דרום טירול והדולומיטים – מחוז טְרֶנְטינו אָלְטו-אָדיגֶ’ה

החו”ל של איטליה

מחוז טְרֶנְטינו אָלְטו-אָדיגֶ’ה (דרום טירול), הוא המחוז המושלם באיטליה לטיול משפחות צונן, הבריחה המושלמת מהקיץ הישראלי הרותח. המרחבים הירוקים, הפסגות המשוננות והמושלגות של האלפּים, האנשים מסבירי הפנים, האוכל המשגע, המלונות ובתי הארחה המעולים (במחירים הגיוניים), כל אלו מבטיחים חופשה שהיא חלום משפחתי.

נוף חלומי של הדולומיטים
נוף חלומי של הדולומיטים – הנוף של לאגו פֶדֶרָה דרומית מקורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו
  • מעט צפונה מכל מה שטוב באיטליה, תנווטו את רכביכם לחוויה איטלקית בניחוח אוסטרי, כולל מתקני סקי מהטובים והיוקרתיים בעולם, נופי הרים מהמרהיבים בעולם והאוכל… איזה אוכל…

ברוכים הבאים לגן העדן ההררי של איטליה…

 

כמה ימים בדרום טירול?

ימי הטיול בדרום טירול תלויים כמובן באופי הטיול (סקי, חופשת קיץ קרירה, טראקים, טיול אופניים וכו’). על מנת להספיק את מיטב אתרי חבל הארץ האלפיני (רק בטיול אתרים ברכב שכור – לכל הטיפים והמידע על השכרת רכב באיטליה…) מומלץ להקדיש לפחות חמישה ימים.

 

כל מה שחייבים לראות ולעשות בדרום טירול?

פסגות הדולומיטים
נוף פסגות הדולומיטים
  • טראקים לרגלי פסגות הדולומיטים
  • טיול אתרים בבּולְצָאנו ורכבל לכפרי מישור רנון
  • סקי יוקרתי בקורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו
  • חוויה גרמנית במֶרַאנוֺ
  • מגדל הקמְפָּנילֶה השקוע בלאגו די רֶסְיָה
  • טיול אופניים לצל שלוש הפסגות של לָאבָארֶדו

 

דף זה מביא את כל האינפורמציה התיירותית בנוגע למרחב ההררי הכפרי של דרום טירול (חלקו הצפוני של מחוז טְרֶנְטינו אָלְטו-אָדיגֶ’ה)

לכל אתרי הטבע, ההרים, העמקים והערים של נפת טְרֶנְטינו, הקליקו כאן…

למדריך השלם לטיול באגם גארדה – בירת הנופש המשפחתי הצונן…

לכל מה שצריך לדעת על בּולְצָנו, בירת דרום טירול…

למסלול טיול של שבוע מהמם בפסגות הרי הדולומיטים…

למדריך הלינה המקיף בכל הצימרים של דרום טירול, הקליקו כאן…

ל-6 מלונות ורזורטים לחופשה עם הילדים בטירול האיטלקית, הקליקו כאן…

ל-12 מקומות לינה מטריפים בדרום טירול, הקליקו כאן…

לחיפוש מקום לינה בבּולצנו…

לרשימה של אתרי הטבע הכי אטרקטיביים בדרום טירול והדולומיטים…

 

מהי דרום טירול?

  • מחוז טְרֶנְטינו אָלְטו-אָדיגֶ’ה (דרום הטירול) נמצא בקצה הצפוני של איטליה
  • המחוז כולו נמתח מחלקו הצפוני של עמק נהר הפּו ועד קו פרשת המים של רכס האלפּים. זהו הקו שנקבע כגבול שבין איטליה ואוסטריה בתום מלחמת העולם הראשונה
  • דרומו של המחוז – טְרֶנְטינו, מתאפיין ברכסי הרים מתונים יחסית (1000-2000 מטרים)
  • רוב האוכלוסייה בטְרֶנְטינו דוברת איטלקית ועיקרה מרוכז בחלקו הדרומי של עמק נהר האָדיגֶ’ה
  • חלקו הצפוני של המחוז – אָלְטו-אָדיגֶ’ה בפי האיטלקים ודרום טירול בפי דוברי הגרמנית, מתאפיין ברכסי הרים גבוהים מאוד. כולל רכסי הדולומיטים והאלפּים האוצָליים, שגובהם כמעט 4000 מטרים (הפסגה הגבוהה היא הר אורְטְלֶר Ortler, ברכס האלפּים האורְטְלֶרים בחלקו המערבי של המחוז, גובהו 3905 מטרים מעל גובה פני הים)
  • רובם של תושבי דרום טירול הם דוברי גרמנית. הבתים והבניינים בנויים בסגנון אלפּיני אוסטרי, שותים שם בירה ולא יין ואוכלים נקניקיות נהדרות
  • כאשר תגיעו ותנשמו את האוויר האלפּיני הצלול תבינו – דרום טירול היא החו”ל של איטליה
  • רובה של האוכלוסייה במחוז מתגוררת בעמק נהר האָדיגֶ’ה
  • עמק הרחב ממוקמות שתי הערים שהן בירות הנפות – טְרֶנְטו בירת טְרֶנְטינו ובמעלה הנהר, בּולְצָאנו בירת דרום טירול
  • העמק של נהר האָדיגֶ’ה הוא עמק קרחוני שנוצר מגלישה של קרחון. קרחון שגלש לאיטו דרומה מרכס האלפּים וחצב בסלעי ההרים. כתוצאה נוצרו תצורות הנוף המרהיבות המאפיינות את האזור. לאחר שהקרחון נמס, נוצר הנהר ולאורכו הוקמו עיקר הערים של המחוז

לאורך הנהר קווי תחבורה ודרכים המובילות מעמק נהר הפּו בדרום לכיוון צפון. מתחברות עם אוסטריה במעבר בְּרֶנֶרו (Brennero, בְּרֶנֶר בגרמנית) החשוב. נהר האָדיגֶ’ה זורם אל עמק נהר הפו. מחבר בצורה נוחה את ערי המחוז, עם מחוז וֶנֶטו בדרום. נהר האדיגֶ’ה והעמק האלפּיני בו הוא זורם מהווים את אגן הניקוז המרכזי של דרום מזרח רכס האלפּים.

רכס הדולומיטים
רכס הדולומיטים – ואל די פונס, הנוף מסנטה מגדלנה דרומה

 

טיסות לדרום טירול

  • בתוככי המחוז אין שדות תעופה מסחריים
  • שדה התעופה המרכזי הקרוב ביותר נמצא בוָרונָה, מרחק שעה נסיעה מטְרֶנְטו ושעה וחצי נסיעה מבּולְצָאנו
  • גישה נוחה לערי המחוז הגדולות יש גם משדה התעופה של אינְסְבּרוק שנמצא מצפון, מעבר לגבול האוסטרי
  • שדה תעופה זה הוא בסיס נהדר לגישה לטיולים בדרום טירול
  • מרחק נסיעה של 45 דקות עד מעבר בְּרֶנֶרו ושעה וחצי לבירת הנפה בּולְצָאנו

הגישה משני שדות התעופה אפשרית גם על מסילת הברזל החוצה את המחוז מדרום לצפון, במקביל לכביש המהיר. זמן הנסיעה זהה פחות או יותר. ישנן כמובן תחנות בטְרֶנְטו ובּולְצָאנו כמו בעוד ערים ועיירות לאורך הנתיב. אולם קחו בחשבון שהגישה לאתרים החשובים של המחוז שרובם נמצאים בשחקי פסגות האלפים, מוגבלת ללא רכב.

 

מפה של הדולומיטים ודרום טירול

 

תחבורה יבשתית לדולומיטים ודרום טירול

  • ציר התחבורה העיקרי לאורך העמק הינו הכביש המהיר A22 המחבר בין וָרונָה, לאגו די גארְדָה, טְרֶנְטו ובּולְצָאנו
  • הכביש המהיר מסתיים במעבר בְּרֶנֶרו בחיבור עם הכביש המהיר A13 בטירול בדרומה של אוסטריה. במקביל ישנו גם קו מסילת ברזל שעובר בשתי בירות הנפות

עיקר הטיול במחוז נערך גם לאורך הכביש המהיר. אולם מומלץ לסטות ממנו לדרכים הצדדיות המטפסות על ההרים. שם עומדות עיירות הנופש האלפיניות, מהן נשקפים הנופים ההרריים המרהיבים. הנופים הייחודיים של רכס הרי הדולומיטים הנמצאים ממזרח לעמק ורכס הדולומיטי די בְּרֶנְטָה Dolomiti di Brenta ממערב.

בקתה במעלה הססולונגו
בקתה במעלה הססולונגו

 

טיול משפחות ולינה בטְרֶנְטינו ודרום טירול

  • טְרֶנְטינו ודרום טירול הם המרחב המושלם לטיול משפחות באיטליה
  • דרום טירול הוא מקום הבריחה האידיאלי מהקיץ הישראלי הלוהט
  • מזג האוויר במחוז צונן ונעים גם בקיץ, והאוויר, אין מילים להכביר על האוויר במחוז, פשוט לנשום חלום. אז פשוט שיכרו רכב באינְסְבּרוק או בוָרונָה ותגיעו לחלום האלפּיני של איטליה
  • הילדים יעופו על הטבע הבלתי נגמר, הנופים המטמטמים, הרכבלים שמטפסים לגבהים שקשה להאמין, העיירות הציוריות והאוכל המושלם

לחיפוש מקום לינה בבּולצנו, בירת דרום טירול…

גם בשיא עונת התיירות, לא תתקשו למצוא מקום לינה. בין אם מלון, בית הארחה או צימר באחד מאלפי האפשרויות העומדות לפניכם. הרמה של מקומות הלינה היא הטובה בכל איטליה. לא רחוקה מרמת המלונאות הנהדרת של אוסטריה וגרמניה. המחירים לא רעים בכלל גם כן, גם מבחינת הטיסות הנוחות לוָרונָה או אינְסְבּרוק. או אפילו דילים במחירי רצפה לשדות התעופה בטְרֶוויזו ובֶּרְגָמו שגם הם אינם יותר מדי רחוקים.

המחירים של חדרי האירוח גם לא רעים בכלל. תוכלו למצוא דיל של שבוע-שבועיים בדרום טירול, במחיר של כמה ימים במלון בארץ וזאת ממש לא אותה החוויה.

לחצו כאן לכל הטיפים וכל מה שצריך לדעת + הנחות על השכרת רכב באיטליה…

ניתן למצוא מקומות לינה בערים הגדולות – טְרֶנְטו ובּולְצָאנו, כמו גם במאות הכפרים והעיירות בחבל הקסום. בכל כפר, עיירה ועיר ישנם בתי הארחה ומלונות ברמות שונות של שירות, כולם ברמה תפעולית גבוהה. מומלץ למצוא צימר גבוה בהרים למשך שהותכם וממנו לצאת כל בוקר לטיול כוכב. כל פעם לכיוון של רכס או עיירה אחרת (קחו בחשבון שהכבישים ההרריים פתלתלים ואיטיים). ניתן לשלב גם טיול בחלקה המערבי של אוסטריה, דרך מעבר בְּרֶנֶרו.

ספסל לנוף הדולומיטים
ספסל לנוף הדולומיטים

 

לאכול בטְרֶנְטינו ודרום-טירול    

  • האוכל במחוז טְרֶנְטינו ודרום טירול הוא שעטנז מושלם של השפעות צפון איטלקיות יחדיו עם השפעות אוסטריות וגרמניות
  • בנפת טְרֶנְטינו ההשפעות הן צפון איטלקיות – רצועות של פסטות עם בשר ברוטב שמנת ופטריות, בישול ארוך של בשרים, נקניקים כגון הפּרושטו, יינות עם טעם מודגש דוגמת הלמְבְּרוסְקו והפְּרוסְקו ועוד
  • בצפון, תמצאו מזונות אוסטרים לחלוטין – שְטרודֶלים, טורטים מעולים, נקניקיות חלומיות, הרבה נתחי חזיר. אך בעיקר המצרך הנדיר ביותר של איטליה (אחרי מקום חנייה) – הבּירה

לא תצאו רעבים מהמחוז, בכל פינה תמצאו את כל הטוב של איטליה ואוסטריה יחדיו. בתי מאפה המוכרים סנדוויצ’ים טריים להפליא בלחמניות רכות, קפה חלומי, עוגות מפתות היושבות בוויטרינה המבריקה, תבשילי בשר נימוחים, מרקים נפלאים ועוד. אם חסר לכם גם אוכל רחוב איטלקי בסיסי כגון פיצה או פסטות, אל תדאגו, אתם עדיין באיטליה אז גם מזה יש בשפע.

 

אתרים ומוקדי עניין בטרנטינו ודרום טירול

לאגו די גארְדָה – נופים, שיט ושעשועים

אגם גארְדָה, האגם הגדול באיטליה, מציע בגדותיו המוני אטרקציות המותאמות היטב לחופש משפחתית. העיירות והכפרים על גדות האגם מושכים כל קיץ רבבות של תיירים, חלקם הגדול איטלקים, ללון ולנפוש בכמה מבתי הארחה הטובים והיפים באיטליה. מקבץ גני השעשועים שבפינתו הדרום מזרחית של האגם, בראשם גארדלנד, משלים את מגוון האטרקציות הנדיר המותאם לחופשה משפחתית.

למדריך השלם לטיול בבירת הנופש המשפחתי הצונן…

לאגו די גארדה
לאגו די גארדה

 

 טְרֶנְטינו

נפת טְרֶנְטינו, חצי ממחוז טְרֶנְטינו-אָלְטו-אָדיגֶ’ה, הוא החלק האיטלקי והנמוך יותר של הפלא הזה שנקרא איטליה האלפּינית. בירת הנפה והמחוז טְרֶנְטו, היא העיר הראשית במרחב הכפרי הקסום וההיסטורי. עיקר ההתיישבות בנפה היא לאורך נתיבו של נהר האָדיגֶ’ה. אולם ההרים מסביב (בדומה לעמקי ההרים המרהיבים של דרום טירול) יש בהם את כל מה שהתייר חובב הקור צריך. פסגות מושלגות וגבוהות, כפרים אלפּיניים מקסימים, בתי הארחה מעולים והמון המון נוף ירוק לבן עוצר נשימה.

בחלקה הדרומי של הנפה, תמצאו את קצהו הצפוני של לאגו די גארדה המופלא. האגם האגדי שהוא לב ליבה של תיירות הקיץ המשפחתית באיטליה.

לכל אתרי הטבע, ההרים, העמקים והערים של נפת טְרֶנְטינו…

פרסנלה
בתי הארחה קסומים באוכף פסגת פְּרֶסָנֶלָה בפּארקו נאטורָלֶה אָדָמֶלו בְּרֶנְטָה

 

דרום טירול

לאגו די קאלְדָרו Lago di Caldaro

האגם החביב והכפרים היפים שלגדותיו נמצא ממש על הדרך המובילה מטְרֶנְטו לבּולְצָנו. סטיה קטנה מהכביש הראשי של דרום טירול, ה-A22, ותגיעו למקום מושלם לעצירה קצרה ומנוחה בדרך בין שתי הערים החשובות של המחוז. לא רחוק מנהר האדיגֶ’ה בחלקו ההררי והשוצף, נמצא האגם השליו. חולש על שער הכניסה לדרום טירול הגרמנית. לאגו די קאלְדָרו, Kalterer See בגרמנית, הוא אגם חביב סביבו לא מעט כפרים המציעים המוני בתי הארחה לתיירים.

המרחב הפורה והמישורי סביב האגם הוא חלק מעמק האדיגֶ’ה, לצל רכסי האלפים. הכפרים סביב האגם ידועים באתרי הקמפינג המפותחים שלהם. מהווה פיתרון נהדר עבור מי שרוצה לנפוש ולאגו די גארְדה צפוף לו מדי. באופן מפתיע (או שלא) בקיץ נוהגים גם להתרחץ במימי האגם (קרים כקרח) ויש אפילו ספורט ימי.

kalterersee
לאגו די קאלְדָרו

 

בּולְצָאנו

בּולְצָאנו, או בּוזֶן בפי רוב תושביה אינה עיר איטלקית טיפוסית. למעשה מדובר בעיר שהיא פיוז’ן של כל מה שטוב באיטליה – החום, האוכל, הצבעים המרהיבים של אמני הפרסקו ביחד עם כל הקסם של העולם הגרמני – הגותיות, הסדר והאדיבות.

בּולְצָאנו היא המרכז העירוני הגדול והחשוב של האזור הכפרי-הררי המרהיב דרום טירול. מחוז אלפּיני זה אינו שונה בנופיו ובאופיו מביקור בשוויץ או אוסטריה. אלא להיפך, היופי של הרי הדולמיטים הוא ייחודי אפילו לנופיו המרהיבים של האלפּים. המפנה הדרומי של הרכס מבטיח צילומי פנורמה מטורפים כאשר השמש מפציעה מבין העננים.

עבור התייר, בּולְצָאנו היא מקום מצוין לטיול כוכב באתרי הטבע של האלפּים האיטלקיים. מומלץ ללון בעיר ומשם לטפס (ברכב או ברכבל) למגוון רחב של אתרי טבע, נוף ועיירות קסומות בהרים הנישאים בקרבת העיר.

עוד על הביקור בבירת דרום טירול…

וולטרפלאץ
וולטרפְּלָאץ – ליבה של בּולְצָאנו

מזרחית מבולצאנו – הרי הדולומיטים

רכס שְלֶרְן Schlern

בנסיעה צפון מזרחה מבּולְצָנו על ה-A22, תקיפו את רכס שְלֶרְן היפה עד כאב. ניתן להתקרב לרכס משתי נקודות ישוב משם יוצאים הרכבלים למעלה הרכס. במרחק חצי שעה נסיעה מבּולצנו תגיעו לכפר ההררי המקסים סָייס אם שְלֶרְן Seis am Schlern, היושב בעמק ירוק מוקף פסגות משוננות מושלגות מכל אבריו.

בכפר תמצאו מסעדות וחנויות ספורט, הכול על מנת לתמוך באטרקציה הכמעט יחידה של הכפר, הטיפוס מעלה ברכבלים לאתרי הסקי המעולים שבמעלה הרכס. בכל רחבי הכפר המוני בתי הארחה מעולים. מהרכבל שיוצא מהכפר עולים למישור של האלפים הסיוזיים Alpe di Siusi או ה-Seiser Alm. מישור הררי זה מלא במסלולי הייקינג ונופים עוצרי נשימה של הפסגות מסביב.

ניתן להמשיך הלאה גם לעיירה אורְטיזֶיי Ortisei המרכזית יותר, שגם בה המוני בתי הארחה וכל מה שתיירות הסקי צריכה (בחורף). אורְטיזֶיי היא בסיס הטיפוס גם להר סָסולוּנְגו הסמוך ולמסלולי הסקי המעולים של ואל גרדנה שני קילומטרים ממערב.

בולצנו - רכס שלרן
הנוף של רכס שְלֶרְן Schlern, מערבית מבּולְצָאנו

הר סָסולוּנְגו Sassolungo

כעשרים קילומטרים מזרחית מבּולְצָנו נמצא אחד הרים הידועים והמטריפים למראה בכל אירופה. המראה הבלתי רגיל של הר סָסולוּנְגו (Langkofel בגרמנית) נובע מהשחיקה של המסלע הגעשי הותיק. מה שיוצר מראה לא רגיל של מעין חתיכת גוש חשוף שהועמס על הסביבה ההררית הירוקה שמסביב. גובה ההר הינו יותר מ-3100 מטרים מעל פני הים.

ההר וסביבתו הם אחד מאתרי ההייקינג הפופולריים ביותר בכל איטליה, טיול בגובה של יותר מאלפיים מטרים. כולל מאות מסלולי שבילים בדרגות קושי שונות מסביב לפסגה המופלאה. תמצאו שם כל מה שאתם צריכים לטיול קיצי קריר בפסגות הגבוהות ביותר. כולל בקתות מטיילים ומתקנים נוספים לרווחת המטיילים. הפסגה של הפיץ בואה Piz Boe ממוקמת ממזרח להר, שם נמצא אתר הסקי והייקינג הנדיר של סֶלָה רונְדָה Sella Ronda.

טיול הייקינג מתאים כמובן רק לעונת הקיץ, בחורף המקום מושלג. אם הגעתם בחורף, כל הסביבה של ההר הופכת לחגיגה אחת גדולה של סקי. מלאה באינסוף תיירים הבאים לחוות את כל מה שטוב בשלג, וקירבה לעיר הגדולה בּולְצָנו. מסביב להר המוני כפרים ועיירות קטנות בהן ניתן ללון ומהן ניתן לטפס באחד מעשרות הרכבלים לכיוון פסגת ההר.

ססלונגו
הר סָסולוּנְגו

אורְטיזֶיי Ortisei וואל גרדנה Val Gardena

עיירת הסקי אורְטיזֶיי (סיינט אולריך בגרמנית – Saint Ulrich) היא ליבו הפועל של תרבות הסקי הדרום טירולית. העיירה ממוקמת בגובה של 1200 מטרים מעל פני הים, ומתגוררים בה כחמשת אלפים תושבי קבע, רובם ככולם לוקחים חלק בתעשייה המטריפה של העיירה – מלונאות ורכבלים לכל כיוון אפשרי.

העיירה מוקפת בפסגות היפות ביותר של האלפּים, מדרום מערב רכס שְלֶרְן, מדרום מזרח פסגת סָסולוּנְגו, שניהם חלק מרכס האלפּים של סיוזי Alpi di Siusi. ממזרח לעיירה פסגת הסֶלָה רונְדָה והפּיץ בּואֶה Piz Boe. רכס מרהיב זה עומד מעל הואל גרדנה, העמק המטריף שנמצא ממזרח לעיירה.

מלבד אורְטיזֶיי, כל העמק של ואל גרדנה מלא בעיירות סקי נוספות בהם רכבלים, מלונות, צימרים, חנויות לציוד סקי ומסעדות. העמק כולו רוחש וגועש בתקופה החורף, אלפי חובבי הספורט הלבן מגיעים לערות אתרי הסקי ומטפסים על מאות הרכבלים העולים לפסגות המרהיבות, מרכס שְלֶרְן ממערב ועד הר מרמולדה ממזרח. המרחב הקסום מתעורר שוב בתקופת הקיץ אז המוני איטלקים בורחים מהחום אל אתרי הנופש ההרריים. הפסגות בקיץ עוצרות נשימה במיוחד לאור השמש הבוהק.

מישורי ה-Seiser Alm
מישורי ה-Seiser Alm

סֶלָה רונְדָה Sella Ronda ועמודי סלה Torri del Sella

בנסיעה של חצי שעה מאורְטיזֶיי (יכולים להיות פקקים נוראיים בעונת הקיץ ובעונת הסקי) נמצאים עמודי הענק המטריפים של סֶלָה רונְדָה. שלושה בולדרי ענק אלו הפכו להיות אייקון תיירותי בדומה לשלוש הפסגות של לָאבָארֶדו שממזרח.

אתרי הסקי בפסגות של הסֶלָה רונְדָה הם הטובים והיוקרתיים ביותר במרחב של דרום טירול. עיירת הסקי היוקרתית אָרָבָּה Arabba היא בסיס היציאה למסלולי הסקי ממנה גישה ברכבלים למסלולים של סֶלָה רונְדָה. ישנה גישה למסלולים גם מהעיירה קָאנָאצֶיי שמדרום.

 

קאנאציי Canazei

עיירת הסקי קָאנָאצֶיי המרהיבה יושבת מדרום לסֶלָה רונְדָה. מרוחקת כשעה נסיעה דרך הרכס הדולומיטי מאורְטיזֶיי וארבעים דקות דרומה מארבה. מיקומה של קָאנָאצֶיי הוא בלב כל הטוב של פסגות הרי רכס הדולומיטים. מיקומה הופך אותה לפופולארית מאוד ומהעיירה נשקף אולי הנוף המרשים ביתר בכל דרום טירול. העיירה נמצאת בגובה של 1450 מטרים מעל גובה פני הים. יש בה המוני מלונות ומסעדות שפעילים בשתי עונות התיירות של המחוז – עונת הסקי ועונת הקיץ.

הרכבל למגדלי סלה בסלה רונדה
הרכבל למגדלי סֶלָה בסֶלָה רונְדָה

עמק פאסה Val di Fassa

בקרבת קניציי ישנן עיירות סקי נוספות כגון אָלְבָּה Alba ופֶּנְיָה Penia שיחדיו עם קָאנָאצֶיי מהוות נתיב ארוך של מלונות, צימרים והמוני רכבלים המטפסים על הפסגות. עיירות אלו משובצות בנוף המרהיב של ואל די פאסה, העמק שבחלקו הדרומי של גוש רכסי הדולומיטים. כעשרים דקות נסיעה דרומה מקָאנָאצֶיי נמצאת עיירת הסקי ויגו די פאסה Vigo di Fassa, בה נמצא מוזיאון הלדינו. מוזיאון זה סוקר את תרבותם של בני העם הלדיני, עם שמתגורר בעיירות הדולומיטים ולו שפה משלו שנגזרה מהלטינית (להבדיל מהלדינו של היהודים הספרדיים).

 

אגם קָארֶצָה Carezza

כשלושים דקות נסיעה מקאנאציי לכיוון בולצאנו, תגיעו לאחד האגמים הקטנים היותר יפים של דרום טירול. אגם קָארֶצָה ממוקם סמוך לעיירת הסקי בעלת אותו השם, בגובה של 1520 מטרים מעל פני הים. בחורף האגם כמובן קפוא, אך עם בוא האביב, מי תהום מזינים את האגם והוא גדל משמעותית, אז על המים משתקפות הפסגות הגבוהות שמסביב ומי האגם הופכים לחגיגה צבעונית מפעימה.

סביב האגם שבילי אופניים והייקינג שחודרים גם לכתפי ההרים שמסביב. השבילים מדרום לאגם יובילו אתכם לאגם הנסתר, לאגו די מֶזו Mezzo – מקווה רדוד ונעים לפיקניקים קיציים בלב הטבע הטירולי הפראי.

אגם קארצה
אגם קָארֶצָה

הר מרמולדה Marmolada

במרחק נסיעה הררית פראית במיוחד מאורְטיזֶיי מזרחה, תטפסו על ירכתי הר מרמולדה האייקוני. הנסיעה אורכת כשעה אך יכולה להתעכב עד מאוד בגין מזג האוויר או בגין פקקים שנוצרים מהמוני המטיילים המטפסים גם הם מעלה לדולומיטים בקיץ.

ההר שנחשב למלכת פסגות הדולומיטים, נגיש מכמה מעברים לרגליו דוגמת Ciampo dello Stanzona. זאת הנקודה הגבוהה ממנה עולים רכבלים ממש עד הפסגה המתונה של ההר. פסגה בגובה מדהים של 3300 מטרים מעל פני הים. הרכבל מגיע עד לפונטה רוקה Punta Rocca. ההר פופולרי מאוד על גולשי סקי אתגריים ומציע כמעט כל השנה שלג זך.

רכס מרמולדה
פסגת מרמולדה

מונטֶה צ’יוויטָה Monte Civetta ומונטָה פֶּלְמו Monte Pelmo

העמקים הגבוהים שבין הפסגות הכי מרשימות של הדולומיטים, הם לב ליבה של תיירות ההייקינג המפותחת של דרום טירול. גובה פסגתו של מונטֶה פֶּלְמו היא 3168 מטרים מעל פני הים, גובהו של מונטֶה צ’יוויטָה היא 3220. טיול במרחב כולל נופים שלא מהעולם הזה של הפסגות החשופות.

הגישה למרחבי הטבע היא דרך הכפרים הקטנים המשובצים לאורך הכביש SP251, העובר בעמק שבין שתי הפסגות האימתניות. מהכפרים יוצאים רכבלים המטפסים גבוה גבוה אל עבר המרחבים שלצל הפסגות הבולטות. העמקים שופעים בירוק עד, שאריות שלגים, נחלים מקסימים שבאביב שוצפים במימי הפשרת השלגים. מומלץ מאוד להתמקם באחד מבתי הארחה והצימרים שבכפרים בעמקים העמוקים, מהם כל יום לטפס למסלול טיול הררי אחר.

לסיור הייקינג שיוצא מקורטינה באתרים ההריים נבחרים שמסביב…

מונטה פלמו
מונטָה פֶּלְמו

קורְדָה דָה לאגו Corda da Lago

כעשרים דקות נסיעה הררית דרומה מקורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו מתפרס אחד מהמרחבים היפים באיטליה. המרחב המושלם להייקנג ארוך עם נוף לא מהעולם הזה. הרמה והרכסים שמדרום לקורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו כוללים אינסוף שבילי הליכה. שבילים קסומים בינות ואדיות ויערות ירוקים, לצל רכסי ענק. בלב המרחב מבצבץ אגמון קטנטן ומקסים בשם לאגו פֶדֶרָה Lago Federa. מרחב טבעי זה הוא בין אתרי ההייקינג הפופולריים ביותר בצפונה של איטליה. במשך הקיץ, הרמה הגבוהה מושכת כמות בלתי נתפסת של מטיילים, הבאים מוכנים גם ללינת שטח.

למי שמתכנן טיול משפחתי, זוגי או אפילו לבד, בנוף מרהיב ומבודד (אבל קרוב לציביליזציה ועם כל הנוחות שלה), המרחב של קורְדָה דָה לאגו הוא בדיוק היעד בשבילכם. קחו בחשבון שאין גישה עם רכב לכיוון האגם אלא רק רגלית. מומלץ לטייל שם רק בשיא הקיץ. מדובר במרחב הררי שגובהו יותר מ-2000 מטרים וקר מאוד בו גם בקיץ. על החורף אין בכלל מה לדבר.

לסיור הייקינג מודרך שיוצא מבולצנו לפינות החמד של הדולמיטים…

קורְדָה דָה לאגו
הנופים בקורְדָה דָה לאגו

 

קורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו Cortina d`Ampezzo

בהמשך הדרך מבְּרוּניקו מזרחה דרך רכס הדולומיטים המרהיב ביופיו תגיעו לקורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו. אחת מעיירות הסקי היפות, היוקרתיות והמפורסמות בצפונה של איטליה. בין אם באתם לסקי בחורף במתקנים המעולים של האתרים שמסביב לעיירה ובין אם באתם לטיול קיץ קריר בסמוך לפסגות המושלגות של הדולמיטים, הגעתם לאחד המקומות היפים ביותר באיטליה!

לטיול יום לקורטינה ולדולומיטים שיוצא מונציה, הקליקו כאן…

בזיליקה מינורה די סנטי פיליפו
מגדל הפעמון של בּזיליקה מינורֶה די סנְטי פיליפּו א ג’יאָקומו בליבה של קורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו

העיירה ברום של 1220 מטרים מעל גובה פני הים, מושלגת במשך רוב השנה. בקורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו מתגוררים כששת אלפים תושבים, רובם מועסקים בתעשיית תיירות הסקי המפותחת. הרחוב המרכזי של העיירה קורסו איטליה, מלא במסעדות, בתי-קפה, בארים וחנויות. הכל לרווחת אלפי התיירים המציפים את העיירה. הן בחורף לתיירות הסקי והן בקיץ לטיול הכי קר שניתן לברוח אליו באיטליה.

בעיירה עשרות בתי הארחה ובתי מלון. בשיא עונת הסקי סביב חופשת חג המולד, יש קושי אמיתי למצוא מקום לינה בעיירה. המחירים ברובם של מקומות הלינה מרקיעי שחקים. היות ומדובר בעיירת סקי הפונה לקהל הכי עשיר שאפשר, הלינה בעיירה בכל מקרה היא יקרה להחריד. מלבד בעונת הקיץ, אז קצת פחות.

לקהל המשפחות הישראלי, העיירה היא אחת הפתרונות הטובים ביותר לבסיס טיול משפחתי עם רכב שכור. מומלץ לישון בעיירה ובכל בוקר לנסוע לאתר אחר בקרבתה של העיירה ברכס הדולמיטים. רק תזכרו שהמחירים של אירוח בקורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו, גבוהים משמעותית (גם בקיץ) מאירוח בעיירות וכפרים אחרים במחוז. אבל החוויה היא של יוקרה ברמה הכי גבוהה.

מנהלתית, קורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו משוייכת למחוז וֶנֶטו אבל פרקטית חובה לשלב טיול בה יחדיו עם דרום טירול. ניתן להשלים טיול סיבובי בדרום טירול ולשוב למחוז וֶנֶטו בהמשך נסיעה דרומה לעיר בֶּלונו Belluno ומשם לשוב לעמק הפּו לכיוון ונציה. לחילופין, ניתן להמשיך בנסיעה לכיוון צפון מזרח עד לעיר לינץ בדרומה של אוסטריה.

למציאת מקום לינה בעיירת הסקי המופלאה…

לאוטובוס פרטי שמחבר את ונציה עם קורטינה, הקליקו כאן…

 

רמת פאנס Fanes

בקרבת קורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו המוני פיסות טבע אלפיני נדירות ביותר. תמצאו שם שמורות טבע, אגמים וכמובן פסגות מושלגות משגעות. העיירה היא בסיס טיולים למרחב הכי אטרקטיבי של הדולומיטים אולי מלבד המרחב סביב אורְטיזֶיי.

מלבד אגם מיזורינָה ושלוש הפסגות של לָאבָארֶדו מומלץ גם לצאת לטיול בכיוון המרחב של “אגם פאנס” Lago di Fanes, מבין המרחבים היותר ציוריים של האלפּים. ניתן לחנות את הרכב בחניון סן אוברטו על ה-SS51 ממזרח למונטה קריסטלו Monte Cristallo המהמם. מרחק מנסיעה של רבע שעה צפונה מקורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו. מהחניון גישה בשבילים לאורך נתיב הנהר עד למפל פאנס Cascate di Fanes המרהיב.

הנוף של רמת פאנס
הנוף של רמת פאנס

אגם מיזורינָה Lago di Misurina

כחצי שעה נסיעה מזרחה מקורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו, לרגלי הפסגות הבלתי נתפסות ביופיין של שלוש הפסגות של לָאבָארֶדו, נמצא האגם האלפּיני הקטן והקסום – לאגו די מיזורינָה. האגם נמצא בגובה של 1750 מטרים מעל גובה פני הים, במעבר בין מונטה קריסטלו Monte Cristallo ממערב והרכס המרהיב של פורצֶלָה דל דיאָבולו Forcella del Diavolo ממזרח.

חלקו המערבי של האגם הקטן כולל רצף מרשים ביותר של בתי הארחה ומלונות טירוליים נהדרים שפעילים ברובם בעונת האביב והקיץ. בחורף כמובן שהאגם קפוא לחלוטין והגישה אליו מוגבלת. את חלקו המזרחי של האגם חוצה שביל הליכה לטובת המטיילים.

בנסיעה של חמש דקות צפונה מאגם מיזורינָה, תגיעו לאגם אנְטורְנו Antorno הקטנטן. גם סביב האגמון הקטן שבילי הליכה נעימים, נופים מטריפים ובתי הארחה מצויינים.

אגם אנטורנו
שלוש הפסגות של לָאבָארֶדו, מבט מאגם אנְטורְנו

Drei Zinnen – שלוש הפסגות של לָאבָארֶדו Tre Cime di Lavaredo 

בנסיעה של שלושת רבעי השעה מזרחית מקורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו, תטפסו אל גג אירופה. תגיעו לאחד מהפארקים הלאומיים היפים באיטליה. הפארק של שלוש הפסגות של לָאבָארֶדו או הדריי זינֶן Drei Zinnen בגרמנית, הוא אחד הפארקים ההרריים היותר יפים של האלפּים. הפארק קרוי על שמן של שלוש הפסגות הסמוכות אחת לשנייה. שלושה בולדרים ענקיים שיוצרים מראה מדהים של מעין שיני סלע אימתניים. סלעי ענק הנעוצים בלסת הרכס של האלפים. גודל כל פסגה או בולדר ענק הוא מאות מטרים מעל קו הרכס.

לסיור הררי אתגרי וטיפוס על הטרה צימה (רק למי שממש בכושר), הקליקו כאן… 

הרכס הוא קו הגבול בין מחוז וֶנֶטו מדרום ודרום טירול. סביב הפסגות ישנם שבילי הייקינג המציעים כמובן את הנוף המרהיב של הבולדרים. כמו גם של העמקים העמוקים לרגלי הרכס. השבילים לרוב חשופים לשמש, היות ובגובה הזה העצים אינם יכולים לשרוד תחת משקל השלג במהלך החורף. מובן מאליו שהפארק נגיש רק כאשר אין שם שלג כבד. האתר הוא יעד לספורט אתגרי כאשר מטפסי הרים מנסים לכבוש את הפסגות עמוסים בציוד סנפלינג.

שלוש הפסגות של לאבורדו
שלוש הפסגות של לאבורדו

 

צפונית מבּולְצָנו

מֶרַאנוֺ Merano

מבּולְצָאנו מתפצלים שני נתיבים חשובים לכיוון צפון. ראשית ה-A22, האוטוסטרדה הראשית שמחברת את איטליה עם אוסטריה דרך מעבר בְּרֶנֶרו בנטייה מזרחה; בנטייה מערבה, הכביש הכפרי SS38. השני עובר בסמוך לחלקו ההררי של נהר האָדיגֶ’ה, המוביל מבּולְצָאנו לעיר הקטנה מֶרַאנוֺ. משם הכביש ממשיך מערבה אל עבר משולש הגבולות של איטליה עם אוסטריה ושוויץ.

מֶרַאנוֺ (Meran בגרמנית) היא עיירת ספא ידועה בת ארבעים אלף תושבים, רובם ככולם דוברי גרמנית. זו הייתה עיירת הנופש החביבה על המנהיג הציוני ונשיאה הראשון של מדינת ישראל חיים וייצמן. עוד בשנות ה-20 של המאה הקודמת היה פורש אליה כמעט מדי קיץ. גם בעתות משבר בהסתדרות הציונית כשהיה צריך להירגע ולמצוא מזור לגופו ונפשו.

מראנו
מֶרָאנו

טיול במֶרַאנוֺ

בעיירה כמה אתרי מרפא עם מעיינות חמים, הגדול בהם הוא טֶרְמה מֶרַאנוֺ במרכזה של העיירה. אתר פופולרי מאוד ששיא תהילתו הייתה בסוף המאה ה-19. רחובה הראשי של העיירה הוא קורְסו דלה ליבֶּרְטה בו יש קניון מגניב, מצרך נדיר בדרום טירול ובעיירות האלפּיניות.

הרחוב הראשי של מרכז העיר הוא המדרחוב הצר והמקסים ויה פּוֺרְטיצי Via Portici. הרחוב הצר נמתח בין שתי שורות של אכסדראות רחבות הנותנות מחסה לקונים מפני הגשם והשלג. באכסדראות חנויות ומסעדות לרווחת התיירים המציפים את דרום טירול במשך כל השנה. בין החנויות כמובן גם חנויות לדברי ספורט. בהן תוכלו למצוא כל מה שאתם צריכים בין היתר לסקי .

בדומה לעיירות והכפרים האחרים שבדרום טירול, בהחלט מומלץ למצוא מקום לינה במֶרַאנוֺ. העיר היא בסיס נהדר לטיול ברכב לכל האתרים שבחלקה הצפוני של הנפה דוברת הגרמנית. בעיירה שפע של מסעדות, חנויות ובתי הארחה, חלקם במחירים ממש אטרקטיביים. בדומה לבּולְצָנו, גם מֶרַאנוֺ נמצאת בעמק נהר האָדיגֶ’ה ברום מתון של שלוש מאות מטרים מעל גובה פני הים. גובהה המתון מבטיח מזג אוויר יחסית נוח. זאת לעומת העיירות השוכנות בתוככי רכסי האלפּים שהן קרות ומושלגות הרבה יותר.

סיינט לאונרד
סיינט לאונרד הציורית – בדרך ממֶרָאנו לויפּיטֶנו

מאלֶס וֶנוסְטָה Malles Venosta

בנסיעה צפונית מערבית מבּולְצָאנו, דרך מֶרַאנוֺ, לאורך עמק אלפּיני מקסים המוקף ברכסים אימתניים משני צדדיו, תגיעו לעיירה אוסטרית מקסימה (שאיכשהו נמצאת באיטליה) ששמה הגרמני הוא מַאלֶס. במַאלֶס היפה מתגוררים כחמשת אלפים תושבים וגובהה הוא כ-1000 מטרים מעל פני הים. בעיירה מספר כנסיות גותיות להן מגדלי פעמונים מחודדים ולא מעט בתי מלון ומסעדות לרווחת המטיילים המגיעים לאזור.

מער סטלביו
הכביש הפתלתל המוביל למעבר סְטֶלְביו – הגבול עם שוויץ

בקרבת העיירה, בכיוון הגבול עם אוסטריה, ישנם כמה אתרי סקי נהדרים. אלו סמוכים לכמה אגמים קפואים שנוצרו מנסיגה של קרחונים. בקרבת העיירה עומד קָסְטֶל קויְרָה Castel Coira המסיבי שבהחלט שווה לבקר בו ולראות את אוסף כלי הנשק העתיקים שבו.

למי שרוצה טיול קיץ קריר עם המשפחה באווירה אוסטרית מובהקת, מומלץ לשכור רכב ולהגיע למַאלֶס. כדאי לישון בעיירה ומשם לצאת לטיולי כוכב בעמקים ובהרים הסמוכים. שם ישנם לא מעט אתרי הייקינג עם נוף אלפּיני עוצר נשימה, אגמים יפיפיים, המון ירוק וגם לבן (שלג) בעיניים.

העיירה נמצאת לא רחוק ממשולש הגבולות של איטליה, אוסטריה ושוויץ. היא בסיס נוח לטיול ברכסים האלפּינים במזרחה של שוויץ ובעיר דאבּוס המפורסמת. ניתן להגיע לשוויץ דרך מעבר הגבול בעיירה מוסטר Musteir. אולם מי שרוצה טיול רכב אתגרי בנופים עוצרי נשימה מומלץ לנסוע דרך מעבר סְטֶלְביו Passo dello Stelvio הדרומי יותר.

למציאת מקום לינה באווירה אוסטרית…

 

לאגו די רֶסְיָה Lago di Rèsia

במרחק נסיעה של עשרים דקות צפונית ממאלֶס וֶנוסְטָה, שוכן אחד האגמים הקרחוניים המופלאים והמסתוריים ביותר במרחב האלפּיני. אגם מלאכותי קטן ומוארך זה נקרא בגרמנית Raschensee והוא בית לכמה מבתי הנופש היותר קרים של דרום טירול. סביב האגם המקסים כמה כפרים גרמניים לחלוטין, בהם בתי הארחה נהדרים המציעים נוף לאגם ולפסגות הגבוהות שמסביב.

האגם ממוקם במרחק נסיעה של חמש דקות ממשולש הגבולות של איטליה עם אוסטריה ושוויץ. בחורף האגם והכפרים הקטנים שלגדותיו הופכים לאתרי סקי די פופולריים. מה שבחורף עמוס בשלג ורכבלים, בקיץ הופך מקום טיול נהדר למי שמעדיף את הקור האלפּיני על פני הקיץ הישראלי הרותח. הרכבלים ייקחו אתכם לפסגות הגבוהות. שם ישנם מסלולי טיול בירוק המלבלב של הפסגות, בינות יערות אורנים ולצל פסגות חשופות.

לאגו די רֶסְיָה
מגדל הקמְפָּנילֶה השקוע בלאגו די רֶסְיָה

ראסֶן אֶם זֶה Raschen am See

הגדול בכפרים שלגדות האגם הוא הכפר ראסֶן אֶם זֶה. בכפר אינספור של אפשרויות לינה והארחה ברמה הגרמנית הגבוהה ביותר. מעט דרומה מראסֶן אֶם זֶה נמצא הכפר הקטן קוּרון וֶנוסְטָה Curon Venosta, הידוע בגין מגדל הקמְפָּנילֶה הסוריאליסטי שלו ה- Campanile di Curon Venosta Vecchiaאו ה-Kirchturm von Altgraun. זהו מגדלה של כנסייה מהמאה ה-14 שנותר כעדות להצפת חלק מבתי הכפר במסגרת יצירת האגם המלאכותי שנבנה בסוף שנות ה-40 של המאה הקודמת.

מראה לא רגיל זה הפך להיות שם דבר ברחבי דרום טירול וגורם משיכה לאגם הצפוני, המרוחק כל-כך. בקיץ אתם תופתעו מכמות האנשים שמגיעים מרחוק על מנת לחוות את הנופים והטבע המטריפים שבסביבה. מגיעים אל החלק הגבוה והצפוני ביותר של המחוז הגבוה והצפוני ביותר של איטליה.

תמשיכו מעט צפונה מהאגם לכיוון אוסטריה ותגיעו לכפר המקסים נָאוּדְרֶס Nauders, כפר שנראה כמו שנלקח הישר מהאגדות. הבתים האוסטריים של הכפר נראים יותר כמו ציורים מאוירים לספרי האחים גרים מאשר מקום בו מתגוררים אנשים. בנָאוּדְרֶס כמו גם בכפרים מסביב בתי הארחה אלפינים משובחים המציעים חופשה בצפון הקר של איטליה (סתם… זאת כבר אוסטריה אבל בחיים לא הייתם מנחשים כי קו הגבול הוא סמלי בלבד). בירידה מנָאוּדְרֶס עם רכב לכיוון מערב ותגיעו לנהר האין Inn, יובלו של נהר הריין המהווה את קו הגבול בין אוסטריה לשוויץ.

הדואומו של ברסנונה
הדוּאומו של בְּרֶסָאנוֺנֶה

בְּרֶסָאנוֺנֶה Bressanone

בנסיעה של חצי שעה צפונית מבּולְצָאנו על ה-A22, נמצאת העיר הקטנה בְּרֶסָאנוֺנֶה (Brixen בגרמנית), בת עשרים אלף התושבים. בְּרֶסָאנוֺנֶה היא אחת הערים היותר מעניינות בדרום טירול. מחוז שמלבד בירתו בּולְצָאנו הוא בעיקרו מחוז כפרי.

העיר הקטנה נמצאת על צומת בו מתפצלת הדרך. הן לכיוון מעבר בְּרֶנֶר בכיוון צפון-מערב, והן מזרחה לכיוון העמק המרהיב Valle San Silvestro. בעמק נמצאת העיירה בְּרוּניקו ובהמשך הדרך ממנה בשיפוע עולה, העיירה ואתר הסקי המפורסם של קורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו.

 

טיול בבְּרֶסָאנוֺנֶה

מרכזה של העיר הקטנה היא הכיכר של הדוּאומו (כמובן שבאוסטריה המושג הזה לא קיים, אבל אנחנו עוד לא באוסטריה). כיכר רחבת ידיים ועתיקה, בה נערך במשך כל חודש דצמבר אחד משווקי חג המולד המקסימים ביותר בעולם. מצדה המזרחי של הכיכר המוארכת ורחבת הידיים תראו את שני המגדלים הצהובים היפיפיים של הדוּאומו. הקתדרלה נבנתה במאה ה-18 אבל עדיין המראה שלה מרשים ביותר. החצר הפנימית של הקתדרלה נשתמרה מהמאה ה-12 והיא כוללת פרסקאות מרשימים של אמנים גרמנים.

צפונית מכיכר הדוּאומו ישנם שני מדרחובים טירולים מקסימים, בהם המון חנויות, מסעדות ובתי-קפה נהדרים. הרחוב המרכזי של העיר הוא ויה פּורְטיצי מאגְי’ורי Via Portici Maggiori ומקביל לו מצפון הוא ויה בָּסְטְיוני מאגְ’יורי Via Bastioni Maggiori. מומלץ להסתובב רגלית בתוך רחובותיה של העיר הקטנה. טיול קצר אבל בהחלט כזה שמעביר היטב את הווי החיים והתרבות הדרום טירולית, שבינה ובין איטליה אין כמעט דבר במשותף.

בְּרֶסָאנוֺנֶה
מרכז בְּרֶסָאנוֺנֶה

במרחב שמסביב לעיר ישנם כמה אתרים ששווה לבקר בהם, כולם קשורים בקשר ישיר לחשיבותה של העיר בגין מיקומה על הדרך ההיסטורית המובילה בין איטליה לאוסטריה וגרמניה. העיר יושבת על המעבר העיקרי דרך רכס האלפים, בו עברו סוחרים וצבאות עוד מימי האימפריה הרומית.

מומלץ לטפס למבצר רודֶנְגו Rodengo או רודְנֶק בגרמנית. מבצר אימתני וענקי החולש על העמק שמתחתיו, בו עוברת הדרך ההיסטורית. במבצר אוסף מקסים של פרסקאות ימי-ביניימים שצוירו ככל הנראה על ידי אמנים גרמנים.

אל תחמיצו גם את קָסְטֶלו די וֶלְטורְני Velturni, מדרום לעיר. ארמון רנסנסי ענקי שמקושט גם הוא בפרסקאות מקסימים.

 

ויפּיטֶנו Vipiteno

בנסיעה צפונית מבּולְצָאנו, על ה-A22 במרחק יריקה ממעבר בְּרֶנֶר, תגיעו לעיר אוסטרית לחלוטין שרק שמה מסגיר שעודכם באיטליה. בויפּיטֶנו (Sterzing בשמה הגרמני) מתגוררים כשבעת אלפים תושבים, רובם ככולם דוברי גרמנית. העיירה ממוקמת בגובה של כמעט קילומטר מעל גובה פני הים.

מחלקה הצפוני של העיירה מטפס אחד הרכבלים המגניבים ביותר באלפּים. רכבל המטפס לרום בלתי נתפס על המדרונות המושלגים של פסגת Rosskopf. במעלה הרכבל, בגובה של יותר משלושת אלפים מטרים, תמצאו בית אירוח מפואר ומסעדה עם נוף פשוט מטורף. ניתן לטפס על הרכבל גם בחורף למטרות סקי (אם מזג האוויר אינו סוער). בטח שמומלץ לטפס למעלה אל ההרים בקיץ. בקיץ האוויר הצונן והנוף הם חוויה בלתי נשכחת.

מסלול טיול נהדר נוסף שיוצא מן העיירה, הוא בכביש מערבה המוביל לואל די רֶצינֶס Val di Recines. רֶצינֶס הוא עמק ירוק ומופלא המוקף בפסגות מושלגות. בו כפרים קטנים וחדרי אירוח מעולים. בעמק זורם נהר הריו מארֶטַה Rio Mareta ההררי, סביבו ישנם שבילי הליכה מעולים להייקינג או רכיבה על אופניים (שיפועים מתונים אבל כמובן שעדיף לרכב מכיוון מערב למזרח, במדרון לכיוון עמק ויפּיטֶנו).

 

בְּרוּניקו Brunico

פרסקו גרמני בויפּיטֶנו
פרסקו גרמני בויפּיטֶנו

בנסיעה צפונה על ה-A22 מבּולְצָאנו לכיוון מעבר בְּרֶנֶרו ואוסטריה, נמצאת העיירה המקסימה בְּרוּניקו (Bruneck בפי תושביה דוברי הגרמנית). אין הרבה מאיטליה בעיירה הצפונית הזאת, שהיא הגדולה ביותר בסמוך לגבול האוסטרי. מתגוררים בה כמעט עשרים אלף איש, רובם ככולם ממוצא אוסטרי.

בסמוך לעיירה נופים מרהיבים של רכסי האלפּים. הרחוב הראשי של העיירה הוא בָּסְטְיוֺני Bastioni. בו כמובן מקבץ נאה של בתי הארחה, מסעדות וחנויות. מדרום אליו נמתחים המדרחובים Posteriore Vicolo ו-Via Centrale המקסימים. שני אלו הם רחובות רחבים ומסודרים המיועדים להולכי רגל בלבד. שני הרחובות המקבילים מציעים טיול הליכה אורבאני נדיר במרחב הטבע הפראי של דרום טירול.

במבצר החולש על העיירה ישנו מוזיאון נוסף כחלק מסדרת המוזיאונים האלפּינים של ריינהארד מֵֶסְנֶר Messner. אחיו הקטן של המוזיאון הנהדר בבּולְצָאנו. בתחום המבצר העתיק, תערוכות מתחלפות של הווי החיים האלפיני. אל המוזיאון ניתן לטפס ברכבל שממוקם מדרום לעיירה. הרכבל מעלה אתכם לפסגה המושלגת המרהיבה. בתחומי המוזיאון סדרה של מרפסות שהן יצירה ארכיטקטונית מודרנית משל עצמן. המרפסות המרשימות מציעות נוף פנורמי לכל הכיוונים שאין מילים לתאר אותו.

 

אגם בְּרָאיס Lago di Braies

בנסיעה של חצי שעה מזרחה מבְּרוּניקו וחמישים דקות צפונה מקורְטינָה דֶ’אָמְפֶצו, נמצא האגם האלפּיני הציורי והפופולארי של לאגו די בְּרָאיס (Pragser Wildsee בגרמנית). האגם, שגובהו 1500 מטרים מעל פני הים, הוא אחת מאטרקציות הטבע הפופולאריות של דרום טירול. מימיו הצלולים והשתקפות הפסגות על אדוותיו העדינות, הפכו את האגם לאתר חובה לצלמים.

בחודשי החורף לרוב האגם קפוא, אך באביב ובקיץ הוא חגיגה לעיניים. עם הפשרת השלגים נפתחים שבילי ההייקינג שסובבים את האגם, כמו גם האפשרות המגניבה לשוט בסירות קטנות על המים הקרים.

אגם דובּיאקה Lago di Dobiacca הוא האגם התאום של אגם בְּרָאיס השכן, יפה כמוהו אך הרבה פחות פופולארי. אגם דובּיאנקה rToblache בגרמנית, נמצא במרחק נסיעה של עשרים דקות מאגם בְּרָאיס וקצת יוצר מחצי שעה מבְּרוּניקו, חמש דקות ממעבר בגבול לאוסטריה בקרבת העיר לינץ.

אגם בראיס
הצבעוניות הבלתי מתפשרת של הפשרת השלגים באגם בְּרָאיס

 

ההיסטוריה של דרום טירול

ההיסטוריה של טְרֶנְטינו ודרום טירול נגזרת באופן ישיר מהמתח שבין דוברי הגרמנית ודוברי האיטלקית. בהתאם גם תהליכי הסיפוח של המחוז מאוסטריה לידיה של איטליה המודרנית. רובם של תושבי דרום טירול (החלק הצפוני של המחוז) הם דוברי גרמנית. רובם מתגוררים בערים, עיירות ובכפרים במרחב שבקרבת הגבול האוסטרי. בּולְצָאנו היא עיר מעורבת שכוללת בחלקה הגדול גם אוכלוסייה דוברת איטלקית.

  • עד תום מלחמת העולם הראשונה, כלל מחוז טְרֶנְטינו (כולל טְרֶנְטו ורובֶרֶטו בדרום המחוז) נקרא דרום טירול. המחוז ההררי היה מסופח לאימפריה האוסטרו-הונגרית
  • עם תום מלחמת העולם הראשונה והתפרקותה של האימפריה, כל הצד הדרומי מקו פרשת המים של האלפּים ניתנו לידיה של איטליה. זאת על אף הלאומיות השונה של תושבי האזור
  • טְרֶנְטו, בניגוד לבּולְצָאנו, מאז ומתמיד הייתה בית לאוכלוסייה איטלקית גדולה. כמו העיר טריאֶסְטֶה, תמיד הייתה לחלק מאיטליה למרות שנשלטה מאות שנים על ידי מלכים זרים
  • משנת 1814, בקונגרס ווינה, ניתנה העיר לידי האימפריה האוסטרו-הונגרית
  • למרות הסיפוח תושביה שמרו על המסורת והשפה האיטלקית בקנאות. למרות מדיניות של התיישבות של דוברי גרמנית בטְרֶנְטו, בתחילת המאה ה-20 עדיין היו האיטלקים רוב העיר
  • הרוב האיטלקי היה לסמל בעיני התנועה האירָדֶנְטית האיטלקית
  • תביעותיה של התנועה הלאומית התגשמו בתום מלחמת העולם הראשונה. עת בותרה האימפריה האוסטרו-הונגרית וטְרֶנְטו שבה לריבונות איטלקית
הדולומיטים בשלג
הדולומיטים בשלג

האיטליזציה של דרום טירול

  • לאחר הסיפוח לאיטליה, השלטון האיטלקי השקיע רבות במטרה להפוך את המחוז לאיטלקי. בעיקר תחת שלטונו הפשיסטי של בּניטו מוסוליני
  • תהליך ה”איטליזציה” נערך ביתר שאת בנפה הדרומית טְרֶנְטינו ובבירתה טְרֶנְטו. שם נכפה על תושבי המחוז דוברי הגרמנית לדבר איטלקית והגרמנית נאסרה
  • בנוסף, החליפו את שמות כל הערים, הרחובות והאתרים לצליל האיטלקי. כתוצאה רבים מדוברי הגרמנית שישבו בנפה, עברו צפונה למחוז האוטונומי דרום טירול ולבירת המחוז בּולְצָאנו. שם הם נהנו מאוטונומיה תרבותית רבה הרבה יותר

חלק גדול מהאוכלוסייה דוברת הגרמנית של המחוז, עזבה את מולדתה תחת חסות הסכם שחתם מוסוליני עם בן בריתו אדולף היטלר בשנת 1939. לפיו היה על תושבי המחוז דוברי הגרמנית לעבור תהליך מלא של “איטליזציה”, או לעזוב לשטחי הרייך. כתוצאה, אלפּים מדוברי הגרמנית התיישבו בשטחי הרייך של אז, בחלקים הדרומיים של אוסטרייה של ימינו. כיום, תחת חוקי האיחוד האירופי, שכחו המתחים האתניים והאזור נהנה ממאפיינים פוליטיים יציבים.

מידע רלוונטי נוסף שאולי יעניין אותך:

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. מירב

    אזור מדהים, ממש מומלץ עם ילדים בחודשי הקיץ. אתר מפורט ומקיף, תודה.

    1. tal10

      תודה מירב!
      גם אנחנו חושבים ככה 😍

כתיבת תגובה