה.
האמפיתיאטרון
על חלקה המזרחי של העיר חולש האמפיתיאטרון המסיבי של פּומְפֶּיי. האמפי הוא אחד ממוקדי העניין הפופולאריים ביותר בעיר החרבה ונחשב לאחד מהאמפיתאטרונים הרומאיים הוותיקים ביותר (העתיק ביותר ששרד עד ימינו). האמפי היה גם הבמה להופעה האלמותית והסרט של להקת פּינק פלויד בשנת 1972. ממדי האמפי הם 104 מטרים לרוחבו ו-135 מטרים לאורכו. בדומה לאחיו הרומאי, מה שאנו מכירים כקולוסאום, גם האמפי בפּומְפֶּיי היה זירה לקרבות גלדיאטורים ומתחת לפני הקרקע מחילות.
הלוּפָּנָאר Lupanar – בית הבושת
בדרך בין הבתים של מזרח העיר בקרבת האמפיתיאטרון ומקבץ הבתים המערביים, נמצא אחד מהבניינים היותר מרתקים בעיר החרבה. בית הבושת עמד על פיאצה קטנה במרכזה השוקק של העיר החרבה, במבנה בין שני קומות. הלוּפָּנָאר מוכר בשל הפרסקאות הארוטיות שעל כתליו כמו גם בשל כתובות הגרפיטי שנמצאו במקום.
מחקר שלם נערך על הגרפיטי בכל רחבי העיר, כתובות שכתבו בני העיר כדרך לפרסם את דעתם או מרכולתם בתקופה שלפני העיתונות והטלוויזיה. הגרפיטי שבתוך בית הבושת הם גסים במיוחד. חלקם מאיימים וחלקם מבוטאים כציורים בעלי קווי מתאר גסים (גם בסגנון וגם בתוכן).
על קירות בית הבושת פרסקאות יותר מורכבות שמתארות סצנות ארוטיות. בדומה לספרסקאות בבתי המרחץ, הפעילות המינית במתחם התבטאה היטב גם במה שצוייר על קירותיו ושופך אור על מהות המקום.
מקבץ הבתים המערביים
הבתים והווילות שנשתמרו בחלקה הצפון מערבי של העיר ככל הנראה כללו את בתיהם של עשירי פּומְפֶּיי. בבתים מחזורי פרסקאות ופסלים ששרדו את התופת. מבין הבתים הידועים אל תחמיצו ביקור קצר בבית של פָאוּן Faun, הבית של מרקוס לָקְרֶצְיוּס Marcus Lacretius, בית חתונת הכסף, בית אמוריני דורָאטי Casa degli Amorini Dorati ובית המשורר הטראגי.
הבית של וֶטי Vetii הוא המפורסם מבין הבתים במקבץ. בבית שרדו פרסקאות מרהיבים במצב מעולה ביניהם “עונשה של דירְקה” יוצא הדופן, בה מתוארת דירְקה, אימה החורגת של אנטיופֶּה, אימם של זֶתוס ואמפיון, מי שבנו את העיר היוונית תֶביי. דירְקה נענשה על-ידי זתוס ואמפיון ונקשרה לשור משתולל. אל תחמיצו גם את פרסקו “עונשו של איקסיון”, אחת הסצנות הידועות ביותר של השאול בו נענש איקסיון על-ידי האלים להתגלגל לנצח בגלגל אכול אש.
ווילת דיומֶדֶס Villa Diomedes ווילת המסתורין Villa dei Misteri
מחוץ לחומות העיר החרבה נחפרו שתי ווילות כפריות מרשימות שככל הנראה היו שייכות לבעלי בית עשירים. הראשונה בהם, וילת דיומֶדֶס היא וילה כפרית מרשימה שידועה במחזור הפרסקאות האיכותי שבה כמו גם כמקום קבורתם באפר של 36 גופות שכוסו בהפתעה ביום הדין של העיר. בסמוך, וילת המסתורין ידועה בשל מחזור הפרסקאות הענקי ששרד בה בצורה מעולה.
הפרסקאות מתארים מגוון רחב של סצנות המשלבות מוטיבים קלאסיים הקשורים בחיי הוללות. תיאורים כגון של בּכְחוס אל היין, יחדיו עם המלווה שלו סילֶנוס, אביהם של הסאטירים (יצורים יצריים שחצים אדם וחציים תיש המוכרים בשל המיניות הפראית שלהם). כמו גם ציורים של קופידון ופּסיכה משולבים עם תיאורי חיי היומיום של אנשי המסיבות של אז.